کد خبر: ۲۳۸۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹

اعتراض یک سازمان حقوق بشری به وضعیت بحرانی زندان‌های آل‌سعود

یک منبع حقوق بشری با تاکید بر نقض حقوق زندانیان آزادی بیان در عربستان اعلام کرد که این کشور برای پنهان‌کردن جنایت‌های خود مانع بازدید ناظران از زندان‌ها می‌شود.

عربستان از جمله کشورهایی است که به نقض حقوق بشر و سرکوب‌های گسترده معروف است. بسیاری این کشور را نظامی قرون وسطایی می‌دانند که حتی حقوق اولیه بسیاری از شهروندانش را رعایت نمی‌کند. آل‌سعود برای پنهان کردن رفتارهای سرکوبگرانه خود حتی اجازه بازدید ناظران بین‌المللی از زندان‌های خود را نیز نمی‌دهد.
در این راستا، یک منبع حقوق بشری اعلام کرد که اخیرا مقامات سعودی پس از ارائه درخواست رسمی‌، از اجازه بازرسی یک تیم سازمان ملل از زندان‌ها و گفت وگو با زندانیان آزادی بیان و فعالان حقوق بشر خودداری کردند.
این منبع به سعودی لیکس گفت که گروه کاری سازمان ملل متحد در مورد بازداشت خودسرانه با توجه به ادعاهای عربستان مبنی بر تمایل این کشور به همکاری با شورای حقوق بشر و سازوکارهای ویژه آن، درخواست رسمی ارائه کرده است. به گفته این منبع، درخواست تیم سازمان ملل متحد قبلاً در سال 2021 و اواخر ماه گذشته تکرار شده بود، اما مقامات سعودی مجدداً برای پنهان کردن موارد نقض حقوق بشر آن را رد کردند.
کارگروه سازمان ملل نگرانی‌های خود را در مورد تخلفات عربستان در بازداشت‌ها ابراز کرده و بارها اعلام کردند که در شرایط خاص، حبس طولانی و سیستماتیک ممکن است جنایت علیه بشریت باشد. این کارگروه همزمان با انتشار نظر خود در مورد بازداشت « عبدالله الحویطی» نوجوان بازداشت شده در زندان آل‌سعود و اشاره به تخلفات مقامات سعودی در این پرونده، تاریخ بازدید بین سپتامبر و اکتبر(شهریور) 2022 را پیشنهاد کرد، اما با مخالفت عربستان مواجه شد.
کارگروه بازداشت خودسرانه به مدت 15 سال بدون اینکه عربستان به این درخواست پاسخ دهد، درخواست سفر به عربستان را داشته است. این کارگروه در طول 30 سال فعالیت خود، 65 مورد را که در آن عربستان قوانین بین‌المللی و تعهدات خود را نقض کرده بود، زیر نظر داشت.
در طول سال‌های گذشته، دولت عربستان تبلیغ کرده که با سازمان ملل متحد و سازوکارهای ویژه آن رفتار مثبتی دارد. پاسخ‌ها و گزارش‌های ارائه شده از سوی دولت عربستان علاوه‌بر نادیده گرفتن درخواست‌ها برای بازدید، حاوی اطلاعات نادرست و غیر واقعی است.
نهادهای حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از زمان قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اوضاع حقوق بشر در عربستان به شدت وخیم شده است.