kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸

بحران سیاسی در پاکستان / پارلمان با فرمان عمران خان منحل شد

 

سرویس خارجی-
در بحبوحه تصمیم پارلمان پاکستان برای برگزاری جلسه رأی عدم اعتماد به «عمران خان»، رئیس‌جمهوری این کشور با موافقت با پیشنهاد نخست‌وزیر، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد و همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. این اتفاق در کنار اخباری که از مداخلات آمریکا در امور داخلی این کشور منتشر می‌شود، می‌تواند طلیعه یک بحران سیاسی جدی باشد.
ماجرا از آنجا شروع شد که «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان پیش از برنامه مجلس برای رای «عدم اعتماد» به او از مداخلات آمریکا پرده برداشت و گفت آمریکایی‌ها به او پیام داده‌اند، یا با استقرار پایگاه نظامی این کشور درپاکستان موافقت کند یا حذفش می‌کنند.
یک روز پس از این افشاگری پر سر و صدا، «عارف علوی»، رئیس‌جمهوری پاکستان روز یکشنبه (دیروز) ضمن موافقت با پیشنهاد «عمران‌خان» نخست‌وزیر این کشور، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد و بعد از انحلال کابینه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. این در حالی است که لحظاتی قبل از آن، طرح رأی‌ عدم اعتماد به نخست‌وزیر پاکستان –که می‌رفت تا عمران خان را از قدرت کنار زند– با موضع‌گیری معاون رئیس‌این پارلمان غیرقابل اجرا اعلام شده بود.
حالا و در حالی که مجلس و کابینه پاکستان منحل شده است، «فؤاد احمد چودری»، وزیر سابق اطلاع‌رسانی و ارتباطات پاکستان در توئیتی اعلام کرده که عمران خان طبق ماده ۲۲۴ قانون اساسی، فعلاً به عنوان نخست‌وزیری خود ادامه خواهد داد. عمران خان و رئیس‌حزب تحریک انصاف نیز گفته‌اند که پس از انحلال مجلس، دولت موقت تشکیل خواهد شد.
رئیس‌حزب تحریک انصاف پیشتر مدعی شده بود که سه گزینه پیش از رأی عدم اعتماد توسط تشکیلات به او داده شده است: استعفا، برگزاری انتخابات زودهنگام یا مواجهه با طرح عدم اعتماد. ادعایی که ارتش آن را رد می‌کند. گزارش‌های اخیر همچنین حاکی از آن بود که عمران خان پیشنهاد انحلال مجلس را به شرط پس گرفتن رأی اعتماد داده بود.
خبرگزاری ایسنا هم در این باره نوشته، چندین تن از رهبران اپوزیسیون از تحولات اخیر به شدت انتقاد کرده و «شهباز شریف»، رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی تا آنجا پیش رفته که اظهار داشته اقدامات نخست‌وزیر چیزی کمتر از خیانت بزرگ نبود. «راجا خالد محمود»، معاون دادستان کل پاکستان که در اعتراض استعفا داده گفته است که نخست‌وزیر پاکستان قانون اساسی را نقض کرده و ممکن است با اتهامات خیانت مواجه شود.
به دنبال اعلامیه‌های رهبران حزب حاکم، اپوزیسیون خشمگین تصمیم خود را مبنی بر درخواست مشترک به دادگاه عالی برای ممانعت از طرح برکناری خان اعلام کرده‌، بر اساس گزارش‌ها، در حالی که دادگاه عالی پاکستان در حال حاضر تعطیل است، رئیس‌دیوان عالی قضات را برای بررسی این موضوع به محل اقامت خود فرا خوانده است.
آمریکا به دنبال بردگی ملت پاکستان
نخست‌وزیر پاکستان ضمن اشاره به اینکه «مقامات ارشد حزب تحریک انصاف امروز در جریان رسیدگی به رای عدم اعتماد علیه من به مجلس ملی خواهند رفت تا احزاب مخالف را غافلگیر کنند» گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند مخالفان را به قدرت بیاورند و با استفاده از پول، ملت پاکستان را به بردگی بکشند.» به گزارش فارس، عمران‌خان به کسانی که با وجود پیشنهادهای پولی به آنها، به او وفادار بودند ادای احترام کرد و یادآور شد که هرگز یک فرد ضدآمریکایی نیست و خواهان روابط خوب با همه کشورها است.
دیروز «بابر افتخار» سخنگوی ارتش پاکستان هم در گفت‌وگو با یک تلویزیون خصوصی تصریح کرد ارتش هیچ ارتباطی با تحولات در پارلمان پاکستان نداشت.
برخی خبرها از احتمال وقوع کودتای ارتش با هدف سرنگونی عمران خان حکایت می‌کنند، موضوعی که
عمران خان با پیش کشیدن پای آمریکایی‌ها، به آن اشاره کرده بود! دیروز برخی شهرهای پاکستان شاهد تظاهرات ضدآمریکایی بود. هواداران عمران خان نیز جلوی پارلمان این کشور تظاهرات کردند.
عمران خان در آخرین موضع‌گیری خود در توئیتر نوشت،در کربلا، در مواجهه با دشمنی که تعدادشان بسیار بیشتر بود، امام حسین‌(ع) و اهل بیت و پیروانش جان خود را فدا کردند تا تفاوت حق و باطل را به مردم نشان دهند. امروز ما برای حقیقت و میهن‌پرستی علیه باطل و خیانت مبارزه می‌کنیم.