kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
با افزایش 350 میلیون تومانی در دولت سیزدهم

وام نو‌سازی بافت فرسوده به 600 میلیون تومان رسید

وام نو‌سازی بافت فرسوده در چهار کلانشهر کشور با افزایش 350 میلیون تومانی به ۶۰۰ میلیون تومان رسید که به گفته مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران، در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، قابل اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، خلیل محبت‌خواه درباره تسهیلات نو‌سازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: سقف تسهیلات نو‌سازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران
450 میلیون تومان و در شهرهای استان 300 میلیون است، اما این تسهیلات در شهرری و محدوده بافت فرسوده اطراف حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی‌(ع) به 600 میلیون تومان رسیده است.
وی افزود: مالکان مسکن می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازآفرینی شهری مراجعه کنند و با وارد کردن کدپستی منزل مسکونی خود از واقع شدن آن در بافت استعلام کرده و برای دریافت تسهیلات تا سقف 600 میلیون تومان اقدام کنند.
مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران با تاکید بر این‌که دریافت این تسهیلات نیاز به سپرده‌گذاری ندارد، ادامه داد: مالکان علاوه‌بر تسهیلات فوق می‌توانند از سایر مزایای ساخت مسکن در بافت فرسوده شامل انشعابات رایگان، آب، برق، گاز و تخفیفات نو‌سازی شهرداری‌ها نیز استفاده کنند.
به گفته محبت خواه، این وام به مالکان و انبوه‌سازانی تعلق می‌گیرد که در محدوده بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت‌وساز کرده و پروانه ساخت را از شهرداری دریافت کرده باشند. علاوه‌بر این پروژه نیز می‌بایست 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.
مدیرکل راه و شهر‌سازی تهران با توصیه به انبوه‌سازان برای استفاده احسن از این فرصت و وام‌های کم‌بهره به نحو احسن استفاده کنند، تصریح کرد: 150 میلیون از این وام با سود صفر درصد، 150 میلیون تومان با سود 9 درصد و باقیمانده وام برای متقاضیان با سود 11 درصد محاسبه می‌شود. اگر متقاضیان زیر پوشش نهادهای حمایتی باشند سود این تسهیلات چهار درصد محاسبه خواهد شد.
افزایش وام نو‌سازی بافت فرسوده
ایسنا هم در همین راستا گزارش داد به دنبال افزایش سقف تسهیلات نو‌سازی مسکن در اطراف حرم‌های مطهر چهار کلانشهر مشهد، قم، شیراز و تهران به ۶۰۰ میلیون تومان، مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران، پرداخت سقف این تسهیلات را برای اطراف حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) قابل اجرا دانست. از اوایل فروردین ماه امسال وام نو‌سازی و به‌سازی مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد اما در چهار کلانشهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا‌(ع)، حرم حضرت معصومه‌(ع)، حرم شاهچراغ‌(ع) و حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات نو‌سازی و بهسازی در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده تا پیش از این ۲۵۰ میلیون تومان بود که در دولت سیزدهم تا 350 میلیون تومان افزایش یافته است. درخصوص نحوه محاسبه نرخ سود این تسهیلات، آنطور که چند روز قبل محمد آئینی؛ معاون وزیر راه و شهر‌سازی اعلام کرد؛ ۱۵۰ میلیون تومان از تسهیلات نو‌سازی در تمامی شهرها با سود صفر درصد پرداخت می‌شود. مابقی ۱۸ درصد خواهد بود. لذا نرخ سود در تهران حدود
۱۲ درصد، در کلانشهرها ۱۱ درصد و در سایر شهرها حدود ۱۰ درصد است. علاوه‌بر این در تهران ۱۵۰ میلیون تومان دیگر از این تسهیلات و در سه شهر دیگر قم، شیراز و مشهد ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد است و اگر متقاضیان زیر پوشش نهادهای حمایتی باشند سود این بخش از تسهیلات چهار درصد خواهد بود.
آئینی با بیان اینکه ۴۵۰ میلیون تومان از تسهیلات نو‌سازی توسط بانک مسکن پرداخت می‌شود گفت: مازاد این رقم تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان برای چهار شهر تهران، قم، مشهد و شیراز توسط صندوق سرمایه‌گذاری حرم مطهر که زیرمجموعه شرکت بازآفرینی شهری است تامین خواهد شد. طی چند ماه اخیر با حمایت وزیر راه و شهر‌سازی منابع نو‌سازی سه و نیم برابر دوره‌های گذشته شده و ان‌شاءالله بتوانیم به هدف نو‌سازی سالانه ۱۵۰ هزار واحد دست پیدا کنیم.
همچنین بر اساس قانون حمایت از احیا، حمایت از نو‌سازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، شهرداری‌ها موظفند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف بدهند که این رقم تا ۱۰۰ درصد هم می‌تواند باشد. در حال حاضر شهرداری‌های کشور همکاری خوبی در بافت‌های فرسوده دارند و به طور متوسط بالای ۸۵ درصد تخفیف می‌دهند.