kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰

بهبود امیدوارکننده شاخص‌های اقتصادی در پایان 1400(خبر ویژه)

کند شدن روند رشد نقدینگی و تورم در کنار مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی در چند ماه پایانی سال 1400، نشانه‌هایی امیدوارکننده از بهبود تدریجی شرایط اقتصاد کشور است.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، در ماه‌های پایانی سال 1400 برای اولین‌بار بعد از دو سال، تورم نقطه‌ای به زیر 36 درصد رسید و بعد از دو سال رشد اقتصادی مثبت ۴ درصد شده و رشد پایه پولی کمترین رقم بوده است. اشتغال و بورس کمی جان گرفته‌اند و در تجارت بین‌الملل به رکورد 100 میلیارد دلار حمله شده و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز 136 درصد بالا رفته است.
اگر میانگین نرخ تورم در کل دولت روحانی را درنظر بگیریم دولت وی با تورم متوسط 22 درصدی رکورددار بیشترین تورم در یک بازه زمانی هشت‌ساله و همچنین رکورددار تورم بالای 30 درصد در یک بازه ممتد سه‌ساله در هفت ‌دهه اخیر است. از همین رو باید به دولت و رئیس‌جمهوری که بعد از دولت و ریاست‌جمهوری حسن روحانی روی کار می‌آید، لقب بدشانس‌ترین و بداقبال‌ترین دولت را داد. با وجود این در آخرین آمار‌ها (دولت جدید) اما در بهمن ماه تورم ماهانه به 2/1 درصد، تورم نقطه‌ای به 34 و تورم سالانه نیز به 41 درصد رسیده است. این درحالی است که تورم نقطه‌ای در فروردین 1400 در حدود 50 درصد بوده است. کاهش تورم در دی و بهمن احتمالا نشأت‌گرفته از با ثبات شدن نرخ دلار، افزایش فروش نفت و پالس‌های مثبت از مذاکرات و افت تورم‌های انتظاری است، اما ادامه کاهش قیمت‌ها بسته به عملکرد مقام‌های پولی و مالی در ادامه کار دارد. از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی برای اولین‌بار طی سه سال گذشته - که منفی بود - مثبت شد و با نفت به 5/1 درصد و بدون نفت به 3.8 درصد رسیده است. براساس پیش‌بینی پژوهشکده مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی سال۱۴۰۰ در یک سناریوی خوش‌بینانه به 6.2 درصد می‌رسد، اما در یک سناریوی بدبینانه رشد اقتصادی مثبت و در سطح 3/9 خواهد بود.
در همین دوره سرمایه‌گذاری خارجی 136 درصد رشد داشته و تجارت خارجی هم به 100 میلیارد دلار رسیده است.