kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵

تأکید وزرای خارجه ایران و چین بر رایزنی­‌های نزدیک برای عملیاتی کردن سند 25ساله

وزیرخارجه چین در دیدار با وزیرخارجه کشورمان ضمن ابلاغ سلام رئیس‌جمهور چین به رئیس‌جمهور ایران بر لزوم رایزنی‌های نزدیک برای عملیاتی کردن سند 25ساله تاکید کرد.

سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی چین برگزار شد. در این نشست، وزیران امور خارجه ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت کردند. اولین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان شهریور سال گذشته به صورت مجازی به میزبانی پاکستان و دومین دور این نشست نیز آبان ماه در تهران برگزار شده بود. وزیر امور خارجه کشورمان و وانگ‌ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در حاشیه سومین اجلاس وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان، پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزرای امور خارجه دو کشور بر ضرورت تسریع در نهایی‌‌سازی پروژه‌های معرفی‌شده و ادامه رایزنی در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی تأکید کردند. امیرعبداللهیان با ابلاغ سلام دکتر رئیسی به رئیس‌جمهور چین، با توجه به حمایت قوی مقامات عالیه دو کشور از همکاری‌های فی‌مابین، بر ضرورت فعال‌‌سازی ظرفیتهای بزرگ دو کشور خصوصاً در حوزه‌های اقتصادی تأکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت مبادلات مردمی میان دو کشور، تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی را اقدامی مؤثر در این زمینه دانست که اگرچه محدودیت‌های کرونا تا کنون مانع از بازگشت آنها به چین بوده است، اما شایسته است با همکاری بخش‌های مربوطه در چین به شرایط قبل بازگردد.
امیرعبداللهیان همچنین همکاری دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و مقابله مشترک با سیاسی‌‌سازی حقوق بشر و دخالت در امور داخلی کشورها را از ابعاد مهم روابط خواند. وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری استفاده غیرقانونی کشورهای غربی از تحریم علیه ملت‌های مستقل، مقابله با این امر را برای کمک به ثبات و پیشگیری از بحران‌‌سازی حائز اهمیت دانست.
وانگ‌ای وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور چین به رئیس‌جمهور کشورمان، از مشارکت طرف ایرانی در سومین اجلاس همسایگان افغانستان قدردانی کرد و بر همکاری‌ها و رایزنی نزدیک طرفین برای عملیاتی کردن سند 25ساله و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی تأکید کرد.
سفر به بیروت
وزیر خارجه کشورمان که در آغازین روزهای سال جدید در بیروت به سر می‌برد با دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه و لبنان رایزنی کرد. به گزارش سایت المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان و هیئت همراه او دیدار کرد. در جریان این دیدار که «محمد جلال فیروز نیا »سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت هم حضور داشت، آخرین تحولات سیاسی لبنان و منطقه مورد رایزنی قرار گرفت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیش از دیدار با دبیرکل حزب‌الله لبنان، در بیروت با نبیه بری رئیس‌مجلس نمایندگان لبنان دیدار و پیرامون موضوعات روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. وی پس از دیدار با رئیس‌مجلس نمایندگان لبنان، با عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان نیز دیدار کرد. امیرعبداللهیان در ادامه با نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان و نیز با گروه‌های مقاومت فلسطینی مستقر در بیروت دیدار کرد.
سفر به سوریه
دیگر اینکه امیرعبداللهیان روز سوم فروردین با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این ملاقات امیرعبداللهیان ضمن تبریک به مناسبت موفقیت‌های سوریه در عرصه‌های سیاسی و میدانی، بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه تاکید نمود.
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت در عرصه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، فصل جدیدی از مناسبات آغاز شده است. توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه به طور جدی در دستور کار مناسبات دو کشور قرار گرفته و تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور مورد توجه است. در همین راستا تعاملات و مبادلات مردمی میان دو کشور نیز اهمیت می‌یابد.
وی ضمن استقبال از روند عادی ‌سازی روابط کشورهای منطقه با سوریه، اشتراک دیدگاه‌های دو کشور درخصوص بسیاری از مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و تاکید کرد که در تنش‌های منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران با هر جنگی مخالف و خواستار حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌آمیز سیاسی است. در این راستا ایران خواستار حل و فصل بحران یمن از طریق گفت‌وگوهای بین یمنی بوده و معتقد است تغییر رفتار برخی کشورهای منطقه می‌تواند به رسیدن به راه‌حلی برای یمن کمک کند. وی در مورد تحولات اوکراین تاکید کرد ما مخالف جنگ و مخالف تحریم هستیم. راه‌حل در اوکراین سیاسی است.
وزیر امور خارجه کشورمان در مورد مذاکرات وین اظهار داشت ما در مذاکرات به توافق نزدیک شده‌ایم. اگرچه آمریکایی‌ها مدعی هستند که علاقه‌مند به حل موضوعات و رسیدن به توافق هستند لیکن آنها بایستی در عمل نیز حسن نیت خود را نشان بدهند.
در این دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به سرعت تحولات در منطقه اظهار داشت پس از شکست آمریکا در افغانستان و به ویژه پس از تحولات اوکراین مشخص شده است که آمریکا و ناتو نمی‌توانند کاری را در جهان از پیش ببرند. بنا بر این کشورهای منطقه به دنبال صف‌بندی‌های جدید برای جایگزینی حمایت‌های آمریکا هستند. وی استاندارد دوگانه برخی از کشورها را مورد اشاره قرار داد و گفت این کشورها در مقابل حملات رژیم صهیونیستی به سوریه سکوت کرده و موضعی اتخاذ نمی‌کنند.  رئیس‌جمهور سوریه ادعای حسن نیت از سوی مقامات دولت آمریکا را بی‌اساس خواند و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین را حکیمانه و درست توصیف و تاکید کرد آنچه برای سوریه مهم است دیدگاه‌‌های ایران در مذاکرات وین و همراهی سوریه در این مسیر می‌باشد.
بشار اسد دیدار جمعی از علمای اهل سنت ایران از سوریه را دارای معنای مهمی دانست. وی از دکتر امیر عبداللهیان درخواست نمود سلام‌ها و درود رئیس‌جمهور، دولت و ملت سوریه را به امام خامنه‌ای رهبر معظم و دکتر رئیسی رئیس‌جمهور تقدیم نماید. در این دیدار همچنین تحولات فلسطین و برخی موضوعات دیگر دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.