وزیر راه و شهرسازی:
ایران در ساخت ناوگان ریلی خودکفا شده است
وزیر راه و شهرسازی از خودکفایی کشورمان در ساخت ناوگان ریلی خبر داد.
به گزارش خبرگزاریها، رستم قاسمی در مراسم بهرهبرداری از ۴۷۰ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخلی، اظهار کرد: ۴۷۰ دستگاه ناوگان ریلی مانند واگن اضافه شده چرا که در حوزه ساخت ناوگان ریلی به خودکفایی رسیدهایم و دیگر نیازی به واردات واگن نداریم. وی افزود: در سال آینده براساس تفاهمنامههایی که در بخش حمل بار و ترانزیت با توجه به تفاهمنامههایی که منعقد کردهایم رکورد ۵۰ تا ۶۰ ساله کشور شکسته میشود. وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت افزایش قیمت بلیت گونههای مختلف حملونقل برای سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: قیمت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس به هیچ عنوان از سال گذشته افزایش نیافته است. در بخش بلیتهای هواپیما هم سقف قیمتی تعیین شده و ایرلاینها حق ندارند از آن عبور کنند و تا ماه رمضان قیمتها تغییری نمیکند. قاسمی درباره ترانزیت ریلی کشور تصریح کرد: در حال حاضر با حمل و نقل ترکیبی بار ترانزیت بین فنلاند و هند را از خاک ایران 20 روزه جابه جا می کنیم. این در حالی است که اگر صاحبان کالا، کل این مسیر را دریایی حمل کنند نزدیک دو ماه طول میکشد. او افزود: روسیه سالانه۲۰ تا ۲۵ میلیون تن زغالسنگ به هند صادر میکند اما اگر کریدورهای ما تکمیل بود با کاهش هزینه حملونقل بین روسیه و هند، حجم قابل توجهی درآمد نصیب کشور میشد.
ثبات قیمت بلیت قطار در نوروز
در پی اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره ثبات قیمت بلیت انواع حملونقل، مدیرعامل راهآهن گفت: در ایام نوروز در بخش ریلی مسافری افزایش قیمتی اعمال نخواهد شد. سیدمیعاد صالحی افزود: هشت لکوموتیو نو، چهار لکوموتیو بازسازیشده، ۴۲۳ واگن باری نو، ۳۱ واگن باری بازسازیشده و یک ریلباس به ناوگان ریلی افزوده شده که در نوع خود رکوردی در بخش ریلی محسوب میشود و سرمایهای ۱۳۵۰ میلیارد تومان به حملونقل ریلی افزوده شده است.
یک اقدام کمنظیر در صنعت حملونقل
به گزارش خبرگزاری مهر، طبق اعلام مدیرکل مسافری شرکت راهآهن در روزهای ۲۱ و ۲۲ اسفند امسال ۱۴ رام قطار در خط تهران - تبریز در محدوده بلاک کرج - ملکی مجموعاً هشت هزار و ۵۶ دقیقه معادل بیش از ۱۳۴ ساعت تأخیر داشته اند. بر اساس اعلام شرکت راه آهن، علت این تأخیرها، مسدودی بلاک کرج - ملکی بوده است. به گفته این مسئول، در جریان این تاخیر مسافران با صبحانه، ناهار یا شام پذیرایی شدند و ۱۰۰ درصد نرخ بلیت به عنوان خسارت برای ۱۳ رام قطار و ۵۰ درصد برای قطار مشهد - زنجان استرداد شده است. این اتفاق، شاید در تاریخ حملونقل کشور کمنظیر باشد.