رئیس سازمان هواپیمایی کشور:
خرید هواپیماهای برجامی «ایتیآر» غیرکارشناسی بود
رئیسسازمان هواپیمایی کشوری،خرید هواپیماهای برجامی «ایتیآر» در دولت حسن روحانی را غیرکارشناسی دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدیبخش دیروز در نشست خبری اظهار داشت: صنعت هوانوردی در تحریمها بیشترین آسیب را دیده است اما خدمات بزرگی ارائه داد و با وجود گذشت ۴۲ سال تحریم، این صنعت روی پای خود ایستاده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره هواپیماهای برجامی و وضعیت فعال بودن آنها توضیح داد: به دلیل عدم تعهد طرف اروپایی تامین مستمر قطعه محقق نشد و این در تعمیر و نگهداری و سرخط بودن هواپیماهای برجامی موثر بود.
رئیسسازمان هواپیمایی کشوری افزود: هفت فروند هواپیمای ATR در حال حاضر سرخط و فعال داریم؛ اینکه ۲۵ درصد پرندهها معمولاً در دوره تعمیر و نگهداری باشد منطقی است، رایزنیهایی هم برای تامین قطعات هواپیماهای برجامی از گذشته انجام شده است و در مذاکرات وین هم رایزنی انجام میشود.
محمدیبخش در ارزیابی خرید هواپیماهای برجامی ATR در دوران ریاست عابدزاده بر سازمان هواپیمایی، تصریح کرد: تقریبا همه کارشناسان صنعت هوانوردی خرید ATR را برای کشور کارشناسی نمیدانند چون مناسب شرایط جوی و جغرافیایی و اقلیم کشور نیست و میشد با آن هواپیماهای با سال ساخت 2005 یا 2010 میلادی و تعداد بیشتری خریداری کرد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره پرداخت اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی در خرید هواپیماهای برجامی گفت: تکلیف نظام بود که هما ناوگان خود را افزایش دهد و باید در سطح کلان از هما حمایت شود، دیوان محاسبات هفته گذشته موضوع تهاتر و افزایش سرمایه هما را ارائه داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما صنعت هواپیماسازی در کشور داریم افزود: بخش تولید هواپیما در درون کشور در حوزههای ماهواره، پرنده بدون سرنشین، اورهال هواپیماها، ساخت موتور و غیره فراهم است و امیدواریم گامهای مؤثری در این حوزه برداریم.
محمدیبخش ادامه داد: در حال حاضر چکهای سنگین هواپیما و تعمیرات در داخل کشور انجام میشود هیچ منبع تغذیه جانبی هواپیما به خارج کشور اعزام نمیکنیم و قطعات همه در داخل به روز میشوند.
وی اضافه کرد: همین روغن هواپیما را در شرکت نفت پارس تولید میکنیم و در حوزه زیرساخت نیز تحولاتی داریم همچنین 50 درصد شبیهسازهای پرواز ما در داخل کشور انجام میشود.
رئیسسازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه توسعه ناوگان هوایی را به صورت چند وجهی دنبال میکنیم یادآور شد: اگر غربیها به تعهدات خود پایبند باشند ما با بازنگری در قرارداد خرید هواپیما با آنها وارد مذاکره میشویم اما به دلیل بدعهدی آنها منتظر غربیها نمیمانیم و در حوزه هواپیما و بالگرد به دنبال توسعه ناوگان هستیم. محمدیبخش درباره بدهی هما نیز خاطرنشان کرد: گروه حسابرسی در ایران ایر مستقر شده است که دیوان محاسبات و حسابرسی باید گزارش کاملی ارائه دهد پس از اتمام کار به عنوان حاکمیت، حسابرسی هما را در دستگاههای ذیربط اعلام میکنیم برای خرید هواپیماهای برجامی هما از وام صندوق توسعه ملی استفاده کرده است و این باید تعیین تکلیف شود.
وی افزود: همانطور که از قبل اعلام شد و طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی قیمت بلیت هواپیما در سال جدید فعلا افزایش ندارد و همان سقف نرخی اول آذر 1400 است ضمن آنکه ارائه نرخها از سوی شرکتهای هواپیمایی و آژانسها مدام کنترل میشود.
رئیسسازمان هواپیمایی اظهار کرد: در سه ماه اخیر 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شده و به تدریج در حال ورود به ناوگان است.