kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
با صدور بیانیه‌­ای با امضای 213 نماینده صورت گرفت

حمایت نمایندگان مجلس از موشک‌باران مرکز شرارت صهیونیست‌ها

مجلس بیانیه‌ای را با امضای 213 نماینده صادر کرد که در آن از حمله موشکی سپاه به مرکز شرارت صهیونیست‌ها علیه مردم ایران در اربیل عراق حمایت شده است، همچنین دیروز نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب رسید.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اعدام دسته‌جمعی افراد بیگناه و مظلوم در عربستان سعودی مغایر با ابتدایی‌ترین حقوق انسانی افراد و رویه‌های حقوق بین‌الملل است و جمهوری اسلامی ایران این اقدام ناگوار و دردناک را به شدت محکوم می‌کند و ضروری است دولت‌های جهان دورویی و بی‌عملی را کنار بگذارند و این قبیل اقدامات غیرانسانی را محکوم کرده و مانع از چنین حوادث ناگواری شوند.
وی تأکید کرد: لازم است علما و مراجع دینی جهان اسلام، جوانان مسلمان و اصحاب قلم و رسانه و سایر آزادگان و عدالت‌جویان در سراسر جهان این اقدامات را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کنند. واضح است که جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت‌های غربی با دورویی در بحث حقوق بشر مخالف است و در برخورد با مسائل انسانی معتقد به حفظ حقوق انسان‌ها در تمام کشورها و در هر سطحی است و برخوردهای تناقض‌آمیز و استفاده ابزاری از حقوق بشر را غلط و غیرانسانی می‌داند.
قالیباف بیان کرد: درخصوص مسئله اوکراین نیز همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند، جمهوری اسلامی ایران با جنگ در هر نقطه‌ای از دنیا مخالف است و ضمن تأکید بر لزوم حفظ جان غیرنظامیان و ضرورت پایان یافتن هرچه سریع‌تر این درگیری، تمام طرف‌ها را به رفع تنش‌ها و پرهیز از آسیب به غیرنظامیان با بهره‌گیری از راهکارهای دیپلماتیک دعوت می‌کند. معتقدیم برای آنکه بحران به‌طور دائمی حل شود، باید برای برطرف کردن ریشه بحران نیز تدبیر کرد.
تنش‌زایی؛ ماهیت وجودی آمریکا
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این یک واقعیت است که تنش‌زایی و زمینه‌چینی برای ایجاد اختلاف میان کشورها و ملت‌ها، بخشی از ماهیت وجودی آمریکاست و می‌توان گفت که امروز بقای رژیم آمریکا، برافروختن آتش جنگ در سراسر دنیا و پایمال کردن حقوق انسان‌ها پای منافع تجاری خود و ناامن نگه داشتن کشورهای وابسته است و ریشه بحران اوکراین نیز به بحران‌سازی‌های آمریکا برمی‌گردد.
قالیباف تصریح کرد: مردم ایران قربانیان اصلی سیاست‌های خصمانه زورگویان عالم به‌ویژه مستبدان آمریکایی هستند و از این رو ملت سربلند ایران همواره خواهان برقراری صلح و رفع تنش و جنگ در تمام دنیا و جلوگیری از هرگونه آسیب به زنان، کودکان و غیرنظامیان هستند و برای تمامی ملت‌ها از خداوند متعال زندگی در سایه آرامش، عدالت، صلح، محبت و رفع تبعیض و خشونت را طلب می‌کنند.
بیانیه نمایندگان در حمایت از اقدام سپاه
روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بیانیه ۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس را در حمایت از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرائت کرد.
در متن این بیانیه آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب و برآمده از متن ملت است و بر اساس اصل ۱۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از نیروهای مسلح پرقدرت و پرتوان کشور بوده و طی عمر بابرکت خود در ۴۳ سال اخیر از جمله در ۸ سال دفاع‌مقدس، دوران سازندگی و کمک مستشاری به دولت‌ها و ملت‌های منطقه در جبهه مقاومت اسلامی برای مبارزه با ‌تروریسم تکفیری، برگ‌های زرین و افتخارآمیزی در تاریخ انقلاب و میهن عزیز ثبت کرده‌اند.»
در ادامه این بیانیه آمده: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت همه‌جانبه خود را از اقدام قاطعانه و عبرت‌آمیز سپاه پاسداران در هدف قرار دادن مرکز راهبردی توطئه و شرارت رژیم جنایتکار صهیونیستی در نقطه تهدید در اربیل، با موشک‌های نقطه‌زن ایرانی که در پاسخ به شرارت و جنایت‌های صهیونیست‌ها برای اخلال در حوزه‌های اقتدار و پیشرفت کشور و شهادت پاسداران سرافراز مدافع حرم انجام شد، اعلام می‌کنیم و ضمن تأکید بر حفظ صلح، امنیت و آرامش جهانی و محکومیت تحرکات شیطانی و سبوعانه رژیم جعلی تأکید می‌کنیم امنیت ملی ایران و نیروهای مسلح مقتدر کشور در زمره خطوط قرمز و خدشه‌ناپذیر نمایندگان ملت بوده و با اذعان به این حقیقت که تعلل در پاسخ به دشمن، او را گستاخ‌تر می‌کند، اقدام شجاعانه اخیر را در چارچوب قوانین مصرح کشور، حراست و حفاظت از حدود و ثغور میهن عزیزمان می‌دانیم».
نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور
نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با ۱۵۵ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.
متن طرح به این شرح است: ماده واحده: قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱ مردادماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی نسخ می‌گردد و ساعت رسمی کشور به قبل از این قانون برمی گردد.
مجید انصاری گزارش یک شوری کمیسیون اجتماعی درخصوص طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را قرائت کرد و گفت: ایده تغییر ساعت برای اولین بار در سال ۱۸۹۵ مطرح و کشور آلمان برای اولین بار در جنگ جهانی اول به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی در سال ۱۹۱۶ اجرا کرد و سپس کشورهای دیگری وارد این چرخه شدند.
نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس با‌ اشاره به اینکه کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از جرایم از جمله دلایل موافقت با تغییر ساعت رسمی است، ادامه داد: برخی افراد کاهش مصرف انرژی به واسطه تغییر ساعت را برخلاف تحقیقات به عمل آمده می‌دانند که براساس این تغییرات تغییر ساعت در سلامت افراد تأثیر دارد و کاهش ۴۰ دقیقه‌ای مدت زمان خواب از جمله نقاط ضعف این اقدام است و تصادفات عصر گاهی را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: اخیراً اتحادیه اروپا با رأی قاطع به کشورهای عضو فرصت داده تا در مدت زمان مشخص درخصوص تداوم و یا پایان تغییر ساعت اعلام نظر کنند و خواستار بررسی جنبه‌های انسانی این اقدام شده است.
رسیدن اذان صبح به ساعات ابتدایی بامداد
سید محمدرضا میرتاج الدینی در مخالفت با کلیات طرح تغییر ساعت رسمی کشور گفت: این موضوع مربوط به مدیریت زمان بوده و زمان بالاترین و ارزشمندترین سرمایه انسان در زندگی است. در ۶ ماهه ابتدایی سال که یک ساعت، زمان رسمی کشور را به جلو می‌برند، به این معنا و مفهوم است که مردم بتوانند از نور و روشنایی در روز بهره ببرند و به توصیه‌ای که کارها را در علی الطلوع آغاز کنید، عمل شود.
وی تصریح کرد: در واقع تصمیمی که در حال حاضر در کشور پیاده‌سازی می‌شود، موجب می‌شود تا مردم یک ساعت وقت بیشتری در روز داشته باشند و دست کاری نکردن این مسئله در مدیریت بهینه زمان کمک می‌کند. استفاده از انرژی کمتر نیز در زمان روشنایی یکی دیگر از دلایل مهم برای دست نبردن در این تصمیم است.
در ادامه روح‌الله نجابت دیگر مخالف طرح مذکور گفت: کشور ما به لحاظ جغرافیایی بالای خط استوا قرار دارد و این تغییر ساعت قطعاً به سود کشورهایی که بالای خط استوا قرار دارند، است، چرا که استفاده از نور خورشید برای این کشورها حائز اهمیت است.
وی با تأکید بر اینکه ما باید در اتخاذ چنین تصمیماتی تمام کشور را در نظر بگیریم، افزود: برای مثال در صورت عدم تغییر ساعت، زمان اذان صبح در مشهد ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد خواهد شد که این مسئله با سبک زندگی اسلامی ما همخوانی ندارد.
اجازه به دولت برای تغییرساعات اداری
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز در ادامه بررسی جزئیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، با ۱۱۵ رأی موافق، ۷۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده با ماده واحده این طرح موافقت کردند.
متن ماده واحده به شرح زیر است: قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱/۵/۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی نسخ می‌شود. به هیئت وزیران اجازه داده می‌شود ساعت شروع به کار سازمان‌ها، ادارات و مراکز تابعه را متناسب با ماه‌های گرم سال نواحی مختلف کشور از اول خرداد تا پایان شهریورماه حداکثر یک ساعت زودتر تعیین کند.