kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
وزیر راه و شهرسازی: سال آینده

بانک‌ها باید 400 هزار میلیارد تومان وام ساخت مسکن بدهند

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر بهره‌مندی از انبوه سازان در طرح‌های مسکنی دولت، گفت: سال آینده برای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی مصوبه مجلس داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی‌درباره اقدامات اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: طبق تازه‌ترین آمار بیش از پنج میلیون نفر در سامانه ثمن (سامانه نهضت ملی مسکن) ثبت‌نام کردند و تا ۲۹ اسفند هم ادامه دارد.
او توضیح داد: بر اساس تأکید مجلس، وزارت راه و شهرسازی مکلف است تا۲۰ هزار میلیارد تومان اراضی تحت ‌اختیار خود را به فروش رسانده و منابع آن را در صندوق ملی مسکن واریز کند. همچنین مقرر شده تا۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه سنواتی دولت در صندوق ملی مسکن واریز شود.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: طبق گزارش دیوان محاسبات کشور، طرح اقدام ملی مسکن در زمان تحویل به دولت سیزدهم حدود ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با طرح نهضت ملی مسکن ادغام و دولت سیزدهم مکلف شد تا واحدهای آغاز شده را با عنوان طرح نهضت ملی مسکن تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل بدهد.
قاسمی‌با بیان اینکه عملیات اجرایی بیش از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است، افزود: تقریباً برای حدود یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی، زمین آماده شده که در این خصوص طراحی‌ها صورت گرفته و پیمانکار تعیین شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین منابع مالی سال ۱۴۰۱ را در بخش مسکن مناسب ارزیابی کرد و گفت: سال ۱۴۰۱، برای
۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی مصوبه مجلس داریم. همچنین ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع ودیعه در اختیار داریم تا به مردم تخصیص بدهیم. صندوق ملی مسکن نیز ابزار مناسبی در اختیار وزارت راه و شهرسازی است.
احداث 40 شهر و شهرک جدید
قاسمی‌ با‌ اشاره به اینکه احداث 40 شهر و شهرک جدید در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیش از ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید احداث خواهد شد که به زودی عملیات اجرایی
۱۰۰ هزار واحد مسکونی آن با حضور رئیس‌جمهوری شروع می‌شود.
او، بهره‌مندی از ظرفیت انبوه‌سازان در کشور را فرصتی مغتنم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن برشمرد و تأکید کرد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با برخی از کشورهای خارجی توافق‌نامه‌هایی امضا شد که دانش فنی صنعتی‌سازی ساختمان وارد کشور بشود. البته این بدان معنا نیست که سایر کشورها برای ایران مسکن می‌سازند. باید توجه کنیم که ما اکنون در مراحل یک و دو صنعتی‌سازی هستیم در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا مراحل ششم و هفتم آن را طی می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عملیات اجرایی حدود ۱۰۰ هزار واحد در بخش‌های مختلف را آغاز کرده و در تلاش هستیم با این وزارتخانه به تفاهم ساخت ۵۰۰ هزار واحد دستیابیم.
قاسمی‌افزود: همچنین، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تعدادی از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را شروع کرده و بخشی از زمین‌ها را نیز خود بنیاد تأمین کرده است. قرارگاه خاتم‌الانبیاء و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز همکاری در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرده‌اند.
همچنین خبرگزاری تسنیم، محمود محمودزاده؛ معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه 447 هزار متقاضی مرد مجرد 23 تا 45 سال در طرح نهضت مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند که بیش از 97 هزار واحد متقاضی خودمالکی هستند که در دو ماه گذشته با فراهم شدن شرایط ثبت‌نام اطلاعات خود را در سامانه طرح نهضت ملی مسکن درج کردند.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از 95 درصد پالایش‌های سه‌گانه که شامل سابقه مالکیت، فرم ج و تأهل است در ستاد وزارتخانه انجام شده است و متقاضیان برای پالایش شرط چهارم که سابقه سکونت در شهر مورد تقاضاست معرفی شده‌اند.