kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
رئیس‌کمیته برگزاری لیگ برتر اعلام کرد

احتمال تغییر در زمان برگزاری شهرآورد 98 تماشاگران برای حضور در ورزشگاه باید واکسن زده باشند

 

سرویس ورزشی-
بنا بر اعلام سهیل مهدی رئیس‌کمیته برگزاری لیگ تماشاگران دربی برای حضور در ورزشگاه آزادی باید حتما واکسن زده باشند.
شهرآورد ۹۸ در حالی روز پنجشنبه برگزار می‌شود که تغییرات متوالی در زمان انجام این مسابقه، دربی را تحت تاثیر خود قرار‌داده و حالا از ساعت ۱۹:۳۰ به دو ساعت عقب‌تر آمده و گفته می‌شود احتمال تغییر دوباره در آن وجود دارد. سهیل مهدی رئیس‌کمیته برگزاری لیگ در این باره می‌گوید: دربی ساعت ۱۷:۳۰ است اما به خاطر زیرساخت ورزشگاه آزادی که در بازی گل‌گهر و استقلال هم برق خاموش شد و این ریسک در دربی چون تماشاگر هم هست، دو چندان می‌شود و اگر ما قطعی برق داشته باشیم، در طول بازی و حتی بعد از بازی و در پارکينگ ورزشگاه مشکل ساز می‌شود. تمام تلاش می‌شود تا بر اساس برنامه ساعت ۱۷:۳۰ جلو برویم و اداره برق، ورزشگاه آزادی، شورای تامین، یگان ویژه شبانه‌روز تلاش می‌کنند که این شرایط فراهم شود تا در بهترین شرایط برگزار شود.
او در مورد تغییر احتمال ساعت عنوان کرد: تا این لحظه ۱۷:۳۰ است اما اگر شرایط فراهم نشود باید به سمت روز برگردیم که زیرساخت برق مشکل ساز نشود. سازمان لیگ اصلا خوشحال نیست که بازی به سمت بعد از ظهر برود اما شرایطی هم برای میزبانی از هواداران عزیز در ورزشگاه است. عوامل ذی‌ربط تلاش می‌کنند تا شرایط فراهم شود و از حالت ریسک خارج شویم تا بتوانیم میزبان عزیزان در بعد از ظهر باشیم.
وی با اشاره به علت تغییر زمان برگزاری بازی توضیح داد: فرسودگی زیرساخت استادیوم آزادی و بحث کابل کشی‌هایی را ایجاد کرده که باعث ایجاد نگرانی شده است. این مسئله دغدغه ما برای ماه مبارک رمضان است و امیدوارم تا زمان مشکل حل شود. خوشبختانه اداره برق تضمین‌های لازم را داده‌ است و به لحاظ تغذیه استادیوم مشکلی وجود ندارد، مشکل زیرساخت و بستر داخلی خود ورزشگاه است که به نظر می‌آید فرسودگی‌های چند سال اخیر مزید بر علت شده است.
واکسیناسیون الزامی برای تماشاگران
موضوع دیگری که دیروز درخصوص دربی اعلام شد، الزام واکسیناسیون شدن تماشاگران برای تماشای دربی در ورزشگاه است. دیروز سهیل مهدی در این باره هم گفت: بحث واکسیناسیون را قبل از تهیه بلیت، خود سامانه چک می‌کند و تا ۱۵ روز قبل از خرید بلیت هم هواداران نباید تست pcr مثبت داشته باشند؛ سپس سامانه باز می‌شود و امکان تهیه بلیت فراهم خواهد شد.
او با اشاره به آغاز بلیت فروشی عنوان کرد: پیمانکار خارج از سازمان لیگ است اما بنا بر صحبت‌هایی که با ما شده، از چهارشنبه سامانه بلیت فروشی باز خواهد شد. پیمانکار تحت قرارداد دو باشگاه است و با همکاری سازمان توسعه و تجهیز که گیت‌ها هم‌ متعلق به همین سازمان است، کار را پیش می‌برند.
وی در پایان گفت: انشاالله تماشاگران را داشته باشیم. در دو سال اخیر تماشاگران را نداشتیم و سکوهای خالی باعث شده بود بازی‌ها مثل بازی دوستانه باشند و دربی‌های قبلی خیلی غریبانه بود. امیدوارم دوباره صدای گرم هواداران را روی سکوها داشته باشیم؛ دو تیم از لحاظ فنی عالی هستند و امیدواریم نیمکت‌ها هم کمک کنند تا بازی خوبی را شاهد باشیم.
سید علی داور شهرآورد شد
اما به فاصله 48 ساعت تا برگزاری دربی 98، داور این مسابقه معرفی شد. روز گذشته فدراسیون فوتبال با اعلام رسمی فهرست داوران هفته‌ بیست و سوم لیگ برتر را اعلام کرد. گمانه‌زنی‌های قبلی برای قضاوت دربی تایید شد و مسئولیت داوری این مسابقه حساس و سرنوشت‌ساز به سیدمهدی سیدعلی سپرده شد. سیدعلی که در کنار پیام حیدری، حسین زاهدی‌فرد و اشکان خورشیدی گزینه‌های قضاوت در دربی 98 بودند، سرانجام توانست نظر کمیته داوران را جلب کند و برای نخستین‌بار در دوران داوری‌اش مسئولیت قضاوت در مهم‌ترین بازی سال فوتبال ایران را عهده‌دار شد. این داور 43 ساله که از دومین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران قضاوت می‌کند، در جمع داوران حاضر در لیگ برتر، از جمله باتجربه‌ترین و کهنه‌کارترین داورهای لیگ به شمار می‌رود. او برای نخستین‌بار است که در دوران 20 ساله داوری خود قضاوت در شهرآورد پایتخت را تجربه می‌کند. سیدمهدی سیدعلی که خارج از ساختار داوری در شهرداری تهران در کسوت معاون فنی و اجرایی سازمان ورزش مشغول فعالیت می‌کند. او تاکنون بیش از 200 بار در لیگ برتر فوتبال ایران قضاوت کرده و شاید مهم‌ترین قضاوت او را بتوان سوت زدن در فینال جام حذفی در فصل 1395-1396 دانست که نبرد میان تراکتور تبریز و نفت تهران را قضاوت کرد و در آن مسابقه تراکتور قهرمان شد.
نکته‌ جالب‌ توجه درباره داور دربی 98، این‌که او در 5فصل گذشته (در لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام) برای هر کدام از تیم‌های استقلال و پرسپولیس 12 قضاوت داشته است؛ پرسپولیس در 12 بازی خود با قضاوت سیدعلی، 10 پیروزی و 2 تساوی را به دست آورده و شکستی را متحمل نشده و در مقابل، استقلال با 7 برد، 4 تساوی و 1 باخت از دیدارهایش با قضاوت سیدمهدی سیدعلی خارج شده است. محمدرضا منصوری، فرهاد مروجی و محمدحسین زاهدی فرد کمک‌های سیدمهدی سیدعلی در قضاوت دربی 98 هستند. گفتنی است که در روزهای گذشته شایعه شده بود که سیدعلی قرار است بعد از پایان شهرآورد پایتخت از عرصه داوری خداحافظی کند. هنوز این مسئله از سوی مسئولان کمیته داوران تایید نشده است.
عملکرد گل‌محمدی و مجیدی در شهرآوردها
اگر از مباحث مربوط به شیوه برگزاری مسابقه دربی فاصله بگیریم، باید به این نکته هم اشاره کنیم که نکته قابل توجه این مسابقه حضور بازیکنان پیشین استقلال و پرسپولیس به عنوان سرمربی است. یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی در طول دوران بازیگری و در دوره حضور خود به عنوان سرمربی سرخابی‌ها، دربی‌های متفاوتی را پشت سر گذاشتند و هر کدام عملکرد منحصر به فردی از خود بر جای گذاشتند.
یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس در دوران بازیگری 8 بار این دیدار را تجربه کرد که حاصل آن 3 برد، 4 مساوی و یک باخت بود. یحیی گل‌محمدی همچنین سابقه گلزنی در دربی ۵۴ را دارد و موفق شد گل‌ پیروزی بخش تیمش را در آن دربی به ثمر برساند. گل محمدی زمان سرمربیگری هم 7 بار دربی را تجربه کرده که حاصلش یک برد، 6 تساوی و بدون باخت بوده است. ۲ بازی از دربی‌های یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی پرسپولیس در رقابت‌های جام حذفی برگزار شده است که آن بازی‌ها در وقت قانونی با نتیجه تساوی پایان یافته است و در نهایت آبی‌پوشان در ضربات پنالتی پیروز میدان شدند. فرهاد مجیدی سرمربی استقلال هم در دوران بازیگری 15 بار این بازی مهم را تجربه کرده که حاصل آن 4 برد، 7 مساوی و 4 باخت بود. فرهاد مجیدی سابقه گلزنی در دربی را نیز دارد و موفق شده در این مسابقات ۴ گل به ثمر برساند. فرهاد در زمان سرمربیگری هم در 5 بازی روی نیمکت استقلال بوده که حاصل آن صفر پیروزی، 4 تساوی و یک باخت است. ۲ بازی از دربی‌های فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی آبی‌ها در مسابقات جام حذفی برگزار شده است که آن بازی‌ها تا پایان ۱۲۰ دقیقه با نتیجه تساوی به پایان رسیده و در نهایت استقلال در ضربات پنالتی برنده این ۲ دربی شده است.