kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل هشدار داد

کرانه باختری در حال انفجار است

رئیس‌سازمان امنیت داخلی اسرائیل موسوم به شین بت، به واشنگتن پایتخت آمریکا رفت و نسبت به تشدید اوضاع امنیتی در قدس و کرانه باختری هشدار داد.

 


روز شنبه، رونن بار، رئیس‌سازمان امنیت داخلی اسرائیل موسوم به شین بت، به واشنگتن پایتخت آمریکا رفت و نسبت به تشدید اوضاع امنیتی در قدس و کرانه باختری هشدار داد. رئیس‌«شین بت» گفت: «کرانه باختری در حال جوشش است و از زمان عملیات اردیبهشت ۱۴۰۰ هنوز آرام نشده است.»
یوسی یوشوا، خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «رونن بار، رئیس‌شین بت، صبح یکشنبه پس از سفر به واشنگتن به اسرائیل بازگشت. یوشوا توضیح داد که در دیدار وی با مقامات آمریکایی بر هشدار به اسرائیل در مورد وقوع انفجار امنیتی در قدس تاکید شد.» وی خاطرنشان کرد: «این اولین بار است که رئیس‌شین بت به منظور اطلاع آمریکایی‌ها از آنچه در صحنه فلسطین در پی تنش در قدس و کرانه باختری پیش‌بینی می‌شود، سفر می‌کند.»
مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارشی هشدار داده که وضعیت امنیتی در کرانه باختری به دلیل ضعف تشکیلات خودگردان و افزایش ناامیدی در نسل جدید فلسطین در آستانه انفجار است. در این گزارش آمده است که مشکل استراتژیک اسرائیل دور شدن از راه‌حل‌های سیاسی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین است. این مؤسسه صهیونیستی هشدار داده است که این واقعیت، ایده نهایی در مورد تشکیل یک دولت یهودی را تهدید می‌کند. در این گزارش آمده است: «هرچند اوضاع امنیتی در کرانه باختری با توجه به هماهنگی امنیتی با تشکیلات خودگردان فلسطین همچنان تحت کنترل است اما این کنترل در حال تضعیف است و ممکن است عملکرد اسرائیل را مختل کند.»
حسین لافی تحلیلگر لبنانی در وبگاه شبکه المیادین هم در این باره نوشته است که کرانه باختری دیگر همچون سابق نیست و همه چیز پس از جنگ 11 روزه غزه تغییر کرده و این منطقه به آتشفشانی در آستانه انفجار تبدیل شده است. او نوشت که علیرغم تمام تلاش‌های دولت‌های پی درپی رژیم صهیونیستی برای نادیده گرفتن مسئله فلسطین و به حاشیه راندن تأثیر آن بر امنیت داخلی این رژیم، به ویژه در دوره «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق، اما طبق گزارش راهبردی «اندیشکده امنیت ملی اسرائیل» برای سال ۲۰۲۲، مسئله فلسطین چالش اصلی امنیت ملی اسرائیل است.
در همین حال آویو کوخاوی، رئیس‌ستاد مشترک ارتش اسرائیل مدعی شد که نیروهای اشغالگر می‌توانند همانند سال ۲۰۰۲ به غزه حمله کرده و شهرهای فلسطینی در نوار غزه را اشغال کنند. اظهارات کوخاوی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی اسرائیل (کان ۱۱) بیان شد. کوخاوی در این مصاحبه که قرار است بعداً به طور کامل منتشر شود، مدعی شد: «ما می‌توانیم کاری را که در سال ۲۰۰۲ انجام دادیم، امروز در سال ۲۰۲۲ در غزه نیز انجام دهیم و به شکل مؤثرتری انجام دهیم.»
در سپتامبر گذشته(شهریور)، کوخاوی در پاسخ به انتقاداتی که از ارتش برای عدم استقرار نیروهای زمینی در نوار غزه در جریان آخرین جنگ اسرائیل اردیبهشت ۱۴۰۰، صورت گرفت، گفت که گزینه حمله زمینی به نوار غزه در صورت ضرورت شدید ارائه خواهد شد. کوخاوی گفت، گزینه اقدام زمینی تنها محدود به مواردی است که کاملاً ضروری باشد. کوخاوی گفت: «اگر مجبور نباشید، نیرو به میدان نبرد نمی‌فرستید.»