kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

تظاهرات میلیونی در سودان علیه دولت کودتا

 

«کمیته هماهنگی مقاومت» خارطوم سودان از تظاهرات میلیونی به منظور مطالبه حکومت غیرنظامی و آزادی بازداشت شدگان به سمت کاخ ریاست جمهوری خبر داد.
«کمیته هماهنگی مقاومت» خارطوم سودان ضمن اعلام خبر تظاهرات میلیونی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمام نیروهای انقلابی مخالف با کودتا را برای ایجاد یک حکومت غیرنظامی و اعلام هم بستگی با افرادی که به ناحق در بازداشت هستند به مشارکت مؤثر در تظاهرات میلیونی مسالمت‌آمیز روز دوشنبه فرا می‌خوانیم.» تظاهرکنندگان، شامگاه یکشنبه نیز در شهرهای خارطوم، ام درمان و خارطوم شمالی در مطالبه حکومت غیر نظامی و آزادی بازداشت شدگان تظاهرات کردند.
نیروهای مخالف و سازمان‌های حقوقی، مقامات سودانی را به بازداشت رهبران سیاسی و ده‌ها فعال کمیته‌های مقاومت متهم کرده‌اند، این در حالی است که «عبدالفتاح برهان»، رئیس‌شورای حاکمیت سودان اظهار کرد ابلاغیه‌هایی که برای برخی افراد صادر شده از سوی مقامات قضایی است و آنها به طور مستقل عمل می‌کنند.
در ۲۵ اکتبر 2021 (3 آبان 1400)، ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان در یک کودتای نظامی کنترل دولت را به دست گرفت. حداقل پنج مقام ارشد دولتی از جمله «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر غیرنظامی در همان ابتدا بازداشت شدند. البته خبر آزادی حمدوک چندی پیش اعلام شد اما اعتراضات همچنان ادامه دارد.