kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
خطیب‌زاده:

«امیرعبداللهیان» به مسکو می‌رود

سعید خطیب‌زاده گفت: آقای امیرعبداللهیان عازم مسکو است و درخصوص دو سه موضوع مشخص دوجانبه با محوریت تحولات در وین رایزنی‌هایی را با همتای خودش داشته باشد.
 
 
 
 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان و انتشار خبری از سوی رسانه‌ شورای عالی امنیت ملی درباره توقف یکجانبه این مذاکرات از سوی ایران بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رسانه‌ای ندارد. تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفت‌وگوهای دور پنجم بین ایران و عربستان اعلام شده بود. این تاریخ هنوز قطعی نیست. به محض این‌که تاریخ قطعی شود و دو طرف درباره تاریخی توافق کنند، اعلام خواهم کرد.
وی درباره سفر امیرعبداللهیان به مسکو نیز گفت: آقای امیرعبداللهیان عازم مسکو است و درخصوص دو سه موضوع مشخص دوجانبه با محوریت تحولات در وین رایزنی‌هایی را با همتای خودش داشته باشد، یکی از موضوعات که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، کمکی است که ایران می‌تواند برای تحولات در اوکراین صورت دهد و همه باید مسئولانه کمک کنند که این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند. اوراسیا تحمل جنگ‌های گسترش‌یافته بیشتری را ندارد.
سفر امیرعبداللهیان به شامات
 خطیب‌زاده درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان با بیان این‌که این سفر در دستورکار است، خاطرنشان کرد: امیرعبداللهیان ابتدا عازم روسیه است و بعد هم ان‌شاءالله عازم کشورهای منطقه در حوزه شامات است. چند سفر دیگر منطقه‌ای در دستور کار است و دعوت‌هایی برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در پاکستان و... مطرح است، ولی باید ببینیم تحولات چگونه رقم می‌خورد که در چه تاریخ‌هایی در کدام پایتخت‌ها حاضر شوند.
وی درباره جنگ در اوکراین هم گفت: ایران از تکرار مدل‌های جنگ که در منطقه به‌ویژه در شامات اتفاق افتاده همه را برحذر می‌دارد. متاسفیم این جنگ گسترش یابد و به مناطق دیگر سرریز شود. امیرعبداللهیان در سفری که به روسیه خواهد داشت، در این زمینه گفت‌وگو می‌کند و در گفت‌وگوهای قبلی تلاش کردیم از این شرایط جلوگیری کنیم.
اعدام دسته‌جمعی در عربستان
خطیب‌زاده درباره اعدام دسته جمعی در عربستان نیز بیان کرد: این اقدام غیرانسانی و مخالف بدیهیات حقوق بین‌الملل است و اتهامات جعلی است و متاسفیم در روزهایی که همه دنیا از حقوق بشر صحبت می‌کنند، مجامع حقوق بشری این‌قدر دوگانه رفتار کرده و در سکوت محض به سر می‌برند و اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا و کمیساریای حقوق بشر و بسیاری از آنها در سکوت به سر می‌برند و نقطه تاریکی در رکورد حقوق بشری این مدعیان حقوق بشر به حساب می‌آید. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تبادل زندانیان از جمله بین ایران و انگلیس خاطرنشان کرد: مباحث به صورت موازی جلو رفته و تفاهمات اولیه حاصل شده و باید بدانیم آیا می‌توانیم تفاهم را نهایی کنیم و بعد اجرایی کنیم. در دوره‌های قبل این تفاهمات به اجرا نرسید و باید ببینیم آیا این تفاهمات را اجرا می‌کنند یا شب آن فراموش کرده و مسیر دیگری را پیگیری می‌‌کنند.
مذاکرات با عربستان
خطیب‌زاده همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: ما باید به یک تاریخ مرضی‌الطرفین برسیم. پرونده‌های اختلافی ما روشن است و باید با هم صحبت کنیم و به توافق برسیم که منتفعین اول آن مردم دو کشور و منطقه خواهند بود. اگر تاریخی برای مذاکرات بین ایران و عربستان حاصل شود اعلام خواهیم کرد.