kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
سخنگوی ناجا خبر داد

کشف بیش از 19 میلیون عدد مواد محترقه و بازداشت ۱۲۸۷ نفر به دلیل جرایم مرتبط

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور از کشف و ضبط بیش از ۱۵ هزار و ۴۷۲ کیلوگرم مواد محترقه طی یک ماه اخیر خبر داد.
 
 
 
 
به گزارش ایسنا، سردار مهدی حاجیان در نشست خبری که صبح دیروز در مقر مرکزی فرماندهی انتظامی کل کشور برگزار شد، با اشاره به تمهیدات پلیس برای چهارشنبه‌سوری اظهارداشت: ‌متأسفانه سنت دیرین چهارشنبه سوری چندین سال است که با سوءاستفاده برخی افراد تبدیل به یک تهدید برای خانواده‌ها و شهروندان شده است، از این رو پلیس در این ایام در آماده‌باش خواهد بود.  حاجیان افزود: طی این مدت یعنی از نیمه دوم بهمن‌ماه تاکنون بیش از ۱۵ میلیون و ۴۹۰ هزار عدد مواد محترقه کم خطر و بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار عدد مواد محترقه پرخطر از سودجویان کشف و ضبط شده است که در مجموع وزن آنها بیش از ۱۵ هزار و ۴۷۲ کیلوگرم بوده است. وی ادامه داد: همچنین طی این مدت هزار و ۲۸۷ نفر نیز به دلیل خرید و فروش مواد محترقه و دیگر جرایم مرتبط با چهارشنبه‌سوری شناسایی و دستگیر شده‌اند.
سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای مجرمان نخواهد بود، گفت:‌ یکی از طرح‌های پلیس که در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا سال آینده نیز با قوت ادامه خواهد داشت طرح برخورد با اراذل و اوباش است. ما اجازه نمی‌دهیم که افراد سودجو و فرصت‌طلب امنیت و آرامش مردم را به مخاطره‌انداخته و در محیط زندگی مردم که باید محیطی امن و آرام باشد رعب و وحشت ایجاد کنند.
 دستگیری ‌۲۳۲ نفر مرتبط با چهارشنبه سوری
 در تهران
فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم از کشف حدود دو میلیون عدد انواع مواد محترقه و دستگیری ۲۳۲ نفر در رابطه با جرایم مرتبط با آن خبر داد. سردار حسین رحیمی دیروز در اجرای طرح ویژه پلیس برای برخورد با خرید و فروش و قاچاق مواد محترقه که در آستانه چهارشنبه سوری برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهارداشت: طرح‌های پلیس با مشارکت تمام کمیته‌های تخصصی از جمله پلیس فتا، پلیس پیشگیری، پلیس امنیت عمومی و... از هفته‌ها قبل آغاز شده و همچنان نیز ادامه خواهد داشت. از زمان اجرای این طرح تا کنون حدود دو میلیون انواع مواد محترقه اعم از مواد محترقه کم خطر و پرخطر از سوی ماموران کشف و ضبط شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۹ درصدی را نشان می‌دهد. رحیمی افزود: همچنین ۲۳۲ نفر نیز طی این مدت دستگیر شده‌اند که تعداد آنان در مقایسه با قبل رشدی ۴۰۰ درصدی داشته است. وی با بیان اینکه امسال پلیس تمرکز ویژه‌ای بر خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی داشت، ادامه داد: طی این مدت ۸۴ تارنما و شبکه اجتماعی که اقدام به خرید و فروش، تبلیغ و آموزش استفاده و ساخت مواد محترقه کرده بودند مورد شناسایی قرار گرفتند. این تارنماها بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار دنبال‌کننده داشتند. در این خصوص ۱۱ نفر دستگیر شدند و ۷۰ هزار عدد مواد محترقه نیز از این افراد کشف و ضبط شد.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه اقدامات پلیس در این حوزه پیشگیرانه انجام شده است، گفت: معلوم نبود اگر این تعداد مواد محترقه که درصد قابل توجهی از آن نیز مواد محترقه خطرناک است وارد جامعه شده و به دست مصرف کنندگان که عمدتا جوان و نوجوان هستند می‌رسید چه میزان خسارات به این افراد و خانواده‌ها وارد می‌شد. رحیمی با بیان اینکه اقدامات پلیس برای مبارزه با خرید و فروش مواد محترقه تعطیل نشده، افزود: مأموریت‌های ما همچنان ادامه خواهد داشت. در روز چهارشنبه سوری نیز همکاران من در آماده‌باش کامل خواهند بود و از ساعت ۱۴ تا پایان مراسم در نقاط مختلف شهر به شکل محسوس و نامحسوس مستقر شده و اقدام به گشت‌زنی خواهند کرد. وی با درخواست از خانواده‌ها برای داشتن نظارت بیشتر بر رفتار فرزندان خود در این ایام گفت: متاسفانه افراد سودجو با طرح ادعاهایی مبنی بر اینکه برخی مواد منفجره خطرناک نیستند جوانان و نوجوانان را ترغیب به استفاده از آن می‌کنند در حالیکه گاهی ممکن است حتی یک مواد منفجره کوچک نیز اگر در جای نامناسبی استفاده شود حادثه‌ای جبران ناپذیر به وجود بیاورد. 
 هشدار به متخلفان
فرمانده انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد: اگر پلیس در این ایام با افراد متخلف رو‌به‌رو شود نسبت به توقیف وسایل نقلیه آنان اقدام کرده و متخلفان را نیز بازداشت خواهد کرد. این افراد برابر هماهنگی که با دستگاه قضایی انجام گرفته تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت پلیس خواهند بود.
 برخورد پلیس با تجمع و راهبندان
 در چهارشنبه‌سوری
سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور هم درخصوص چهارشنبه سوری گفت: پلیس با هرگونه تجمع و راهبندان در پارک‌ها، خیابان‌ها و... برخورد خواهد کرد و البته برگزاری این مراسم در کنار خانواده و نظایر آن ایرادی ندارد.
هشدار قوه قضائیه در آستانه چهارشنبه سوری
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در آستانه فرارسیدن چهارشنبه سوری در هشداری پیامکی به شهروندان اعلام کرد: هرکس با ایجاد صدای مهیب یا پرتاب ترقه یا نارنجک یا هرگونه مواد محترقه موجب تخریب اموال یا صدمات بدنی به اشخاص گردد، حسب مورد به حبس، پرداخت دیه و خسارت‌های وارده محکوم خواهد شد.