kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
معاون وزیر نیرو:

تابستان 1401 خاموشی نخواهیم داشت

 
 
 
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره برنامه این وزارتخانه برای احداث ٦ هزارمگاوات نیروگاه تا پیش از تابستان ١٤٠١ گفت:
 ۱۴۰۰ مگاوات آن تاکنون ساخته شده
 و ٣٥٠٠ مگاوات آن نیز به زودی وارد مدار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، همایون حائری در نشست خبری با اشاره به اینکه ناترازی قیمت تولید و فروش برق اولین مشکل صنعت برق است افزود: قیمت فروش برق به مشترکین ٩٠ تا
١٠٠ تومان به ازای هر کیلووات و قیمت تامین آن ٢٥٠ تا ٢٦٠ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است که این ناترازی دلیل بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی است.
وی با اشاره به عبور موفق و بدون خاموشی از زمستان امسال ادامه داد: با تامین مناسب سوخت نیروگاه‌ها توانستیم بدون بروز محدودیت از زمستان عبور کنیم که با توجه به این شرایط می‌توانیم تابستان را نیز بدون مشکل سپری کنیم. معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو به‌ هم خوردن تراز تولید و مصرف را دلیل خاموشی‌های تابستان سال گذشته اعلام کرد و گفت: هر زمان که میزان نزولات جوّی کم می‌شود امکان تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی غیرممکن و تامین برق را با محدودیت مواجه می‌کند.
حائری با اشاره به احداث ٣٥ هزار مگاوات نیروگاه در چهار سال آینده افزود: ١٠ هزار مگاوات از این رقم در بخش گاز، ١٠ هزار مگاوات تجدیدپذیر و
١٠ هزار مگاوات طبق قرارداد با صنایع و مابقی هم با افزایش توان تولید در نیروگاه‌های احداث شده، تامین خواهد شد. وی با اشاره برنامه وزارت نیرو برای احداث
٦ هزارمگاوات نیروگاه تا پیش از تابستان ١٤٠١ گفت: ۱۴۰۰ مگاوات آن تاکنون ساخته شده و ٣٥٠٠ مگاوات آن نیز به زودی وارد مدار می‌شود.
معاون برق وزیر نیرو از تدوین صد برنامه در بخش تامین و مدیریت مصرف برق برای عبور بدون خاموشی از تابستان 1401 خبر داد و با بیان اینکه تابستان سال گذشته 14 تا 15 هزار مگاوات کمبود برق داشتیم گفت: بخش عمده‌ای از این کمبود را برای سال آینده با احداث ظرفیت جدید نیروگاهی جبران می کنیم، بخشی از نیاز را با ارتقای واحدهای نیروگاهی موجود و قسمتی از آن را نیز با مدیریت مصرف تامین خواهیم کرد.
حائری با اشاره به این که برای احداث هر هزار مگاوات نیروگاه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است، افزود: ما در این صد برنامه به افزایش راندمان نیروگاه نیز توجه کردیم در حالی که راندمان نیروگاه ها هم‌اکنون 39 درصد است که این رقم برای سال آینده تا 40 درصد ارتقای خواهد یافت و البته این ارتقای توان به نحوی است که به ازای هر یک درصد افزایش راندمان می‌توان سالانه 20 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد.
وی با اشاره به افزایش تعداد نیروگاه‌های حرارتی موجود در کشور برای سه سال آینده گفت: در تامین سوخت نیروگاهی جدید با مشکل مواجه نخواهیم شد زیرا 10 هزار مگاوات از نیروگاه‌های برنامه‌ریزی‌شده از نوع تجدیدپذیر خواهد بود بخش عمده‌ای هم احداث سیکل ترکیبی نیروگاه است که بازدهی را تا 58 درصد افزایش خواهد داد.
حائری با اشاره به این که هم‌اکنون هفت تا هشت درصد نیروگاه‌های کشور عمر بالای 40 سال دارند، افزود: بازدهی این نیروگاه‌ها 17 تا 18 درصد است که باید با واحدهای جدید جایگزین شوند.
وی درخصوص تلفات شبکه توزیع برق گفت: در سال‌های گذشته تلفات شبکه برق 15 و یک دهم درصد بود که با برنامه های اجرا شده در این بخش این رقم هم‌اکنون 9 و دو دهم درصد است این کاهش تلفات ضمن اینکه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نیز به همراه دارد.