kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا:

داروی «فاویپیراویر» هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کووید۱۹ در کشور ندارد

 
 
 
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: هیچ شواهدی وجود ندارد که داروی «فاویپیراویر» تاثیری در درمان کووید۱۹ داشته باشد و توصیه‌ای به استفاده از این دارو برای درمان کرونا نداریم.
به گزارش وبدا، دکتر حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: شصت و چهارمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا و آخرین جلسه این کمیته در سال ۱۴۰۰ برگزار و مباحث مختلفی در آن مطرح شد. استفاده از داروی «فاویپیراویر» که سازمان جهانی بهداشت به صورت شرایطی، استفاده از آن را مطرح کرده، مورد بررسی قرار گرفت اما به اتفاق آرا، استفاده از این دارو در درمان کووید۱۹ و ورود آن به پروتکل‌های درمانی کرونا در ایران تصویب نشد.
جماعتی افزود: علت عدم تصویب داروی فاویپیراویر این است که هنوز شواهد کافی وجود ندارد و مطالعات محدودی در مورد این دارو در شرایط خاص انجام شده همچنین در برخی مطالعات، مشخص شده که این دارو ممکن است باعث جهش‌های ژنتیکی شود و سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید دارد که باید بررسی ژنتیکی در استفاده از این دارو انجام شود، از سوی دیگر مشخص نیست که کدام دسته از بیماران پرخطر باید از این دارو استفاده کنند. وی همچنین یادآور شد: استفاده از داروی فاویپیراویر هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کووید۱۹ در کشور ندارد. هیچ شواهدی وجود ندارد که این دارو تاثیری در درمان کووید۱۹ داشته باشد و توصیه‌ای به استفاده از این دارو برای درمان کرونا نداریم. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در موج ششم هستیم و امکان بستری تعدادی از بیماران در بیمارستان‌ها با شدت خفیف که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا مصرف‌کننده داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند و نیاز به درمان کامل کرونا در بیمارستان‌ها نداشته باشند، مقرر شد تجویز سه روزه رمدسیویر تا نرسیدن به حد پایین موج ششم و شرایط عادی بر اساس پروتکل درمانی مصوب کمیته علمی و ابلاغی معاونت درمان، ادامه یابد. جماعتی گفت: درخصوص سندروم التهابی با گرفتاری چند سیستم در بدن(MIS-C) در بالغین بررسی‌هایی در جلسه روز گذشته کمیته علمی کشوری کرونا انجام شد. این عوارض ممکن است ۲ تا ۱۲ هفته بعد از ابتلا به کرونا ایجاد شود و مهمترین علائم آن، تب، درگیری سیستم قلبی عروقی به شکل میوکاردیت و سکته قلبی و علائم گوارشی و سایر علائم باشد. این سندروم در کودکان بیشتر مشاهده شده و در بالغین، نادر است و مقرر شد در پروتکل جدید کمیته علمی کشوری کرونا، این سندروم و درمان‌های مورد نیاز آن نیز مطرح شود. بهترین درمان برای این بیماران، استفاده از کورتون است و سایر داروها نیز در پروتکل درمانی، ذکر خواهد شد.