kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
باروری

مادر شدن در دهه ششم زندگی ممکن می‌شود!؟

 
 
 
به گفته‌ دانشمندانی که موفق به معکوس کردن پیری در تخمک‌های انسان شده‌اند، مادر شدن در دهه ششم زندگی ممکن است طی ۱۰ سال آینده تبدیل به موضوعی عادی شود.
به گزارش ایسناو به نقل از دیلی‌میل، در پیشرفتی بزرگ محققان توانستند به طور مؤثر تخمک‌های زنی ۴۰ ساله را تغییر دهند تا مشابه تخمک‌های ۲۰ و چندساله شود.
زنان در زمان تولد با تمامی تخمک‌هایی که در طول زندگی خواهند داشت، متولد می‌شوند و این تخمک‌ها در طول زمان خراب می‌شوند تا جایی که در سنین بالا امکان بارور کردن آنها دشوار است.
در حالی که به طور میانگین زنان در اوایل دهه سوم زندگی (۲۰ تا ۳۰ سالگی) 
۸۰ درصد شانس بارداری طبیعی در طی یک سال دارند، این شانس در سن ۴۰ سالگی نصف می‌شود و سالانه تنها چند صد زن در بریتانیا در دهه ششم زندگی یعنی ۵۰ تا ۶۰ سالگی مادر می‌شوند.
اما دانشمندان نشان داده‌اند که با استفاده از یک ضدویروس که برای درمان بیماران مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی استفاده می‌شود، می‌توان روند پیری تخمک‌ها را معکوس کرد و آنها را از خراب شدن نجات داد. به نظر می‌رسد این دارو با جلوگیری از آسیب‌دیدن دی‌ان‌ای که در طول فرآیند پیری رخ می‌دهد، این کار را انجام می‌دهد. داروی ضدویروسی اچ‌آی‌وی در طول عفونت‌ از آسیب ژنتیکی جلوگیری می‌کند.
هنوز سؤالاتی در مورد اینکه آیا این فرآیند می‌تواند نرخ باروری را افزایش دهد یا خیر، وجود دارد؛ زیرا در این مطالعه تخمک‌ها بارور نشدند. محققان قصد دارند این درمان را روی حیوانات و در نهایت انسان آزمایش کنند. امید می‌رود این روش بتواند خطرات سقط جنین و نقص‌های مادرزادی که در مادران مسن‌تر شایع‌ است را کاهش دهد.
در طول فرآیند پیری تخمک، بخش‌هایی از دی‌ان‌ای شروع به حمله به سایر مناطق می‌کنند، مشابه اتفاقی که در عفونت‌های ویروسی رخ می‌دهد.
برای جلوگیری از این امر، دانشمندان این نظریه را مطرح کردند که آیا یک داروی ضدویروس به نام مهارکننده‌های ترانس کریپتاز معکوس که در جلوگیری از آسیب دی‌ان‌ای در عفونت‌های ویروسی به کار می‌آید، می‌تواند در این مورد اثربخش باشد.
دکتر «مایکل کلاستاین»، (Michael Klustein)، زیست‌شناس مولکولی که این تحقیق را رهبری می‌کرد، می‌گوید: بسیاری از زنان در سنین بالای ۴۰ سال در تلاشند تا باردار شوند و ما فکر می‌کنیم که این روش می‌تواند سطح باروری آنها را افزایش دهد.
ما امیدواریم ظرف ۱۰ سال آینده بتوان از داروی‌های ضدویروسی برای افزایش باروری در زنان مسن استفاده کرد. او افزود: از آنجا که دی‌ان‌ای مهاجم مانند یک ویروس عمل می‌کند، ما این فرضیه را مطرح کردیم که آیا داروهای ضدویروسی می‌توانند روند پیری در تخمک‌ها را معکوس کنند یا خیر. ما این فرضیه را بر روی صدها تخمک از موش و تخمک انسان‌ها آزمایش کردیم و فرضیه ما تایید شد.
دانشمندان خاطرنشان کردند که هنوز آزمایشی برای بارور کردن تخمک‌های تحت درمان انجام نداده‌اند و بنابراین اثبات نشده که آیا این کار باروری را افزایش می‌دهد یا خیر.
احتمال باردار شدن زنان با افزایش سن کاهش می‌یابد و تحقیقات نشان می‌دهد که زمانی که یک زن بیش از ۴۰ سال داشته باشد، احتمال بارداری وی به پنج درصد می‌رسد.
برای حل این مشکل برخی از زنان تخمک‌های خود را در سنین جوانی منجمد می‌کنند تا در مراحل بعدی زندگی برای بارداری از آنها استفاده کنند.
این مطالعه در مجله‌ Aging Cell منتشر شده است.