kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷

«نفت در برابر یمن»؛ طرح امارات و عربستان برای معامله با آمریکا

در شرایطی که آمریکا به حمایت‌های نفتی عربستان و امارات نیاز دارد، ابوظبی و ریاض با در پیش گرفتن سیاست‌هایی بی‌سابقه به نوعی در حال معامله با واشنگتن هستند. روزنامه الاخبار از معادله نفت در برابر یمن در این راستا خبر داده است.

 

پس از خودداری سران ریاض و ابوظبی از پاسخ به تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و عدم حمایت از واشنگتن در بحران اوکراین، برخی رسانه‌ها می‌گویند که عربستان و امارات تصمیم گرفته‌اند با واشنگتن وارد معامله شوند. روزنامه «الاخبار»، در گزارشی به همین مسئله پرداخته و نوشته: «کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان و امارات که به علت کاهش حمایت‌های آمریکا نگران امنیت ‌شان هستند، در جنگ اوکراین به خود آمده‌اند و برای اولین بار این جرأت را به خود داده‌اند و درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت و ایستادن در کنار این کشور در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند. آنها همچنین روابط خود با آمریکا را در معرض یک محک قرار‌داده‌اند؛ آزمونی که واشنگتن باید طی آن جدیت خود را در محافظت از این دو کشور و به‌ طور مشخص افزایش حمایت‌ از آنها در جنگ یمن اثبات کند.»
این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه روابط دو طرف در چند دهه گذشته برای نخستین بار در معرض چنین آزمونی قرار گرفته، اضافه کرده که خیز اخیر امارات و عربستان برای تقویت روابط با مسکو و پکن نشانگر تحول در این کشورها و حرکت آنها به سوی «متنوع‌‌سازی شراکت‌هاست»؛ به‌ویژه در شرایطی که خبری از تضمین‌های قطعی آمریکا برای حمایت از امنیت ملی‌شان نیست و اکنون نیز با آغاز جنگ اوکراین نگرانی‌های ریاض و ابوظبی دو چندان شده است.
این رسانه لبنانی خاطرنشان می‌کند: «به‌رغم آنکه کاخ سفید ماجرای محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی و محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی درباره خودداری آنها از پاسخ به تماس‌های تلفنی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را تکذیب کرد، اما به نظر می‌رسد که این اتفاق عملا رخ داده است که این نشان از عصبانیت عربستان و امارات از عملکرد آمریکا در جنگ یمن و همچنین مذاکرات وین دارد.»
این رسانه لبنانی افزود: «به‌ویژه آنکه آمریکا در محافظت از پایتخت‌های این دو کشور حاشیه خلیج‌فارس یعنی ریاض و ابوظبی در برابر عملیات‌های انصارالله یمن ناموفق بود آن هم در سایه نگرانی این کشورها از اینکه بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران به پررنگ‌تر شدن نقش تهران در منطقه منجر
می‌شود.»
این رسانه لبنانی بر این باور است: «ائتلاف سعودی و اماراتی تمایل دارد که آمریکا مستقیما وارد جنگ یمن شود. این‌گونه است که بحران اوکراین برای ریاض و ابوظبی یک فرصت به شمار می‌آید؛ دو کشوری که می‌دانند در حال حاضر قادر به ترک ائتلاف آمریکا نیستند.»