kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
در هفدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور در مازندران تأکید شد

توسعه ظرفیت‌های صادراتی بندر امیرآباد و دستور راه‌اندازی 6 ماهه نیروگاه زباله‌سوز‌ ساری

رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اهمیت و موقعیت منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بر ضرورت توجه به توسعه ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی این بندر تأکید کرد.
 
 
 
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در هفدهمین سفر استانی‌ دولت سیزدهم دیروز جمعه وارد مازندران شد و از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولین ارشد استانی مورد استقبال قرار گرفت.
بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی و عمرانی و زیربنایی، دیدار با اقشار مختلف مردم، نخبگان ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر بود.
همچنین در این سفر وزرای کشور، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس سازمان محیط‌زیست رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند. آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به فرودگاه ساری و در جمع خبرنگاران با‌ اشاره به اهداف هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم گفت: استان مازندران، استان تولیدکننده محصولات کشاورزی بوده و به‌عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شود و از ظرفیت‌ و نعمت دریا، جنگل، زمین حاصلخیز و نیروی انسانی کارآمد برخوردار است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: استان مازندران به‌رغم برخورداری از ظرفیت‌ها و امکانات گسترده و متنوع کشاورزی و معدنی از مشکلات و کمبودهای جدی برخوردار است که این مشکلات پیش از انجام این سفر در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و در جریان این سفر قرار است برای رفع مشکلات استان تصمیم‌گیری
شود.
ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی بندر امیرآباد باید توسعه یابد
رئیس‌جمهور در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و اسکله امیرآباد استان مازندران در گفت‌وگو با مسئولین این منطقه از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این بندر در مسیر رسیدن به سطح مطلوب و تکمیل تمامی ظرفیت‌های آن قرار گرفت.
وی در این بازدید با‌ اشاره به اهمیت راه‌اندازی کارخانجات صنعتی و تولیدی در حاشیه این بندر، اظهار داشت: بندر امیرآباد از ظرفیت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای توسعه برخوردار است و نباید این ظرفیت‌ها معطل بماند.
رئیسی افزود: در مسیر توسعه‌یافتگی و احداث کارخانه‌های تولیدی و صنعتی لازم است سازمان محیط‌زیست ضمن توجه به مسائل زیست‌محیطی، مسیر توسعه‌یافتگی بندر را تسهیل کند.
رئیس‌جمهور در جریان بازدید از بندر امیرآباد و اسکله در حال زیرساخت «رو رو ریلی» این بندر، دستور تسریع در انجام این پروژه را صادر کرد.
ضرورت توجه 
به احیاء و نگهداری شبه‌جزیره میانکاله
آیت‌الله رئیسی در ادامه این سفر و در جریان بازدید از شبه‌جزیره میانکاله ضمن آگاهی از مشکلاتی که این منطقه را تهدید می‌کند، اظهار داشت: احیا و نگهداری این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و سرمایه ارزشمندی است که باید برای نسل‌های آینده حفظ شود.
رئیس‌جمهور گفت: هر اقدامی که برای احیاء و نگهداری منطقه میانکاله لازم است انجام شود.
رئیسی همچنین بر لزوم توجه جدی به حفظ حیات‌وحش و زیستگاه پرندگان در این منطقه تأکید کرد. رئیس‌جمهور با‌ اشاره به جاذبه‌های طبیعی منطقه میانکاله اظهار داشت: لازم است زمینه‌های طبیعت‌گردی در این منطقه فراهم شود تا مردم هم بتوانند در چارچوب مقررات زیست‌محیطی از این طبیعت استفاده کنند.
رئیسی با تأکید بر اینکه هرگونه اقدامی در این منطقه با رعایت اصول زیست‌محیطی و حفظ طبیعت باشد، افزود: ایجاد طبیعت‌گردی در منطقه میانکاله می‌تواند برای مردم محل درآمد و‌ اشتغال به همراه داشته باشد.
رئیسی همچنین دستور داد با توجه به اینکه در این منطقه آتش‌سوزی‌های فصلی اتفاق می‌افتد یک ایستگاه آتش‌نشانی ایجاد شود.
تأکید رئیس‌جمهور بر سالم‌سازی
و تأمین امکانات رفاهی و بهداشتی سواحل
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان مازندران در جریان روند آزادسازی سواحل در این استان قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در این بازدید با تأکید بر ضرورت سالم‌سازی سواحل و ایجاد امکانات ایمنی، رفاهی و بهداشتی از استاندار خواست تمهیدات لازم را برای استفاده عمومی مردم از دریا فراهم کند.
در بازدید رئیس‌جمهور از سواحل آزادشده، شماری از مردم و گردشگران با رئیس‌جمهور گفت‌وگو کردند. رئیسی در این بازدید همچنین در گفت‌وگو با صیادان از استاندار خواست مشکلات و مطالبات آنان را با اولویت مورد رسیدگی قرار دهد.
رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد مطالبات و حقوق همه کارگران پیمانی شرکت‌های طرف قرارداد دولت باید قبل از پایان سال پرداخت شود.
پیش از این بخشی از سواحل استان مازندران خصوصاًً در بخش خزرشهر ساری در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار داشت که با دستور رئیس‌جمهور این سواحل آزاد و در اختیار مردم قرار گرفت.
تعیین ضرب‌الاجل 6 ماهه
برای راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز‌ ساری
رئیس‌جمهور همچنین در بازدید از نیروگاه نیمه‌کاره زباله سوز ۴۵۰ تنی ساری بر راه‌اندازی آن در شش ماه آینده تأکید کرد.
رئیسی در جریان این بازدید با ابراز تأسف از تأخیر چندین ساله در تکمیل و راه‌اندازی این مجموعه نیروگاهی مهم که از ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق برخوردار است، اظهار داشت: مردم نباید گرفتار و معطل طرح‌ها و پروژه‌هایی باشند که اعتبار و راهکار تکمیل آنها وجود دارد و لازم است با همت و اراده مضاعف نسبت به تکمیل این‌گونه طرح‌ها اقدام شود.
رئیس‌جمهور پسماند را از مشکلات استان‌های مختلف به‌ویژه استان مازندران دانست و گفت: راه‌اندازی و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به پسماند که با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد نباید دچار تأخیر شود چرا که موجب مشقت و اذیت مردم می‌شود.
رئیسی همچنین معاون اول را مأمور کرد قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.
بازدید از مجهزترین مرکز آزمایش، بسته‌بندی
نگهداری و بازاریابی محصولات کشاورزی
رئیس‌جمهور در ادامه و در بازدید از امکانات، تاسیسات و تجهیزات شرکت روماک‌گستر پارس بر لزوم راه‌اندازی مراکز پیشرفته بسته‌بندی و نگهداری محصولات باغی در مناطق مختلف کشور به‌ویژه‌ استان‌هایی که قطب کشاورزی هستند تأکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین خواستار تلاش برای بومی‌سازی دانش فراوری، آزمایش و بسته‌بندی پیشرفته محصولات کشاورزی شد.
خطوط تولیدی این واحد مطابق به‌روزترین استاندارد‌های بین‌المللی طراحی و ساخته شده است. این مرکز مجهز به آزمایشگاه‌های تخصصی بوده و از امکان اسکن و عکس‌برداری سه‌بعدی برای سنجش کیفیت داخلی محصول، شناسایی و ردیابی محصولات بسته‌بندی‌شده، تشخیص صدمات محیطی میوه‌جات، توزین میوه به‌صورت دقیق و با سرعت بالا و اندازه‌گیری ابعاد انواع محصولات برای عرضه به بازار‌های جهانی است.
این مجموعه همچنین دارای سالن‌های بسته‌بندی، آماده‌سازی، بارانداز، آزمایشگاه، تونل انجماد، بسته‌بندی و سردخانه‌های زیر صفر درجه است.
سالن‌های سردخانه و انجماد این مرکز، قابلیت نگهداری هزاران تن محصول کشاورزی، سبزی و صیفی دارد و از این روی از نقش مهمی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و باغی برخوردار است.