kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
جنگ اوکراین، روز هفدهم

رکورد تورم 40 ساله در آمریکا شکست/بایدن: تقصیر پوتین است!

در حالی که آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع کرده و حتی واردات نفت و گاز از این کشور را نیز ممنوع اعلام کرده است، رئیس‌جمهور این کشور برای رهایی از اعتراض‌های مردمی درباره «تورم شدید در آمریکا» گفته «مقصر من نیستم، تقصیر پوتین است»!
 
 
 
سرویس خارجی-
 
جنگ اوکراین امروز وارد هفدهمین روز خود می‌شود و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کاروان نظامی روسیه به آرامی در حال پیشروی به سوی کیف است. روز پنج شنبه نیز مذاکرات وزرای خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیای ترکیه بدون دستیابی به نتیجه‌ای برای برقراری آتش بس به پایان رسید. دیروز اما نکته مهم جنگ ادعاهای دو طرف درباره کشیده شدن جنگ به سمت جنگ شیمیایی و بیولوژیک بود. 
وزارت دفاع روسیه می‌گوید: «پنتاگون با مشارکت آزمایشگاه‌های کیف، خارکیف و اودسا به دنبال استفاده از سلاح‌های بیولوژیک علیه روسیه بوده است.» اسناد منتشر شده توسط روسیه حاوی پیشنهادهایی برای گسترش برنامه بیولوژیکی نظامی آمریکا در خاک اوکراین است. با این وجود «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین جمعه به شدت به بیانیه وزارت دفاع روسیه حمله کرد: «ادعا شده که ما درحال آماده شدن برای حمله شیمیایی هستیم. این واقعا من را نگران می‌کند، چون بارها دیده‌ایم. اگر می‌خواهید از نقشه‌های روسیه با خبر شوید، ببینید دیگران را به چه (کاری) متهم می‌کند...این ادعاها درباره آماده شدن برای حملات شیمیایی چیست؟ آیا تصمیم گرفته‌اید اوکراین را شیمیایی زدایی کنید؟ از آمونیاک استفاده کنید؟ یا از فسفر استفاده کنید؟ چه چیز دیگری برای ما آماده کرده‌اید...در سرزمین من هیچ تسلیحات شیمیایی یا کشتار جمعی دیگری ساخته نشده است.» ساعاتی از این اظهارات نگذشته بود که مقامات آمریکایی وجود مراکز مربوط به تحقیقات بیولوژیک در آزمایشگاه‌های اوکراین را تایید کردند!
بایدن: مقصر تورم من نیستم 
از سوی دیگر تحریم‌های گسترده علیه واردات نفت و گاز از روسیه قیمت‌های حامل‌های انرژی را در آمریکا به شدت افزایش داده است. رئیس‌جمهور آمریکا که از سوی مردم و جریان‌های سیاسی تحت فشار قرار دارد دلیل تورم روزافزون در این کشور را «تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین» عنوان کرده است. «جو بایدن» می‌گوید دلیل میانگین بی‌سابقه تورم در این کشور در ۴۰ سال گذشته وضعیت اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه به دنبال آن است. طبق گزارش روسیا الیوم، جو بایدن این را هم گفته که «گزارش سالانه تورم که توسط وزارت کار منتشر شده متذکر می‌شود که بودجه آمریکا به دلیل افزایش قیمت‌ها رو به اتمام است... خانواده‌های آمریکایی کم کم افزایش قیمت‌ها را که عامل آن ولادیمیر پوتین است، حس می‌کنند... همان‌طور که از آغاز گفتم ما بهای اعمال عقوبات شدید علیه جنگ غیرضروری پوتین را خواهیم پرداخت.»
بایدن پیش از این اذعان کرده بود که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه اقتصاد خود آن را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما در همین حین متعهد شده بود که در سایه افزایش احتمالی بهای انرژی، اقدامات حمایتی لازم را اتخاذ خواهد کرد. طی ماه فوریه(بهمن) طبق گزارش وزارت کار آمریکا، میزان تورم این کشور در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته به میزان ۷.۹ درصد بوده که این رقم از سال ۱۹۸۲ تاکنون سابقه نداشته است.
اروپا بر سر دو راهی
 از سوی دیگر وابستگی شدید اروپا به انرژی روسیه بروکسل را در اعمال تحریم‌های گازی علیه مسکو به شدت بر سر دوراهی قرار‌داده است. سران کشورهای اروپایی پنج شنبه در ورسای فرانسه نشستی را درباره جنگ اوکراین و عواقب آن برگزار کرده و به این مسئله هم پرداختند. بر اساس گزارش‌ها سران اروپا بر سر کم و کیف تحریم نفت و گاز روسیه اختلاف نظر دارند. با این وجود روسیه اعلام کرده به انتقال گاز به اروپا از طریق خط اوکراین بر اساس خواست اروپا ادامه می‌دهد و به این ترتیب این سیگنال را ارسال می‌کند که حتی در شرایط جنگی هم نباید به تحریم‌های انرژی روی آورد. 
«ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان هم گفته اتحادیه اروپا تحریمی را علیه گاز و نفت روسیه اعمال نخواهد کرد: «هیچ تحریمی بر روی گاز یا نفت وجود نخواهد داشت، بنابراین تامین انرژی مجارستان امن است». دولت فدرال آلمان نیز توقف واردات انرژی از روسیه به اتحادیه اروپا را به عنوان واکنشی به جنگ علیه اوکراین رد کرده است. «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان در این زمینه گفته: «اگر همه واردات انرژی یک شبه متوقف شود، این بدان معناست که ما دیگر در چند هفته دیگر برق و گرما نخواهیم داشت».بلغارستان هم اخیرا با توقف واردات نفت و گاز از روسیه مخالفت کرده بود. 
نشریه دی سایت هم در مطلبی از تشدید اختلاف در اتحادیه اروپا در این زمینه خبر داده است. بر اساس این گزارش با تداوم جنگ اوکراین مسلما فشارها بر اتحادیه اروپا برای تحریم‌های انرژی علیه روسیه بیشتر می‌شود و این امر بحث‌ها و اختلاف نظرها در این اتحادیه را تشدید خواهد کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرده که اتحادیه درباره تحریم روسیه محدودیت دارد. به گزارش فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اذعان کرده که اتحادیه اروپا هر آنچه در توانش بوده، درباره اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام داده و بیش از این دیگر نمی‌تواند کار بیشتری انجام دهد.
سران کشورهای اروپایی همچنین روز جمعه در بیانیه‌ای بر تعهد خود برای باز‌سازی اوکراین پس از درگیری‌ها و آمادگی برای تحریم بیشتر علیه روسیه تأکید کردند. به نوشته وبگاه «اینترفکس»، در بیانیه نشست سران اروپا در ورسای فرانسه آمده اتحادیه اروپا و اعضای آن به تداوم حمایت هماهنگ سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه از اوکراین متعهد هستند.
اعزام داوطلب روسی به اوکراین 
به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفته باید به داوطلبانی که می‌خواهند به روسیه در اوکراین کمک کنند در رسیدن به منطقه عملیات‌های جنگی کمک شود. او همچنین نظر ارائه شده از سوی «سرگئی شویگو» وزیر دفاعش را تایید کرده که پیشنهاد داده سلاح‌های ساخت غرب که در اوکراین توقیف شده‌اند باید به نیروهای جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) منتقل شوند.
پوتین در جلسه شورای امنیت ملی روسیه این طور موضع گرفته که «اگر افرادی را می‌بینید که می‌خواهند به طور داوطلبانه، بخصوص نه برای پول بیایند و به مردم ساکن در دونباس کمک کنند، خُب، باید با آنها همکاری کنید و به آنها کمک کنید تا به منطقه جنگی بروند.» سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم در این نشست گفته که «تعداد زیادی از مردم مایل به کمک به دونتسک و لوهانسک در عملیات ویژه هستند...بیش از ۱۶ هزار نفر که بسیاری از آنها از خاورمیانه هستند، اعلام آمادگی کرده‌اند.»
 ماهیگیری صهیونیست‌ها از آب گل‌آلود اوکراین
صهیونیست‌ها در طول تاریخ کوتاه عمرشان همواره نشان داده‌اند که متخصص «سوءاستفاده از فرصت‌ها» هستند. یکی از سوءاستفاده‌های آنها از بحران اوکراین، جذب یهودیان این کشور با هدف متوقف کردن مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی است. در همین رابطه خبر رسیده که یک هیئت از مسئولان شهرک‌های صهونیست‌نشین کرانه باختری نیز به منظور قانع کردن یهودیان اوکراینی برای سکونت در اراضی اشغالی به مرز رومانی و اوکراین سفر کرده است. پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از کانال ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داده که هدف از این سفر قانع کردن یهودیان اوکراین برای سفر به شهرک‌های کرانه باختری و اسکان در آنجاست. در این هیئت، شهرک‌نشینانی حضور داشته‌اند که به زبان روسی مسلط بوده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده که «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز قرار است به رومانی و اسلواکی دو کشور مجاور اوکراین سفر کند. پیش از این، «آیلت شاکد» وزیر داخلی رژیم صهیونیستی گفته بود این رژیم برای اسکان ده‌ها هزار یهودی اوکراینی خود را آماده می‌کند. 
کرزای خطاب به اوکراین: از افغانستان درس بگیرید
رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نیز با بیان اینکه اوکراین نباید به کشورهای خارجی اجازه راه‌انداختن جنگ نیابتی در این کشور را بدهد، گفت که کیف باید از سرنوشت افغانستان درس عبرت بگیرد. حامد کرزی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری هندی هشدار داد که اوکراین نباید به قدرت‌های بزرگ اجازه دهد که در آنجا جنگ نیابتی به راه بیاندازند. این خبرگزاری به نقل از کرزی نوشته که کشورهایی مثل افغانستان و اوکراین نباید در بازی‌های قدرت‌های بزرگ دخیل شوند. او پیامد حضور کشورهای ضعیف در بازی قدرت‌های بزرگ را «لگدمال شدن» این کشورها عنوان کرده و گفته است: «ما همواره لگدمال شده‌ایم.»
فوکویاما: جامعه آمریکا 
مشوق پوتین برای حمله به اوکراین بود
فوکویاما ‌اندیشمند و نظریه پرداز معروف آمریکایی نیز در مقاله‌ای به بررسی تأثیر از هم گسیختگی اجتماعی در آمریکا بر جنگ اوکراین پرداخته است: «من فکر می‌کنم که تهاجم پوتین ناشی از درک او از ضعف آمریکا بود. این ضعف به هیچ اقدام خاصی که بایدن انجام داده یا نداده مربوط نمی‌شود. بلکه این مسئله بر اساس چیزی اتفاق افتاد که برای هر ناظر خارجی آشکار است: سیاست خارجی آمریکا به دلیل قطبی شدن باورنکردنی کشور مختل شده است، جایی که حزب جمهوری خواه دیگر یک اپوزیسیون وفادار نیست و دموکرات‌ها را تهدیدی بزرگتر از روسیه برای سبک زندگی آمریکایی می‌داند.» 
فوکویاما می‌افزاید: «از این نظر حمله 6 ژانویه به کنگره ممکن است یک رویداد بحرانی بوده باشد. پیش از آن، احتمالا روسیه انتظار داشت که بایدن آمریکا را به نقش بین‌المللی سابق خود بازگرداند. حمله به ساختمان کنگره و متعاقب آن تلاش جمهوری‌خواهان برای عادی ‌سازی آن نشان داد که چیزی عمیقاً پوسیده در جامعه آمریکا وجود دارد. بنابراین، آمریکا واقعاً ضعیف است، هم در ادراک و هم در واقعیت. این ضعف ویژگی ساکن فعلی کاخ سفید نیست، بلکه ناشی از یک جامعه به شدت قطبی شده است. اجماع قدیمی دو حزبی مبنی بر حمایت از نقش بین‌المللی قوی آمریکا در دفاع از دموکراسی در سراسر جهان از بین رفته است.