kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
وزیر راه و شهر‌سازی اعلام کرد:

کشف یک میلیون مترمربع زمین تصرف شده دولتی در تهران!

وزیر راه و شهر‌سازی گفت: در زمان راه‌اندازی بانک زمین، یک میلیون متر مربع زمین در شهر تهران کشف شد که سند آن به نام وزارت راه و شهر‌سازی بوده و تحت تصرف دیگران قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی با یادآوری این‌که حدود هشت میلیون مستأجر و حدود 9 میلیون جوان مجرد در کشور داریم، اظهار کرد:‌ یکی از مشکلات آنها نداشتن مسکن است. طبق آمار و گزارش‌های رسمی، باید چند سال تلاش کنیم تا عرضه و تقاضا در حوزه مسکن به هم نزدیک شود چرا که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در مشکلاتی مثل قیمت‌های بالای اجاره و مسکن مربوط به بخش عرضه است.
وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه نیاز مردم، قانون مجلس و وظایف دولت ایجاب می‌کند اقدام اساسی و جهادی در جهت ساخت مسکن انجام دهیم، گفت: با گذشت تنها چهار الی پنج ماه از قانون جهش تولید مسکن، هر هفته جلسات متعددی در حوزه مسکن برگزار کردیم.
قاسمی از جمله چالش‌های تأمین زمین را نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری مانند بانک زمین اعلام کرد و افزود: در زمان راه‌اندازی بانک زمین، ‌زمین‌های وزارت راه و شهر‌سازی در 1300 شهر در بانک زمین به ثبت رسید و طی این اتفاق زمین‌های جدیدی از جمله یک میلیون متر مربع زمین در شهر تهران کشف شد که سند آن به نام وزارت راه و شهر‌سازی بود اما تحت تصرف دیگران قرار داشت.
وی ادامه داد: مشخص شد که 40 هزار پرونده حقوقی در حوزه زمین موجود است که ارزش برخی از آنها به 40 تا 50 هزار میلیارد تومان می‌رسد که طی ملاقات با رئیس‌قوه قضائیه بر این موضوع تأکید شد که دادگاه ویژه‌ای مخصوص اختلافات زمین‌ تشکیل و تکلیف آنها در مدت زمان کوتاهی مشخص شود.
وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به اقدامات مهم انجام شده در شهرهای مختلف کشور برای ساخت مسکن گفت: در استان مرکزی زمین بسیار خوبی از سوی اوقاف برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده و با وجود اینکه قیمت زمین حدود متری هشت میلیون تومان است اما برخی از مردم استان به ما مراجعه و اعلام کردند که حتی همان سهم 40 میلیون تومان برای خرید مسکن را هم ندارند.
او، سرعت بالای کار، داشتن اختیارات زیاد و نبود موانع اداری را از مزیت‌های شهرهای جدید دانست و گفت: اجرای برخی تصمیمات، بدون دلیل دچار وقفه و معطلی شده بود. وزارت راه و شهر‌سازی 30 سال معطل قانون منع فروش بود و طی بررسی‌های انجام گرفته، متوجه شدیم این قانون اصلاً شامل وزارت راه و شهر‌سازی نمی‌شود.
قاسمی افزود: باید 600 هزار واحد مسکن ظرف چهار سال در شهرهای جدید ساخته شود و سرعت عمل در این موضوع بسیار مهم است. در این شهرها باید هم ویلاهای یکهزار متری ب‌سازیم و هم خانه‌‌های کوچک.
او درخصوص منابع مالی و همکاری مناسب بانک‌ها گفت: بیش از 400 هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای سال 1401 در نظر گرفته شده و 40 هزار میلیارد تومان نیز برای ودیعه مسکن به ویژه در پروژه بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است.
قاسمی خاطرنشان کرد:‌ از ظرفیت انبوه‌سازان و پیمانکاران در حوزه ساختمان‌‌سازی استفاده می‌کنیم تا برای آنها نیز اشتغال کافی فراهم شود.همچنین در نهضت ملی مسکن، سیمان، فولاد و مصالحی از این قبیل صادر نخواهد شد وهمه کارخانه‌های حوزه مسکن در این طرح فعال خواهند شد.
بودجه حمل‌ونقل سال آینده
معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه!
وی با بیان اینکه بیش از ٢٢0 هزار جاده آسفالته در کشور وجود دارد، افزود: بودجه حمل‌ونقل سال آینده 20 هزار میلیارد تومان است که معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه در کشور است. با وجود اینکه طبق محاسبات، عدد بزرگی برای نگهداری جاده‌ای نیاز است، هیچ رقمی برای نگهداری جاده‌‌ها در بودجه سالانه وزارت راه و شهر‌سازی مشخص نشده است.
قاسمی ادامه داد: ناوگان هوایی سن بالایی دارد و این موضوع نگران‌کننده است. همچنین در حوزه ریلی 500 لوکوموتیو در حال فعالیت هستند که به دلیل نقص‌های موجود سرعت آنها بسیار پایین است. بیش از 450 هزار کامیون هم در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که حداقل 160 هزار کامیون باید از رده خارج شوند.