kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
معاون وزیر صمت:

۱۹۰۰ واحد صنعتی راکد احیا شد

معاون وزیر صمت گفت: از ابتدای امسال تاکنون با محوریت بخش‌خصوصی، بیش از یک هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی راکد و تعطیل کشور احیا شد.

علی رسولیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، در مورد آخرین وضعیت احیای واحدهای راکد، با بیان اینکه تعداد واحدهای راکد همچنان رو به کاهش است، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون با محوریت بخش‌خصوصی، بیش از یک هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی راکد و تعطیل کشور احیا شد و به چرخه تولید بازگشت.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با اشاره به تقاضای بالا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه بالاست به دنبال تأمین زیرساخت شرکت‌ها از جمله تأمین آب، برق و گاز هستیم تا ظرفیت این مناطق برای جذب سرمایه‌گذار توسعه
یابد.
رسولیان گفت: البته نکته مهم این است که متقاضیان نیز باید در چارچوب تعهدات و در ظرف مدت زمان قانونی تعیین شده در قرارداد حق بهره‌برداری زمین، نسبت به تکمیل ساخت‌وساز، نصب ماشین‌آلات، دریافت پروانه بهره‌برداری و تولید اقدام کنند.
به گفته وی در صورت عدم ایفای تعهدات، شرکت شهرک‌های صنعتی استان نسبت به خلع‌ید طرف قرارداد و بازپس‌گیری اراضی راکد، اقدام خواهد کرد.
احیای کارخانه ارج
گفتنی است در راستای حمایت از صنایع ملی، کارخانه ۸۵ ساله ارج که لوازم خانگی تولید می‌کرد و در دولت حسن روحانی تعطیل شده بود با تلاش دولت سیزدهم قرار است از امروز دوباره در مدار تولید قرار ‌گیرد.
محمدحسین پارسایی؛ مدیرعامل کارخانه ارج در گفت‌وگو با ایرنا درباره تعطیلی و احیای کارخانه ارج گفت: کارخانه ارج سابقه‌ای ۸۵ ساله دارد. این کارخانه از سال ۹۰ رو به افول گذاشت و از سال ۹۵ کاملا تعطیل شد تا اینکه بخش خصوصی آن را خریداری کرد و با رفع موانع بر سر راه تولید، از جمله با تزریق سرمایه، رفع بدهی‌های بانکی و افزایش سرمایه در دو مقطع، با دعوت از یک تیم متخصص شروع به طراحی خطوط کردیم. او خاطرنشان‌کرد: وزارت صمت و دولت سیزدهم با همکاری برای ثبت سفارش و ورود اجناس، قطعات منفصله و خطوط تولیدی که باید از خارج کشور وارد می‌شد، موجب تسریع در راه‌اندازی این واحد
شدند.
مدیرعامل کارخانه ارج ۲۰ سال پیش نیز همین مسئولیت را بر عهده داشت، یادآور شد: آن زمان هم این مجموعه با بحران مواجه بود که هرچند اصلاحاتی انجام دادیم، اما دوباره به مشکل برخوردیم، زیرا در اختیار یکی از بانک‌ها بود. با رفع همه مشکلات و همکاری وزارت صمت، سه خط تولید ماشین لباسشویی، ظرفشویی، کولر گازی اسپلیت و کولر آبی از امروز (چهارشنبه) دوباره راه‌اندازی می‌شود. پارسایی ادامه داد: ارج در سال نخست مونتاژکار محصولات خارجی می‌شود و با داخلی‌سازی ۱۰درصدی کار خود را آغاز می‌کند و در سال سوم به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل کارخانه ارج ادامه ‌داد: با افتتاح خطوط تولید یاد شده، برای ۷۰ نفر به‌طور مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد و در انتهای سال دوم این تعداد به ۴۰۰ نفر افزایش خواهد یافت. ارج یک سهامدار عمده با سهم ۷۵ درصدی دارد، ۱۵ درصد سهم آن متعلق به شستا و بقیه متعلق به مردم است. با تمهیدات به عمل آمده و شفاف‌سازی همه اسناد و مدارک، ارج به‌زودی وارد بورس هم می‌شود.