kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

تهدید روسیه به بستن گاز بر روی اروپا و زمزمه‌های نفت 300 دلاری

با ادامه تحریم‌های غرب علیه روسیه، مسکو هشدار داد در صورتی که بخش انرژی این کشور تحریم شود ممکن است گاز ارسالی به اروپا را متوقف کند و در این صورت قیمت می‌تواند تا 300 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

 

سرویس خارجی-

جنگ در اوکراین دیروز وارد سیزدهمین روز خود شد. تعداد آوارگان جنگی اوکراین نیز با سرعت حیرت انگیزی در حال افزایش است و طبق آخرین گزارش‌های رسمی تعداد آنها از 2 میلیون نفر هم عبور کرده است. مذاکرات کیف و مسکو نیز روز دوشنبه در سومین دور خود به نتیجه ملموسی نرسید و عملا شکست خورد. روسیه چهار شرط برای توقف حمله‌ها در اوکراین اعلام کرده است: توقف اقدامات نظامی اوکراین، تغییر قانون اساسی اوکراین، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان خاک روسیه، به رسمیت شناختن استقلال دونستک و لوهانسک. روسیه دیروز همچنین از ایجاد کریدورهای بشردوستانه در پنج شهر اوکراین شامل کیف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپول برای خروج غیر نظامیان خبر داد.
آمارهای عجیب از میزان خسارات و تلفات
از سوی دیگر دو طرف آمارهای بسیار متفاوتی درباره تلفات و خسارات طرف مقابل در جنگ اعلام می‌کنند. وزارت دفاع اوکراین دیروز اعلام کرد از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، ۱۰۳۶ خودروی زرهی، ۸۰ بالگرد، ۴۷۴ وسیله نقلیه و ۴۸ جنگنده و خودروهای نظامی روسیه را منهدم کرده‌اند.ارتش روسیه نیز می‌گوید 2 هزارو 482 هدف از زیرساخت‌های نظامی در اوکراین را در جریان عملیات ویژه بمباران کرده و از بین برده است. نیروی هوایی روسیه نیز گفته ۱۵۸ تأسیسات نظامی را در اوکراین فقط طی روز دوشنبه منهدم کرده است.
هشدار نفتی
یکی از مهم‌ترین تبعات این جنگ، مربوط به اقتصاد و انفجار قیمت سوخت و انرژی است که غربی‌ها به شدت از آن وحشت دارند. طی روزهای گذشته قیمت نفت و گاز و دیگر حامل‌های انرژی رکورد‌های عجیب و غریبی را بر جای گذاشته است. نفت روز دوشنبه قیمت 140 دلار را ثبت کرد و قیمت گاز نیز در اروپا به ازای هر 1000 متر مکعب از 3900 دلار فراتر رفت. (قیمت نفت پیش از آن 118 دلار و گاز نیز 2600 دلار بود) قیمت بنزین و سایر کالاهای اساسی مثل گندم نیز در جهان به شدت افزایش پیدا کرده است. اما دیروز معاون نخست‌وزیر روسیه هشدار داد چنانچه آمریکا و اتحادیه اروپا واردات نفت از روسیه را ممنوع کنند قیمت این محصول ممکن است به بیش از ۳۰۰ دلار به ازای هر بشکه برسد. بر اساس گزارش‌ها اروپا و آمریکا هر روز به دلیل جنگ اوکراین تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کنند و تنها حوزه انرژی روسیه به دلیل تبعات گسترده و جهشی آن و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای غربی تحریم نشده است.
«الکساندر نواک»، معاون نخست‌وزیر روسیه در یک پیام ویدئویی که در تلویزیون دولتی روسیه پخش شد تصریح کرد: «کاملاً مشخص است که ممنوعیت نفت روسیه تبعات فاجعه‌باری برای بازار جهانی به همراه خواهد داشت...افزایش قیمت‌ها غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. قیمت نفت به ۳۰۰ دلار می‌رسد، اگر از آن هم بالاتر نرود.» وی در ادامه هشدار دارد: «اگر غرب به تحریم‌هایش ادامه دهد و به ویژه تحریمی علیه نفت روسیه اعمال کند، مسکو ممکن است خط لوله اصلی گاز خود را به آلمان ببندد.» اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفت خود را از روسیه تامین می‌کند.
«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین اما روز دوشنبه از جامعه جهانی خواست نفت و گاز روسیه را تحریم کنند. بعد از این درخواست، خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد دولت «جو بایدن»، ممنوع کردن ورود نفت روسیه به آمریکا بدون مشارکت متحدان اروپایی‌اش را مورد بررسی قرار می‌دهد. آلمان و هلند با اجرای چنین طرحی مخالفت کرده‌اند.
روسیه، تحریم شده‌ترین کشور جهان
از سوی دیگر براساس پایگاه داده جهانی نظارت بر تحریم‌ها، از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرده مسکو در کمتر از دو هفته تحت 2 هزار و 778 تحریم جدید قرار گرفته و مجموع تحریم‌ها علیه روسیه نیز به رقم ۵۵۳۲ رسیده است. در مقایسه، ایران با 3 هزار و 616 تحریم مواجه است و سوریه با 2 هزار و 608 در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین ونزوئلا با ۶۵۱ تحریم، میانمار با ۵۱۰ مورد تحریم و کوبا با ۲۰۸ مورد در لیست کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آنها اعمال شده است. بر اساس این گزارش کشوری که بیشترین تحریم‌ را علیه روسیه وضع کرده، سوئیس با ۵۶۸ مورد است. پس از آن، اتحادیه اروپا با ۵۱۸ تحریم، فرانسه با ۵۱۲، کانادا با ۴۵۴ و استرالیا با ۴۱۳ تحریم در رده‌ بعدی کشورهایی قرار دارند که روسیه را تحریم کرده‌اند. آمریکا تاکنون ۲۴۳ مورد تحریم علیه روسیه اعمال کرده است.تحریم‌ها علیه روسیه شامل ۲۴۲۷ فرد، ۳۴۳ سازمان، 6 کشتی و 2 هواپیما می‌شود. روسیه نیز اموال بسیاری از شرکت‌های غربی را که در این کشور فعال بودند را «ملی» اعلام کرده است.
«پیتر پیاتتسکی» یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری در دولت‌های پیشین آمریکا هم گفته: «این جنگ اتمیِ مالی و بزرگترین رویداد تحریمی در تاریخ است. روسیه که از بخشی از اقتصاد جهانی بود در کمتر از دو هفته به بزرگترین هدف تحریم‌های جهانی و یک ضعف مالی تبدیل شد.» کاخ سفید نیز شبانگاه دوشنبه به وقت تهران از برگزاری تماس بین
رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه، صدر اعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس در زمینه درگیری روسیه و اوکراین خبر داد. به گزارش منابع خبری، کاخ سفید در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «سران و مقام‌های ارشد این کشورها بر عزم خود برای ادامه افزایش فشار بر روسیه برای تهاجم غیرقانونی و غیرموجه این کشور به اوکراین تاکید کردند...آن‌ها همچنین بر تعهد خود در ادامه ارائه کمک‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین تاکید کردند. علاوه‌بر این، آنها در مورد تعاملات اخیر خود با رؤسای جمهور اوکراین و روسیه گفت‌وگو کردند.»رئیس‌جمهوری روسیه روز شنبه گفته بود که تحریم‌های غرب علیه روسیه به مثابه «اعلان جنگ» است.
سیل جنگ افزارهای غربی به سمت اوکراین از 15 کشور
همزمان با ادامه جنگ ارسال سلاح و تجهیزات نظامی از سوی کشورهای غربی برای اوکراین به صورت گسترده‌ای ادامه دارد. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه اعلام کرد آمریکا و سایر اعضای ناتو تاکنون ۱۷ هزار موشک ضد‌تانک و ۲ هزار موشک ضد هوایی استینگر به اوکراین ارسال کرده‌اند. به گفته وی از زمان جنگ 14 کشور کمک‌های امنیتی به اوکراین ارسال کرده‌اند. به گزارش دیلی میل مقامات ارشد آمریکا نگرانند که روسیه ممکن است با استفاده از توپخانه دوربرد به خط تدارکات اوکراین در داخل یک کشور ناتو حمله کند تا از تحویل موشک‌های ضد‌تانک به کیف که سلاح حیاتی در جنگ کنونی محسوب می‌شود جلوگیری کند. روز دوشنبه یک مقام رسمی پنتاگون به «ای بی‌سی نیوز» گفت که «آنها نگرانند که روسیه ممکن است خطوط عرضه را قطع کند روسیه توپخانه دوربرد را در بلاروس مستقر کرده است که مرزهای طولانی با اعضای ناتو لهستان، لتونی و لیتوانی دارد.» منابع آگاه همچنین خبر دادند بیش از 100 ماهواره نظامی متعلق به کشورهای ناتو، مأموریت دارند که این اطلاعات را در اختیار نیروهای اوکراینی قرار دهند.
موسسه آمریکایی: روسیه به زودی به کیف حمله می‌کند
در همین حال دیروز خبری نیز به نقل از موسسه مطالعات جنگ آمریکا منتشر شد که پیش‌بینی کرده است که «نیروهای روسیه در حومه‌های شرقی، شمال غربی و غربی کی‌یف برای حمله به پایتخت در ۲۴ تا ۹۶ ساعت آینده متمرکز شده‌اند.» در حال حاضر خبرهایی از ورود‌ تانک‌های روسیه به برخی مناطق نزدیک «کیف» منتشر شده است که این پیش‌بینی را به واقعیت نزدیک می‌کند.
اشغالگری به بهانه جنگ اوکراین
خبر دیگر اینکه رژیم اشغالگر صهیونیستی که این روزها با ژست میانجیگری، در حال ماهیگیری از آب گل‌آلود اوکراین است، این بحران را «فرصتی» برای جبران بحران مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی می‌بیند. طبق گزارش‌های منتشر شده این رژیم قصد دارد برای اسکان پناهنده‌های یهودی از اوکراین مناطق جدید اشغال شده‌ای را در فلسطین تدارک دیده و برای آنها شهرک‌های جدید بنا کند! به گزارش تسنیم، جنبش صهیونیزم قصد دارد برای اسکان صهیونیست‌های فراری از اوکراین که با لطایف الحیل توانسته آنها را به مهاجرت راضی کند در مناطقی از صحرای نقب شهرک‌هایی  را بنا کرده، این افراد را در آنجا اسکان دهد.
براساس اعلام واحد اسکان سازمان جهانی صهیونیزم، این واحد اقدامات اولیه برای ساخت 1000 واحد مسکونی را برای جذب یهودی‌های فراری اوکراین آغاز کرده است. یشای مرلینگ، رئیس‌بخش اسکان سازمان جهانی صهیونیزم اعلام کرد از چند هفته پیش از آغاز جنگ در اوکراین، طرحی تفصیلی را به منظور ساخت خانه‌های موقت برای خانواده‌های صهیونیست‌های اوکراینی- که قصد مهاجرت به فلسطین اشغالی را دارند- آماده کرده بود.طرح
شهرک‌سازی جدید برای اسکان یهودیان اوکراین در منطقه «نقب» در حالی مطرح می‌شود که هنوز صهیونیست‌ها درخصوص شهرک‌های غیرقانونی قبلی تکلیف خود را مشخص نکرده‌اند. مالک زمین‌هایی که در این طرح از آنها سخن گفته شده، فلسطینی‌ها هستند و در حقیقت صهیونیست‌ها می‌خواهند با اشغال زمین‌های جدیدی از فلسطینی‌ها شهرک‌های صهیونیست نشین جدیدی را بنا کنند که مهاجران اوکراینی در آنجا
ساکن شوند.