kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۸۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

عقب نشینی اوکراین از عضویت در ناتو

 

سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی «ای بی‌سی نیوز» طی اظهاراتی که بوی عقب‌نشینی می‌داد گفت دیگر علاقه خود را به پیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی ناتو از دست داده است. عضویت اوکراین در ناتو، دلیل اعلامی روسیه برای حمله به اوکراین است!
در حالی که روسیه دلیل اصلی خود برای حمله به اوکراین را قصد کشورهای همسایه به ویژه همین اوکراین برای عضویت در ناتو(صد البته با ترغیب و غرب) اعلام کرده، «ولودیمیر زلنسکی» در این مصاحبه می‌گوید دیگر علاقه‌ای به عضویت در ناتو ندارد: «در مورد ناتو، مدت‌ها پیش و پس از اینکه متوجه شدم ناتو آمادگی پذیرش اوکراین را ندارد، علاقه خود را به این موضوع از دست دادم.» او، البته شاید برای اینکه این اظهارات شوک وارد نکند تلاش کرد دلیل این تصمیم را، نه درخواست روسیه که به دلیل ضعف ناتو و ترسیدن این سازمان نظامی از پوتین اعلام کند: « این ائتلاف نظامی از تضادها و رویارویی با روسیه می‌ترسد.»
به اتحادیه اروپا التماس نخواهم کرد
زلنسکی همچنین تاکید کرد که کیف برای این مسئله به پای بروکسل نخواهد افتاد و التماس نخواهد کرد. وی در این مصاحبه بار دیگر تاکید کرد حاضر به مذاکره با پوتین هست. رئیس‌جمهور اوکراین سپس به تندی از غرب انتقاد کرد: «۱۳ روز از زمانی‌ که فقط وعده شنیدیم می‌گذرد؛ ۱۳ روز از زمانی‌که به ما گفته شد کمک در راه است و هواپیماها خواهد رسید. مسئول مرگ و میرها در اوکراین برعهده آن‌هایی است که نتوانسته‌اند در این ۱۳ روز در جایی در غرب و جایی در دفاتر خود تصمیمات ضروری اتخاذ کنند.».
حاضرم درباره شبه جزیره کریمه مذاکره کنم
به گزارش فارس زلنسکی درباره شروط روسیه برای تفاهم با اوکراین نیز گفت: «فکر می‌کنم موارد مربوط به قلمروهای اشغالی موقت و جمهوری‌هایی که هیچ‌کس جز روسیه آنها را به رسمیت نشناخته و این شبه‌جمهوری‌ها مواردی هستند که می‌توانیم درباره آن‌ بحث کنیم و درباره نحوه‌ زندگی مردم در این قلمروها به مصالحه برسیم. چیزی که برای من مهم است، این است که مردم در این قلمروها چطور می‌خواهند زندگی کنند و چه کسانی می‌خواهند بخشی از اوکراین باشند. مسئله دشوارتر از این است که به سادگی آنها را بپذیریم.» وی درباره امتناع غرب از ایجاد منطقه پرواز ممنوع هم گفت: «اگر رهبران جهان تلاشی برای توقف این جنگ نکنند، اوکراین به مردم دنیا برای توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین متوسل خواهد شد.»
رئیس‌جمهوری اوکراین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «امروز جنگ در اوکراین است. فردا این جنگ در لیتوانی، لهستان و سپس آلمان خواهد بود. این مسئله جدی است. آمریکا با ما فاصله مسافتی زیادی دارد اما در روزهای اخیر احساس کردم واشنگتن به ما نزدیک‌تر شده است...من اینجا در دفتر ریاست جمهوری هستم و پنهان نشده ام. از هیچ‌کسی هم هراسی ندارم. این جنگ کشور ماست و هر روز آن سخت است.» رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه به غرب هشدار داد که ولادیمیر پوتین زمانیکه بر اوکراین غلبه کند، متوقف نخواهد شد: «ما کشور اول هستیم. شما می‌توانید گزینه بعدی باشید...