kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸

بازگشت دوباره گردوغبار به آسمان برخی استان‌ها و لزوم ورود جدی دستگاه‌های مسئول

 
 
سرویس اجتماعی- 
با ورود توده گردوغبار از صبح جمعه به غرب و جنوب غرب کشور، تعدادی از استان‌های کشور از جمله لرستان، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، زنجان و خصوصاً خوزستان درگیر این پدیده طبیعی بودند و خسارت‌هایی را متحمل شدند.
وزیر بهداشت همزمان با وقوع این پدیده، روز جمعه در استان‌های غربی و جنوب غرب کشور دستور آماده‌باش اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی و مراکز درمانی این استان‌ها را صادر کرد. به نظر می‌رسد شدت گردوغبار در استان خوزستان بیش از سایر استان بوده است، به طوری که غلظت گرد و خاک در آبادان ۴۵ برابر بیش از حد مجاز بوده
 است. 
بنا بر مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استانداری خوزستان، شروع به کار تمامی ادارات استان خوزستان روز گذشته با دو ساعت تاخیر بود و کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای ادارات شهرستان‌های ‌اندیمشک، دزفول، شوشتر و بهبهان را به علت ماندگاری گردوغبار در روز گذشته تعطیل اعلام کرد. علاوه‌بر این، تمامی مراکز آموزشی روز شنبه در خوزستان به صورت مجازی فعالیت کردند، اگرچه تمامی مراکز درمانی، اورژانس، بیمارستانی، عملیاتی و نوبت کاری از این دستورالعمل مستثنی بودند. گفتنی است، روز گذشته نیز سامانه پایش کیفی هوای کشور از تداوم گردوغبار در خوزستان خبر داد و وضعیت هوای هشت شهرستان استان خوزستان را در شرایط خطرناک اعلام
 کرد. 
این درحالی است که به گفته مدیرکل هواشناسی استان خوزستان، سامانه بارشی نه چندان فعالی از اواخر امروز (یکشنبه) تا اواخر روز دوشنبه روی استان خوزستان تاثیرگذار خواهد بود و سبب رگبار همراه با رعدوبرق در مناطق شمالی و شرقی و ارتفاعات استان، وزش بادهای متوسط تا شدید همراه با وقوع گردوخاک به ویژه در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی خواهد شد.
 بستری حداقل 56 بیمار 
در شهرستان‌های درگیر گردوغبار خوزستان
شرایط خوزستان به گونه‌ای بود که روز گذشته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تشریح وضعیت مراکز درمانی استان خوزستان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «با وجود این‌که اثرات زیانبار پدیده گرد و خاک و آلودگی هوا بر سلامت مردم در طول زمان خود را نشان می‌دهد اما در ۲۴ ساعت اخیر به علت غلظت بالای گردوخاک ۵۶ بیمار در شهرستان‌های درگیر با این پدیده در خوزستان به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که ۱۰ نفر از آنها بستری شدند.»
 ابطال و تاخیر در پروازهای
 برخی شهرهای خوزستان
گفتنی است، با وقوع پدیده گردوغبار با منشا عراق در برخی نقاط خوزستان، میزان آلودگی هوا در خرمشهر به ۵۴ برابر حد مجاز و در آبادان و شادگان به ۴۷ برابر حد مجاز رسید و به دلیل بروز پدیده گردوغبار در مجموع ۶ پرواز ورودی و خروجی روز شنبه فرودگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اهواز باطل و یا با تاخیر انجام شد.
همچنین در شبانه‌روز گذشته گردوخاک پروازهای دزفول در استان خوزستان را نیز لغو کرد. 
 اهمیت مذاکره در مورد گردوغبار
 با کشورهای همسایه
سیدکریم حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گردوغبار شدید در استان خوزستان اظهارداشت: مردم خوزستان و استان‌های همجوار، روز جمعه واقعاً روز بسیار سخت و جان‌فرسایی داشته‌اند و گردوخاک، زندگی مردم را سیاه کرد. حسینی با اشاره به پیگیری شرایط گردوغبار خوزستان در مجلس افزود: چیزی که امروز (شنبه) در مجلس پیگیری کردیم و به دنبال آن هستیم این است که دولت برای بخشی از این گردوغبار که منشأ خارجی دارد، به‌صورت جدی اقدام کند. وی با تاکید بر لزوم انجام مذاکره با کشورهای همسایه برای ساماندهی وضعیت گردوغبار گفت: پدیده ریزگردها خسارت‌های سنگینی به مردم وارد می‌کند؛ از سلامت تک‌تک افراد جامعه گرفته تا آسیب به بخش سرمایه‌گذاری در استان خوزستان و مهاجرت‌ها و مسائل زیست محیط؛ بر همین اساس، رایزنی‌های دیپلماتیک درخصوص ریزگردها با کشورهای همسایه را بسیار ضروری می‌دانیم و این مطالبه ما از مسئولین امر است.
حسینی گفت: به روایت رئیس‌گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت و درمان، در سال ۹۹ تنها آمار فوتی‌های شهر اهواز به علت ذرات معلق ۲.۵ میکرون، ۷۰۳ نفر بوده است که نشان‌دهنده خسارت سنگین به استان خوزستان است. در همین حال، میزان غلظت ذرات گردوغبار در روز گذشته در اغلب شهرستان‌های خوزستان بیش از ۵ هزار میکروگرم در هر مترمکعب بود.
گفتنی است، حال که دوباره گردو غبار به آسمان کشور و برخی استان‌ها بازگشته است، باید ضمن اتخاذ برخز تصمیمات فوری برای مدیریت این پدیده زیانبار، سازمان‌های مربوطه نیز با جدیت وارد گود شوند و با اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت و بلندمدت از جمله شناسایی منشاء‌های داخلی و خارجی و مطالبه جدی از مسئولان گذشته در سال‌های اخیر برای پاسخ درخصوص نحوه عمل آنها به تکالیفشان، به مواردی همچون تامین پوشش گیاهی یا هر اقدام لازم دیگری توجه جدی شود.