kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای ایرلندی:

باید جنگ در یمن خاتمه یافته و راه‌حل سیاسی در اولویت اول قرار گیرد

وزیرخارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیرخارجه ایرلند تاکید کرد که قطعنامه شورای امنیت علیه یمن تاثیری منفی در مسیر صلح خواهد داشت، سایمون کاوونی نیز تاکید کرد که کشورش از این قطعنامه حمایت نکرده است.

«سایمون کاوونی» وزیر امور خارجه ایرلند روز پنجشنبه ۱۲ اسفند ماه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجی جمهوری اسلامی ایران درباره مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران اوکراین و مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کرد.
امیر عبداللهیان با اشاره به سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران در ماه گذشته و همچنین دیدار طرفین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های ایران و ایرلند به نحو تاثیرگذاری افزایش یافته و روابط اقتصادی و تجاری با تهیه یک نقشه راه، بیش از پیش گسترش یابد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست. البته از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی‌گری در منطقه به هیچ‌وجه نباید غافل بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرلندی تجربه حضور خسارت بار ۲۰ ساله آمریکا و ناتو در افغانستان را یادآور شد و تاکید کرد: همچنین در مورد بحران یمن باید جنگ خاتمه یافته و راه حل سیاسی در اولویت اول قرار گیرد. قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن واقعیات این کشور را در نظر نگرفته و کمکی به حل جنگ علیه یمن نخواهد کرد. وزیر امور خارجه ایرلند هم درباره قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن گفت: ایرلند از این قطعنامه حمایت نکرد و به دنبال گفت‌وگو در یمن است و معتقدیم که سازمان ملل در کشورهایی که شاهد فاجعه انسانی هستیم باید به روند گفت‌وگوها برای حل و فصل بحران کمک
کند.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند همچنین در این گفت‌وگو بر تداوم رایزنی و مشورت برای پیگیری روند توسعه روابط دوجانبه و‌ مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.