kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
اردن

مجسمه‌های ۹ هزار ساله با حکاکی صورت انسان

تیمی از باستان شناسان اردنی و فرانسوی مجموعه‌ای از سنگ‌های حکاکی‌شده ۹ هزار ساله مربوط به دوران نوسنگی در جنوب شرقی صحرای اردن را کشف کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این‌طور تصور می‌شود که این مکان مربوط به سازه‌های آیینی منحصر به فردی است که به شکار غزال اختصاص داده می‌شد و تله‌های سنگی غول پیکر معروف به بادبادک‌های صحرا را در خود جای داده است که به گفته محققان قدیمی‌ترین مجسمه‌های ساخته‌شده توسط انسان در چنین مقیاس بزرگی است.
تله‌های شکار بادبادک صحرا از دیوار‌های سنگی بلندی ساخته شده که طعمه‌ها را به محوطه‌ای بسته می‌کشاند که می‌شد آنها را در آن جمع کرد و اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط تیمی در منطقه جبل الخشابیه کشف شد. این اتفاق منجر به کشف اردوگاه‌هایی شد که توسط شکارچیانی که محل زندگی‌شان حول بادبادک‌های صحرا و کارشان صید شکار بود استفاده می‌شد. ساکنان این منطقه در کلبه‌های مدور نیمه زیرزمینی زندگی می‌کردند و پیش از آن سفال‌ها و استخوان حیوانات در آن مکان کشف شده بود.
باستان شناسان می‌گویند این کشف جدید بینشی از تجلی خلاق و معنوی افراد باستانی به دست می‌دهد و از دو سنگ حکاکی‌شده به نام‌های غسان و ابوغسان تشکیل شده است. آنکه بلندتر است ۱۱۲ سانتیمتر است که یک بادبادک صحرایی به همراه پیکر انسان را نشان می‌دهد، در حالی که سنگ کوچک‌تر با ۷۰ سانتیمتر ارتفاع چهره انسان با جزئیات دقیق را در بر دارد.
سایر یافته‌ها عبارتند از یک سنگ محراب آیینی، یک آتشدان، مجموعه‌ای به دقت چیده شده از حدود ۱۵۰ فسیل دریایی و همچنین مجسمه‌هایی از حیوانات که به کمک اشیای سخت با ظرافت کامل اجرا شده‌اند.