kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

بن سلمان: اسرائیل دشمن نیست بلکه متحد احتمالی ما است!



سرویس خارجی-
ولیعهد سعودی که پشت پرده، خیانت کشورهای مرتجع عربی به آرمان فلسطین را رهبری می‌کند، سرانجام خیلی صریح و شفاف از رژیم کودک کش صهیونیستی دفاع کرد و گفت، این رژیم چه بسا روزی متحد عربستان هم بشود! او این را هم اضافه کرد که دنبال راه‌های همزیستی با ایران به عنوان همسایه است!
«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مصاحبه‌‌ با وبگاه آمریکایی «آتلانتیک» که به مسائل مختلفی از جمله ضرورت همزیستی با ایران و رابطه با رژیم صهیونیستی پرداخت. او در بخشی از این گفت‌و‌گو در پاسخ به سؤال خبرنگار آتلانتیک درباره سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ابوظبی گفت: «توافق میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس این است که هیچ کشوری هیچگونه اقدام سیاسی، امنیتی و اقتصادی که بتواند به کشورهای عضو شورا آسیب برساند، انجام ندهد. تمام کشورهای این شورا به این پایبند هستند. افزون بر این، از نظر من، هر کشوری کاملا آزاد است که هر کاری را که تمایل به انجام آن دارد، انجام دهد. آنها این حق را دارند که هر چیزی را که برای امارات مناسب می‌دانند، انجام دهند.» ولیعهد سعودی که تلاش زیادی می‌کند تا آمریکایی‌ها را مجاب کند پادشاهی‌اش بر عربستان را تسهیل کنند افزود: «اما درخصوص ما، امیدوار هستیم که مشکل میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حل شود. ما به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کنیم بلکه به آنها به عنوان یک متحد احتمالی در بسیاری از منافع که می‌توانیم با هم آن را به دست آوریم، می‌نگریم. اما برخی از مسائل باید پیش از دستیابی به این امر، حل و فصل شوند.»
من خاشقجی را نکشتم
در بخشی از این مصاحبه، خبرنگار پایگاه آتلانتیک از بن سلمان درباره ترور «جمال خاشقجی» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» سؤال کرد و با اشاره به اینکه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به این نتیجه رسیده که شخص او دستور ترور را صادر کرده است، این پرسش را مطرح می‌کند که چه پاسخی به این نتیجه‌گیری می‌دهد. محمد بن سلمان در پاسخ گفت: «آنچه رخ داد، یک رویداد دردناک بود و ما امیدواریم که این برای هیچ یک از شهروندان سعودی یا هر شهروند دیگری در هیچ کجای دنیا رخ ندهد. این بی‌شک یک شکست سخت در نظام بود. ما تمام تلاشمان را برای اصلاح نظام انجام دادیم و مطمئن شدیم که چنین چیزی بار دیگر رخ نخواهد داد. ما همچنین اقدامات مشابهی را که هر دولت منصفی ممکن است اتخاذ کند، اتخاذ کردیم. ما این افراد را برای بازجویی و سپس به دادگاه فرستادیم. پس آن، دادگاه تصمیم گرفت که مجازات‌های متفاوتی علیه آنها اعمال کند.» ولیعهد سعودی در ادامه با رد این مسئله که دستور ترور خاشقجی را او صادر کرده است، مدعی شد: «چرا باید این کار را بکنم؟ این واضح است...ما را سرزنش کردند. من این خشم را درک می‌کنم به‌ویژه در میان روزنامه‌نگاران و این احساسات آنها را می‌فهمم؛ اما ما نیز احساسات و درد خودمان را داریم. ما احساس می‌کنیم که به درستی با ما رفتار نشده است. من به‌شخصه این احساس را دارم که قوانین حقوق‌بشر در ارتباط با من اجرا نشده است. ماده یازدهم اعلام جهانی حقوق بشر تأکید دارد که فرد تا زمانی که محکومیتش ثابت نشده، بی‌گناه است...بزرگترین سؤال برای خود من این است که هفتاد روزنامه‌نگار تقریبا در جهان در آن سال کشته شدند. آیا می‌توانید آنها را نام ببرید؟ نه؟ پس خیلی ممنونم. آیا این یک جور احساس در قبال یک روزنامه‌نگار است یا علیه ما و علیه من طراحی شده است؟ اگر واقعا این احساس در قبال یک همکار خبرنگار باشد، پس نام آن هفتاد روزنامه‌نگاری را که در آن سال کشته شدند، نام ببرید.» ولیعهد سعودی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شد که حتی یکی از مقالات جمال خاشقجی را نخوانده است!
روابط با ایران
بن سلمان که سال ۲۰۱۷ از عدم توانایی کنار آمدن ریاض با تهران سخن گفته و مدعی شده بود جنگ را به ایران می‌کشد! در بخش دیگری از این مصاحبه به روابط با ایران این طور پرداخت که: «آن‌ها همسایه ما هستند و همسایه ما تا ابد باقی خواهند ماند. ما نمی‌توانیم از آنها رهایی یابیم و آنها نیز نمی‌توانند از ما رهایی یابند پس بهتر است که مسائل را حل کنیم و به دنبال راه‌هایی باشیم که امکان همزیستی را برای ما فراهم کند. ما طی چهار ماه بحث‌هایی انجام دادیم و اظهارات بسیاری از طرف سران ایران شنیدیم که مورد استقبال ما در عربستان قرار گرفت. ما به بررسی جزئیات این بحث‌ها ادامه خواهیم داد و امیدوارم که یک موضع برسیم که برای هر دو کشور خوب باشد و آینده درخشانی برای عربستان و ایران ایجاد کند.» ولی‌عهد سعودی در ادامه به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و اظهار داشت: «من بر این باورم که هر کشوری که در جهان بمب هسته‌ای دارد -چه ایران و چه هر کشور دیگری خطرناک است. بنابراین ما دوست نداریم که این را ببینیم و همچنین تمایل نداریم که شاهد یک توافق هسته‌ای ضعیف باشیم که در پایان به همین نتیجه ختم می‌شود.»