kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
چین اعلام کرد

تحریم‌های غرب علیه روسیه را اجرا نخواهیم کرد


در حالی که اروپا و آمریکا روزانه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... وضع می‌کنند، دولت چین اعلام کرده این تحریم‌ها را اجرا نخواهد کرد. ترکیه و مکزیک نیز اعلام کرده‌اند این تحریم‌ها را اجرا نخواهند کرد.
رئیس‌کمیته نظارت بر بانکداری و بیمه چین دیروز گفت پکن به تحریم‌های یک جانبه علیه روسیه نخواهد پیوست و به همکاری مالی عادی با تمامی طرف‌ها ادامه خواهد داد. به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، «گو شاکچیمگ»، رئیس‌کمیته نظارت بر بانکداری و بیمه چین در یک کنفرانس خبری گفت: «ما به چنین تحریم‌های (یکجانبه) نخواهیم پیوست و به حفظ روابط تجاری و اقتصادی و مالی عادی با طرف‌های مربوط ادامه خواهیم داد.» به گفته وی، تاثیر تحریم‌‌های ضد روسیه بر اقتصاد چین در حال حاضر چندان مشهود نیست در آینده نیز قابل توجه نخواهد بود.
وزیر خارجه ترکیه نیز با تاکید بر عدم مشارکت این کشور در تحریم‌های غربی علیه روسیه، گفت روسیه درخواست خود برای عبور کشتی‌های ثبت نشده در ناوگان سیاه از طریق ترکیه را پس گرفته است. به گزارش فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته کشورش تمایلی به مشارکت در تحریم‌های اعمالی علیه روسیه ندارد. «چاووش‌اوغلو» در مصاحبه با شبکه «هابرترک» توضیح داد: «به عنوان یک اصل، ما به معنای عام در چنین تحریم‌هایی شرکت نکردیم. ما نیز قصدی برای پیوستن به این تحریم‌ها نداریم...روسیه موافقت کرده است که درخواست عبور آن دسته از کشتی‌های خود از تنگه ما که در ناوگان دریای سیاه ثبت نشده‌اند، پس بگیرد.».
«اسامه ربیع» رئیس‌اداره کانال سوئز نیز صحت گزارش‌ها مبنی بر درخواست آمریکا از مصر برای بستن این راه آبی به روی کشتی‌های روسی در سایه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین را رد کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه مصری «صدی البلد»، گفت: «کانال سوئز یک کانال جهانی بی‌طرف است و تحت تاثیر سیاست و جنگ نیست. ما نمی‌توانیم در هر شرایط سیاسی، از عبور کشتی‌ها از این کانال ممانعت کنیم و همواره سعی داریم که این کانال را از شرایط سیاسی اطراف دور نگه داریم.» رئیس‌جمهور مکزیک نیز گفت، کشورش هیچ تحریم اقتصادی علیه روسیه از بابت حمله به اوکراین اعمال نخواهد کرد. به گزارش رویترز، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور»، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما دست به هیچ‌گونه تلافی‌جویی اقتصادی نمی‌زنیم زیرا می‌خواهیم روابط خوبی با تمام دولت‌های جهان داشته باشیم.» این موضع «لوپز اوبرادور» در شرایطی اتخاذ شده که بسیاری از کشورهای عمدتا غربی در صدد اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به بهانه اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین هستند.