معاون وزیر راه:
مشکل قیر پروژههای عمرانی حل شد
معاون وزیر راه و شهرسازی از حل مشکل قیر پروژههای عمرانی خبرداد.
خیرالله خادمی در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره تأمین قیر اظهار کرد: با توجه به مصوبهای که هم در هیئت دولت و هم مجلس مبنی بر تأمین قیر در ۶ ماهه نخست سال داشتیم و هم با توجه به توافقی که وزرای راه و شهرسازی و نفت داشتند، قرار شد به صورت مداوم قیر را در ۶ ماهه دوم سال به پروژههای عمرانی بدهند. از آن تاریخ که حدود ۳ ماه میگذرد، قیر به صورت مداوم تحویل میشود و بر اساس حوالههایی که ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور صادر میکنیم از طرف کارخانههای قیرسازی قیر به پروژههای عمرانی داده میشود.
وی افزود: تا کنون برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده است که با توجه توافق وزرای راه و نفت مبنی بر تأمین قیر به قیمت هر تن ۹ میلیون تومان، نزدیک به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن در اختیار ما قرار گرفته است.
معاون وزیر راه گفت: در برخی مناطق پالایشگاههایی داریم که «ویبی» (وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیر) که در اختیار کارخانههای قیرساز باید قرار بدهند با تأخیر قرار میگیرد؛ به خصوص در برخی استانهای جنوبی مانند فارس؛ از مسئولان این پالایشگاههای میخواهیم با توجه به اینکه حتماً باید تا پایان سال قیر سهمیهای را جذب کنیم و صرفاً برای پروژههای عمرانی باید مصرف شوند، لذا «ویبی» را بر اساس زمانبندی در اختیار کارخانهساز قرار دهند تا ما بتوانیم بر اساس حوالهای که شرکت ساخت برای شرکتهای قیرساز صادر میکند، قیر تولید شده را در اختیار پیمانکاران پروژههای عمرانی قرار دهیم و پروژهها با روند مناسبی برای بهرهبرداری آماده سازی شوند.
خادمی درباره پروژههای آزادراهسازی اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم؛ تعداد زیادی از آنها پیشرفت بالایی دارند امیدواریم ظرف ۴ سال دولت سیزدهم حدود ۷۰۰ کیلومتر از این آزادراهها را آماده بهرهبرداری کنیم که عملکرد قابل قبولی است؛ سرانه آزادراه سازی در کشور ما نزدیک ۸۰ کیلومتر در سال بوده که اگر در ۴ سال آینده ۷۰۰ کیلومتر آزادراه احداث کنیم نزدیک به یک و نیم تا دو برابر سرانه سالانه کار خواهیم کرد. اکثر این پروژهها با پیشرفت بالای ۵۰ درصد هستند.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان دولت سیزدهم برنامه داریم که قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال به اتمام برسد؛ در فاز یک، یک باند از قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال (باند رفت) تا پایان ۱۴۰۱ به اتمام میرسد با توجه به اینکه یک باند تونل البرز هم به پایان رسیده است، به این ترتیب از یک باند قطعه ۲ به عنوان باند رفت و از جاده فعلی کرج-چالوس به عنوان باند برگشت استفاده
خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: مردم تا پل زنگوله میتوانند تا پایان ۱۴۰۱ به صورت ۴ خطه و ایمن عبور خواهند داشت؛ کل طول باند رفت قطعات ۱ و ۲ آزادراه تهران- شمال ۵۴ کیلومتر است؛ ۲۰ کیلومتر از قطعه ۴ هم در سالهای گذشته بهرهبرداری شده بود که در ورودی چالوس قرار دارد.