kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷

تعلل 24 دستگاه دولتی  در تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب وکار

 
 
اطلاعات به دست آمده از وضعیت صدور مجوزهای کسب‌وکار نشان می‌دهد 6 دستگاه تکالیف قانونی خود را انجام داده‌اند و هم‌چنان 24 دستگاه وضعیت رو به رشدی برای نهایی کردن مجوزها و صدور آن از طریق درگاه ملی مجوزها ندارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌ها در رابطه با ساماندهی مجوزهای کسب وکار در زمان مقرر شده هشدار داد.
رئیس‌جمهور به شعار سال با عنوان ‌تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها‌ گریزی زده و گفته بود: «‌یکی از موانع جدی کارآفرینی و تولید، تعلل در صدور مجوزهای کسب‌وکار است که موجب توقف تولید و نارضایتی زیاد می‌شود. تسهیل و کاهش زمان صدور مجوزهای کسب‌وکار از برنامه‌های دولت و خواست مردم بوده و الان نیز به قانون تبدیل شده است. همه دستگاه‌ها باید فرآیند صدور مجوزهای کسب‌وکارها را تا زمان مقرر سامان دهند و این ساماندهی با قدرت و بدون مسامحه انجام شود. دولت پشتیبان سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و کسب‌وکارهای حلال است».
اهتمام جدی رئیس‌جمهور برای تحقق ساماندهی صدور مجوزهای کسب و کار ستودنی و قابل تقدیر است و این مسئله به متولیان کمک خواهد کرد تا با ابزار قدرت اجرایی و قانونی به دنبال تحقق آن
باشند.
براساس آخرین اطلاعاتی که به فارس رسیده وضعیت عملکرد دستگاه‌ها برای بهبود صدور مجوزهای کسب وکار تشریح شده است.
گزارش میزان پیشرفت دستگا‌ه‌ها در تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب و کار تا هفتم اسفند نشان می‌دهد شش دستگاه در بخش‌های مختلف مجوزهای خود را نهایی کرده‌اند و قرار است حداکثر تا 10 اسفند صدور مجوزهایشان به درگاه ملی مجوزها متصل شود.
1- بخش مشاغل خانگی وزارت گردشگری 57 مجوز را نهایی کرده و قرار شد 10 اسفند به درگاه ملی مجوزها بپیوندد.
2- همه 57 مجوز وزارت اقتصاد به تایید هیئت مقررات‌زدایی رسید و قرار شد روز چهارشنبه به درگاه ملی مجوزها متصل شود.
3- سازمان انرژی اتمی 45 نوع مجوز صادر می‌کند که همه آنها به تایید رسیده اما زمانی برای اتصال به درگاه ملی مجوزها مشخص نشده است.
4-  سازمان غذا و دارو در بخش مشاغل خانگی تاییده همه مجوزهای خود را دریافت کرده و قرار شد تا 10 اسفند به درگاه ملی مجوزها بپیوندد.
5-  وزارت ورزش و جوانان نیز تنها پنج مجوز کسب و کاری دارد که 100 درصد آن تایید شده ولی مشخص نیست چه زمانی به درگاه ملی مجوزها متصل می‌شود.
6- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز سه مجوز کسب و کاری دارد که به تایید هیئت مقررات‌زدایی رسیده و برای اتصال به سامانه هنوز وضعیت مشخصی ندارد.
طبق اطلاعات جدول بخش مشاغل خانگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید 99 درصد مجوزهایش در جایگاه هفتم قرار دارد و قرار شد تا 10 اسفند به درگاه ملی مجوزها متصل شود.
بعد از آن، بخش مشاغل خانگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در جایگاه هشتم قرار می‌گیرد که از 578 مجوزی که صادر می‌کند تاکنون 299 مجوز معادل 52 درصد آن تایید شده است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رتبه نهم را به خود اختصاص داده و از 51 مجوز 26 مورد آن یعنی 51 درصد کل مجوزها را نهایی کرد.
یکی از معضلات صدور مجوزهای کسب وکار تعارض منافع است زیرا برخی سیاست‌گذاران و آنهایی که مقررات وضع می‌کنند دست بر کسب و کار همان مشاغل دارند و از این رو امکان رقابت و باز شدن فضا را به دیگران یا نمی‌دهند و یا آنکه بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.
امیر سیاح، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در این باره معتقد است:‌ اینکه هم صنف بخواهد متقاضی جدید را ارزیابی کند تعارض منافع خواهد داشت و نوآوران و فناوران را فراری می‌دهد زیرا آنها در چرخه صدور مجوز به فناوری جدید بها نمی‌دهند و به همین علت در کشور ما امثال بیل گیتس‌ها ظهور و بروز ندارند.
وی به رویکرد وزارت اقتصاد و هیات مقررات‌زدایی در باب صدور مجوز عنوان کرده است: به دنبال زمان‌دار شدن مجوز‌ها هستیم و اینکه شرایط دریافت هر مجوز غیر قابل تفسیر و در عین حال شفاف باشد.
بر اساس این گزارش شش روز مانده به ابلاغ تسهیل و صدور مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها باقی مانده و با توجه به اهتمام دستگاه و شخص رئیس‌جمهور این امیدواری وجود دارد برای همیشه معضل راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی خرد به پایان برسد و شاهد شکوفایی منابع خرد در جهت تولید و رشد اقتصادی کشور باشیم.