kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

اخبار ویژه

 
 
تبرئه مشکوک آمریکا از سوی شریک جرم کلاهبرداری در برجام
یکی از پادوهای جریان غربگرا در مجلس سابق ادعا کرد: روس‌ها نگذاشتند احیای برجام قبل از حمله به اوکراین امضا شود(!)
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به روزنامه آرمان گفت: قبلا نیز عنوان کرده بودم که روس‌ها اجازه نخواهند داد برجام قبل از حمله به اوکراین امضا شود و برجام را به اوکراین خواهند فروخت همین اتفاق نیـز رخ داد. خوش‌بینی‌هایی که اولیانوف مطرح می‌کرد و نشان‌دهنده ذوق و تلاش روس‌ها برای توافق بود یک دروغ بزرگ به ایران بود اظهاراتی که پوتین و لاوروف نیز مبنی بر اینکه روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد در راستای این موضوع بود که اوکراین در دستور کار قرار نگیرد و نگاه جهانیان به نتیجه برجام باشد. معتقدم در این زمینه ایرانیان فریب خوردند اگر ایران قبل از حمله روسیه به اوکراین برجام را امضا کرده بود و در شرایط کنونی ایران قانون عرضه و تقاضا در بازارهای انرژی نوین جهانی بود. اگر این اتفاق رخ می‌داد بازارهای نفت ایران بازیابی می‌شد و شرایط انتقال گاز ایران در کوتاه‌مدت با تبدیل گاز به گاز مایع و در بلندمدت با امضای قراردادهای جدید فراهم می‌شد.
وی افزود: معتقدم در شرایط کنونی و با اتفاقاتی که رخ داد این فرصت از ایران گرفته شد. اولیانوف به‌عنوان واسطه در مذاکرات وین عمل می‌کرد و ایران نیز این نقش را باور کرده بود. با این وجود وی در راستای منافع روسیه حرکت می‌کرد و بیش از اینکه به‌دنبال به نتیجه رساندن برجام باشد به‌دنبال تحقق منافع روسیه بود.
این نماینده حامی برجام در گذشته همچنین گفته است: در شرایطی که وضعیت اوکراین نظامی است اگر توافق برجام امضا شود وضعیت کشورهای غربی نیز مساعدتر است به شرطی که ایران واسطه‌ها را حذف کند و ایران و آمریکا بر سر یک متن به توافق دست پیدا کنند. اگر این اتفاق رخ بدهد، می‌توان امیدوار بود که بخشی از فرصت‌ها احیا شود و ایران بتواند فرصت‌های جدیدی برای خود ایجاد کند.
اظهارات این نماینده سابق مجلس، در حالی است که طرف عهدشکن و اخلالگر در اجرای برجام، دولت آمریکا بوده و حالا نیز همین دولت است که در مذاکرات زیر بار لغو موثر تحریم‌ها، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه ضمانت معتبر مبنی بر عدم تکرار خدعه و عهدشکنی قبلی نمی‌رود، با این وجود عجیب است که فلاحت‌پیشه، حاضر نیست نازک‌تر از گل به آمریکا بگوید و دیگران را متهم کند.
او باید پاسخ دهد که آیا آمریکا حاضر نیست همه تحریم‌های پسابرجامی را لغو کند، یا با راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها ظرف چند ماه مخالف است؟ آیا روسیه است که برجام را زیر پا گذاشته و حالا هم تضمین معتبر ارائه نمی‌کند یا کدخدای قبله غربگرایان که زمانی سر او قسم می‌خوردند و امضایش را تضمین می‌دانستند و ادعا می‌کردند آمریکا مرتکب عمل غیراخلاقی نمی‌شود؟!
نکته دیگر اینکه برجام با همه کلاهبرداری پنهان در آن، حاصل نه فقط مذاکره مستقیم تیم ظریف با جان کری، بلکه پیاده‌روی‌ها و اختلاط‌های بیش از حد متعارف و حتی مشورت‌پذیری‌ها و دیکته شنیدن‌های بی‌سابقه از طرف مقابل است. و با این همه عجیب است که نماینده متهم به بزک کردن آمریکا (توافق به هر قیمت با او) و مشارکت در کلاهبرداری دشمن، باز هم دم از مذاکره می‌زند.
 
جذب سرمایه خارجی پس از برجام، 6 میلیارد دلار کمتر!
توافق برجام، برخلاف تبلیغات انجام گرفته، تاثیر مثبتی روی سرمایه‌گذاری خارجی نداشت، بلکه در مثابه پیش از آن، موجب کاهش سرمایه‌گذاری به میزان 6 میلیارد دلار شد.
این ارزیابی را روزنامه ایران مورد تاکید قرار داده و در توجیه ماجرا نوشته است: با اینکه دولت‌های یازدهـم و دوازدهم یکی از شعارهای اصلی‌اش جذب سرمایه خارجی و تعامل با دنیا بود، اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد دولت قبل اصلا در این حوزه موفق نبوده است. تجربه برجام نشان می‌دهد برخلاف ادعای مسئولان در آن زمان که چشم به جذب ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه بعد از برجام دوخته بودند، در ۴ سال ابتدایی دولت روحانی با وجود برجام، ۶ میلیارد دلار کمتر از دولت دهم سرمایه خارجی جذب شده است.
 بعـد از امضای برجام، سیاستگذاران، امیـد بسیاری بـه سرمایه‌گذاری خارجی داشتند. یکی از مدیران مالی دولت یازدهـم‌ اشاره می‌کرد که پس از برجام، امکان انتشار ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق بین‌المللی به‌صورت سالانه وجود دارد و آن را در کنار ۵۰ میلیارد دلار دارایی آزاد شده از دیدگاه خودشان، برابر با یک دستاورد ۱۵۰ میلیارد دلاری سالانه بعد از برجام می‌دانستند. این تازه جـدا از کنفرانس‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری بود که برگزار شد. بعدها به‌عنوان یک دستاورد مسلم دولت وقت از حدود ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بعد از برجام آماردهی شد، مثلا اسحاق جهانگیری معاون اول دولت قبل در همایشی از جذب ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۲ سال پس از اجرای برجام سخن گفت و بعدتر این آمار در کلام آقای نوبخت (رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه) به 11/5 میلیارد دلار کاهش یافت، کمی بعد معلوم شد این 11/5 دلار هـم از جنس تفاهم‌نامه اسـت نـه قـرارداد. در نهایت رئیس سازمان گسترش دولت وقت گفت این عـدد 8/5 میلیارد دلار و شکل حقوقی آن، نه حتی تفاهم‌نامه اجرایی بلکه تقاضای سرمایه‌گذاری است. در نهایت اما آمار منتشر شده از سوی سازمان کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) نشان می‌دهد که نه تنها برجام نوشدارویی برای جذب سرمایه‌های خارجی نبوده بلکه در همان سال‌ها شاهد روندی نزولی‌تر نسبت به سال‌های بدون برجام بودیم. میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی از معدود شاخص‌هایی است که سازمان کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) بعد از دریافت اطلاعات از هر کشور و بررسی و راستی‌آزمایی، میزان آن را اعلام می‌کند. سازمانی که آمار اعلام شـده از سوی آن با آنچه مراکز آماری دولت یازدهم و دوازدهم اعلام کردند زمین تا آسمان متفاوت است. به‌طوری که طبق آمار این سازمان، میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ (سال‌های برجامی به ‌ترتیب ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار بوده که با ارقام اعلامی از سوی دولت یازدهم در تضاد است. بررسی دقیق‌تر جزئیات منتشرشده نشان می‌دهد که در مجموع ۴ سال دولت دهم در حدود ۱۸ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شـده و این رقم در کل دولت یازدهم با وجود برجام ۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. بعد از خروج آمریکا از برجام یعنی از ابتدای سال ۹۷ و آغـاز سـری جدید تحریم‌های بی‌رحمانه، وضعیت سرمایه‌های جذب شده حتی به مراتب بدتر از سال‌های ۹۱ و ۹۲ شد که در آن سال‌ها نیز تحریم بودیم. سرمایه جذب شده در سال‌های تحریمی ۹۱ و ۹۲ به ‌ترتیب ۴ میلیارد و ۶۶۲ ميليون دلار و ۳ میلیارد دلار بوده و این رقم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بـه ‌ترتیـب بـه 2/3 میلیارد دلار و 1/5 میلیارد دلار رسید.
 
فارین‌پالیسی: روابط راهبردی ایران و چین برای آمریکا خطرناک است
سفر چندی قبل وزیر امور خارجه ایران به چین حاکی از گسترش همکاری‌های امنیتی چین و ایران است که تهدیدی جدی برای منافع امنیتی آمریکا، اسرائیل و کشورهای خلیج ‌فارس به همراه دارد. بخش عمده‌ای از همکاری‌های پکن و تهران بر روابط اقتصادی و دیپلماتیک متمرکز است. با این حال، نادیده گرفتن پیامدهای امنیتی روابط چین و ایران اشتباه است. برای پرداختن به این تهدید، دولت جو بایدن باید گام‌های فوری متعددی بردارد.
مشارکت راهبردی 25 ساله میان ایران و چین منافع چشمگیری را برای دو دشمن آمریکا که در مخالفت با واشنگتن و حاکمیت قانون متحد شده‌اند، به همراه دارد. چین بدین ترتیب، حضور خود را در خاورمیانه تقویت می‌کند، ایالات متحده را تضعیف می‌کند و دسترسی بیشتر به نفت و سایر کالاهای مهم ایران را تضمین می‌کند. ایران نیز میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری چین در بخش انرژی و زیرساخت‌های خود را دریافت خواهد کرد که اثربخشی تحریم‌های آمریکا را کاهش می‌دهد.
خرید انرژی از ایران و تمایل چین به سرمایه‌گذاری در ایران دست‌کم دو اثر منفی امنیتی خواهد داشت که با گذشت زمان بدتر می‌شود. نخست اینکه، سرمایه‌گذاری چین محرک اقتصادی و درآمدی برای ایران خواهد بود. مهم‌تر اینکه، افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران اثربخشی تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را به شکل‌ فزاینده‌ای کاهش می‌دهد. این باعث تشدید ناسازگاری تهران در هرگونه مذاکره پیرامون برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد. این روند همچنین احتمال شکست دیپلماسی و اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.
به‌علاوه، چین و ایران در زمینه آموزش نظامی، تمرینات نظامی، توسعه تسلیحات و به اشتراک‌گذاری اطلاعات ترکیبی همکاری خواهند کرد. ضروری است آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این مسئله توجه داشته باشند. همچنین گسترش همکاری نظامی چین و ایران با گذر زمان توانمندی نظامی ایران را به شکل چشمگیری ارتقا می‌دهد. همکاری نظامی چین و ایران یک نگرانی تئوریک یا مربوط به آینده نیست؛ بلکه هم‌اکنون در جریان است. رزمایش‌های مشترک چین، ایران و روسیه شاهدی بر این ادعاست.
«برنامه مشارکت راهبردی جامع» چین و ایران، پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای و سفر وزیر امور خارجه ایران به چین نشانگر سه واقعیت است: همسویی روزافزون پکن و تهران، نفوذ رو به رشد پکن در خاورمیانه، و اینکه «رقابت قدرت‌ بزرگ» واشنگتن با چین تنها در منطقه هند-اقیانوسیه رخ نخواهد داد. شاید واشنگتن از خارمیانه دل‌زده باشد اما پکن تازه شروع کرده است.
 
همتی: روحانی و جهانگیری از تایید صلاحیتم ناراحت شدند!
عبدالناصر همتی می‌گوید: جهانگیری و روحانی از تایید صلاحیتم در انتخابات ریاست‌جمهوری ناراحت شدند!
عبدالناصر‌ همتی‌ در‌ گفت‌وگو با نشریه آگاهی‌‌نو اظهار داشت:‌ فردای‌ ثبت‌نام‌ برای‌ انتخابات‌ ریاست‌‌جمهوری به جلسه ستاد‌ هماهنگی‌ اقتصادی‌ دولت‌ رفتم. آن‌ روز‌ ساعت‌ ۸‌ صبح‌ جلسه‌ ستاد‌ هماهنگی‌ اقتصادی‌ بود.‌ آقای‌ روحانی‌ یک‌باره‌ گفت:‌ شما‌ برای‌ چه‌ رفتید‌ ثبت‌نام‌ کردید؟‌ گفتم:‌ با‌ خودتان‌ هماهنگ‌ کردم.‌ گفت‌: چه‌ زمانی؟‌ گفتم‌: سرپایی‌ صحبت‌ کردیم.‌ گفت‌ آنکه‌ جلسه‌ نبود.‌ گفتم‌ چه‌ فرقی‌ می‌‌کند‌ آقای‌ دکتر‌ با‌ شما‌ صحبت‌ کردم‌ و‌ گفتید‌ ثبت‌‌نام‌ کنید.‌ حالا‌ ثبت‌‌نام‌ کرده‌‌ام‌ و‌ کاری‌ نمی‌شود‌ کرد.‌ 
همتی‌ می‌افزاید‌: صبح‌ روز‌ بعد‌ از اعلام‌ نتایج‌ افراد‌ تائید‌ صلاحیت‌ شده‌ که‌ نام‌ بعضی‌ جزو‌ آنها نبود‌ و‌ نام‌ من‌ بود‌‌ نیز به‌ جلسه‌ ستاد‌ هماهنگی‌ اقتصادی‌ دولت‌ رفتم. در آن‌‌ جلسه‌ آقای‌ جهانگیری‌ خیلی‌ عصبانی‌ به‌ نظر‌ می‌‌رسید.‌ بحث‌هایی‌ درباره‌ تایید‌ صلاحیت‌ها و اینکه دولت‌ باید‌ چه‌ کاری بکند، شد. آقای روحانی‌ به‌ من‌ گفت:‌ آقای همتی‌ شما‌ می‌خواهید‌ بمانید؟ گفتم:‌ یعنی‌ چه؟ گفت:‌ یعنی‌ می‌خواهی انتخابات‌ را‌ ادامه‌ بدهی‌ یا‌ استعفا‌ می‌دهی؟‌ گفتم:‌ الان‌ که تایید‌ شدم، استعفا‌ بدهم؟ معنایی‌ ندارد. برای نظام‌ خوب‌ نیست.‌ گفت:‌ نمی‌شود‌ شما‌ یا باید‌ بانک‌ مرکزی‌ باشید‌ یا در‌ انتخابات.‌ باید یکی‌ را‌ انتخاب‌ کنید.‌ خیلی‌ صریح‌ این‌ حرف‌ را‌ زد.‌ آقای جهانگیری‌ گفتند‌: در‌ لیست‌ اصلاح‌طلب‌ها‌ شما‌ رأی‌ نداشتید.‌ گفتم:‌ جنابعالی‌ حتما‌ حمایت‌ می‌کنید.‌ آقای‌ جهانگیری‌ گفت:‌ نه‌،‌ من‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ از‌ شما‌ حمایت‌ نمی‌‌کنم.‌ من‌ تعجب‌کردم‌ که‌ آقای‌ جهانگیری‌ چنین‌ برخوردی کرد.‌ نمی‌دانم‌ چرا‌ از‌ من‌ عصبانی‌ بود.
یادآور می‌شود 16 حزب و گروه اصلاح‌طلب، از نامزدی همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کردند.
 
اسلاوین: خروج احمقانه از برجام آمریکا را در دنیا بی‌اعتبار کرد
تحلیلگر اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک گفت: اقدام ‌ترامپ براي خروج از توافق هسته‌اي با ایران، بسیار احمقانه بود و آمریکا را در دنیا بی‌اعتبار کرد.
باربارا اسلاوین در گفت‌وگو با روزنامه یواس‌ای‌تودی درباره سیاست رسمی  ایران گفت: ايرانيها تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهند؛ دکترین دفاعی آنها مبتنی بر ساخت موشک‌ است، نه تسلیحات هسته‌ای.
وي در اين رابطه که تا چه حد نگران هستید ایران با همه آن موادی که از زمان خروج دولت ‌ترامپ از توافق جمع‌آوری کرده است، سلاح هسته‌ای تولید کند؟ گفت: ایران چنین تصمیمی نگرفته است و سیاست رسمی  آنها این است که تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهند. برای آنها مهم است که این توانمندی را داشته باشند، اما نه خود تسلیحات را. دکترین دفاعی آنها مبتنی بر موشک‌ها و حمایت از شبه‌نظامیان است، نه تسلیحات هسته‌ای. خبرنگار روزنامه یواس‌ای‌تودی پرسید: ایران شرایط دشواری برای بازگشت آمریکا به میز مذاکره ارائه کرده است، از جمله عذرخواهی علنی و دادن این قول که دولت‌های آینده آمریکا مثل کاری که آمریکا در دوره ‌ترامپ کرد، هرگز از هر توافقی که هم‌اکنون میان دو کشور به دست می‌آید، خارج نشود. اگر آمریکا این شرایط را نپذیرد، فکر می‌کنید چه خواهد شد؟ 
اسلاوين در پاسخ گفت: راه‌هایی برای قول دادن به ایرانی‌ها وجود دارد که اگر تبعیت از توافق را از سربگیرند، از درآمد‌های نفتی، لغو تحریم‌ها و تجارت عادی برخوردار خواهند شد. می‌توان تضمین‌های کتبی داد. نقطه اهرمی که آمریکا دارد این است که ایران به لغو تحریم‌ها-  دست‌کم برای چند سال آینده- نیاز دارد. امید من این است که آنها چیزی را که واشنگتن پیشنهاد می‌کند بپذیرند.
وي درباره اقدام ‌ترامپ براي خروج از توافق هسته‌اي گفت: بسیار احمقانه بود. پشت کردن ما به توافق، این امکان را برای ایران فراهم کرد تا به غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر بازگردد، و به جهان نشان داد که آمریکا شریک مورد اعتمادی نیست. این امر به اعتبار ما آسیب فراوانی زد. از نظر فعالیت‌های منطقه‌ای نیز تنش‌ها افزایش یافته و ایران به حمایت از گروه‌هایی که ما نمی‌پسندیم ادامه می‌دهد؛ بنابراین اقدام ‌ترامپ نتیجه کاملاًً عکس داد.