kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۶۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
در جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه مطرح شد

سازمان تعاون روستایی میوه شب عید را ۳۰ درصد گران‌تر از بازار خریده است

رئیس دستگاه قضا گفت: عمدی یا سهوی بودن گران‌تر از قیمت واقعی خریدن میوه شب عید توسط سازمان تعاون روستایی باید پیگیری و مشخص شود.
 
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه روز دوشنبه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به در پیش بودن ایام عید نوروز، بر اهتمام همه بخش‌های نظارتی نسبت به اعمال کنترل در بازار برای سهولت دسترسی مردم به مایحتاج خود تاکید کرد و گریزی به موضوع خرید میوه از سوی سازمان تعاونی روستایی با قیمتی بالاتر از قیمت بازار زد و از رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواست که این موضوع را با جدیت تا حصول نتیجه پیگیری کند.
محسنی اژه‌ای در همین راستا افزود: گران خریدن میوه شب عید از سوی سازمان تعاونی روستایی، موضوعی است که تقریباً هر ساله رخ می‌دهد و باید بررسی شود که این موضوع تبانی بوده یا آنکه سهل‌انگاری صورت گرفته است. این قبیل اتفاقات قابل ‌پیشگیری است؛ بدون تردید ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی خریدن محصولات از ناحیه سازمان تعاونی روستایی، موضوعی قابل‌تأمل است.
وی با تاکید بر اینکه چنانچه در موضوع خرید بالاتر از قیمت میوه از ناحیه سازمان تعاونی روستایی جرمی واقع شده باید برخورد‌های قانونی لازم صورت گیرد، اظهار داشت: موضوعاتی این چنینی به سبب آنکه به سفره شب عید مردم مرتبط است در اذهان جامعه نگرانی ایجاد می‌کند و ما از حیث وظایف نظارتی و صیانت از حقوق عامه باید به این قبیل موضوعات ورود کنیم. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: خرید به‌موقع میوه و مایحتاج عمومی که نیاز شب عید مردم است و دریافت آنها از واسطه‌ها، موضوعی قابل پیش‌بینی و پیشگیری است که مسئولان امر باید درباره آن اهتمام داشته باشند تا از هرگونه خلل در تأمین ارزاق مورد نیاز مردم برای شب عید جلوگیری شود. رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از سوی این سازمان در زمینه خرید بالاتر از قیمت واقعی میوه از سوی سازمان تعاونی روستایی، از تقاضای وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی جدی این موضوع توسط سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور قبل از وصول این تقاضا، تحقیقات خود را آغاز کرده بود.
ذبیح‌اله خداییان از انجام بررسی‌های میدانی و اعزام کارشناسان رسمی دادگستری به استان‌های شمالی برای انجام تحقیقات مبسوط و تخصصی در زمینه خرید بالاتر از قیمت واقعی میوه از سوی سازمان تعاونی روستایی خبر داد و با اشاره به دریافت تحلیل قیمت‌ها از سازمان میادین میوه و تره‌بار و همچنین اتحادیه بارفروشان اظهار داشت: در بررسی‌ها و تحقیقات جامعی که صورت گرفت، مشخص شد که این میوه‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت بازار خریداری ‌شده‌اند.
خداییان افزود: متاسفانه ابلاغیه خرید این میوه‌ها، دیرهنگام و در اواخر آذرماه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان تعاونی روستایی ارسال شده است، این میوه‌ها در دی‌ماه و از واسطه‌ها خریداری شدند و همین بی‌توجهی‌ها منجر به گرانی این خرید شدند. وی با بیان اینکه مجموع خرید اخیر میوه‌ها از سوی سازمان تعاون روستایی قریب به ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: تا کنون ۲۷۰ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ارسال گزارش این سازمان به دولت پیرامون خرید بالاتر از قیمت واقعی میوه از سوی سازمان تعاونی روستایی، در روز‌های آتی خبر داد و ادامه داد: سهل انگاری و بی‌توجهی در این موضوع مشهود و مشخص است و در این خصوص که عمد یا تبانی در این قضیه وجود داشته یا خیر، باید ضابطان ورود کنند و نیاز به بررسی‌های قضایی بیشتری وجود دارد.