kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
زاکانی خبر داد

برنامه‌ریزی برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران طی سال آینده

 


شهردار تهران گفت: باید گره و قفل مسکن را در تهران از طریق کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهر‌سازی باز کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آیین امضای تفاهم‌نامه بین شهرداری تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای طرح احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مردم تهران با حضور شهردار پایتخت و رئیس‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.
شهردار تهران در این مراسم گفت: با عنایت به شرایط تهران و نیاز‌های مردم در ابعاد مختلف، رویکرد جدیدی را در شهر تهران انتخاب کردیم تا سطح خدمت را ارتقا دهیم؛ یکی از این نیاز‌ها موضوع مسکن است که در تهران بالاترین بخش هزینه از سبد خانوار را تشکیل می‌دهد و گاهی یک کارمند باید ۶۰ درصد حقوق خود را به بخش مسکن اختصاص دهد.
علیرضا زاکانی افزود: از طرفی شهر تهران دارای استعداد‌های مختلفی است و نیاز‌های اساسی مسکن آن معلوم است؛ ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار دارد که چهار هزار و ۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است؛ همچنین چهار هزار و ۵۰۰ هکتار هم بافت معطل یا منجمد داریم که که بالای یک هکتار آن امکان برنامه‌ریزی در توسعه مسکن را به ما می‌دهد.
زاکانی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های موجود در کشور و محیط شهری بر مبنای نو‌سازی بافت فرسوده شرایط جدیدی را رقم بزنیم که هم فاصله شمال و جنوب و خطرات بافت فرسوده را کاهش دهیم و هم با فراهم آوردن امکان نقش‌آفرینی شهرداری در این زمینه، آلام مردم را کاهش دهیم و افسار گسیختگی را که در بحث مسکن وجود دارد و سرریز آن را به کشور شاهد هستیم، مهار کنیم. وی بیان داشت: دولت انقلابی دردش توسعه مسکن و ایجاد آرامش برای مردم در بهره‌مندی از مسکن است و با توجه به مصوبه مجلس برای تولید سالانه یک میلیون مسکن و ارائه تسهیلات تلاش کردیم تفاهم‌نامه‌ای تنظیم کنیم تا از ظرفیت‌ها به نحو احسن در تهران استفاده کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه با توجه به پیشینه مناسب بنیاد مسکن برای ما فرصتی فراهم شد تا بتوانیم همکاری و تفاهم‌نامه بخشی از توسعه مسکن در تهران را ارائه و خدماتی به مردم داشته باشیم، گفت: برای سال آینده ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن برنامه‌ریزی و یک قرارگاه جهادی نیز راه‌اندازی شده است و در تمام مناطق فرصت‌ها استخراج شده و بارگذاری براساس آن انجام می‌شود تا در نهایت امر، تعهدی که به ملت دادیم را به نحو احسن انجام دهیم. امیدواریم کسری از این عدد تا سقف ۱۰ هزار واحد را تفاهم کنیم و به زودی کلنگ‌زنی آن صورت بگیرد.
ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن جهادی
با اولویت مناطق جنوبی پایتخت
رئیس‌سازمان نو‌سازی شهر تهران هم با اشاره به تامین ۱۰ هزار واحد مسکن با اولویت مناطق جنوبی پایتخت گفت: برای تامین مسکن استطاعت‌پذیر در تهران تلاش می‌کنیم.
کاوه حاجی علی‌ اکبری افزود: گفت‌و‌گویی برای انعقاد یک تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تامین ۱۰ هزار واحد مسکن به ویژه در مناطق جنوبی پایتخت انجام شده است، تا بتوانیم برای ساخت این واحدها از زمین‌های متعلق به شهرداری و زمین‌های متعلق به بنیاد مسکن و هم از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی ذیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استفاده کنیم.
حاجی علی‌ اکبری با اشاره به اینکه جلسات مختلف با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شده است، ادامه داد طرح‌های مشترکی در مناطق
۴، ۵ و ۱۶ داریم که قرار است تا پیش از نوروز ظرفیت حدود دو هزار و ۵۰۰ واحدی که قبلا قرارداد آن امضا شده است، کلنگ‌زنی شود.
وی با بیان اینکه همه این اقدامات در راستای اهداف قرارگاه جهادی مسکن است، اظهار داشت: پس از دستور شهردار تهران مبنی بر تشکیل قرارگاه جهادی مسکن، یکی از اقدامات مهم سازمان نو‌سازی، تفاهم و مذاکره با مالکان و سازندگان بزرگ مسکن در شهر از جمله بنیاد مسکن و بنیاد تعاون وزارت دفاع بود که تلاش کردیم ظرفیت‌های آنها را شناسایی کنیم و موانعی را که برای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها وجود دارد، رفع کنیم.