kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

بیست و سومین همایش بین‌المللی کتاب سال حوزه برگزار شد

اختتامیه «بیست و سومین همایش بین‌المللی کتاب سال حوزه» و «پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه» با پیام آیت‌الله نوری همدانی در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه قم برگزار شد.

 

قم- خبرنگار کیهان:

در این همایش که با سخنرانی آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار شد، ۳ اثر به عنوان آثار برگزیده، ۲۴ اثر شایسته تقدیر و ۴۳ اثر نیز شایسته تحسین اعلام شد و از مؤلفان این آثار تقدیر و جوایزی اهدا گردید.
دبیر علمی این همایش با بیان اینکه در بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه کتاب‌ها در ۲۰ گروه و مقالات در ۱۶ گروه مورد ارزیابی علمی قرار گرفتند، گفت: نظر گروه‌های علمی در خصوص انتخاب نویسندگان و آثار برتر در نهایت به شورای علمی همایش ارجاع و طی ساعت‌ها بررسی و جلسه آثار منتخب مشخص شدند.
حجت‌الاسلام سید حمید جزایری اظهار داشت: همایش امسال، در مقایسه با سال گذشته در ارسال رساله رشد ۱۵۵ درصدی و در بخش کتاب رشد ۲۵ درصدی رشدی داشته است.
وی افزود: در مجموع ۸۶۵ اثر برگزیده این همایش به مرحله ارزیابی تفصیلی در شورای علمی راه پیدا کردند.
4 بانوی طلبه در میان برگزیدگان
دبیر علمی بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه حضور بانوان طلبه در همایش کتاب سال حوزه بسیار پررنگ بود، گفت: در همایش امسال دو بانوی طلبه در بخش کتاب و دو بانو نیز در بخش‌های رساله و مقاله در بین برگزیدگان قرار گرفتند.
حجت‌الاسلام جزایری محور اکثر آثار را پاسخگویی به شبهات و سؤالات روز بیان کرد و گفت: علاوه بر طلاب ایرانی از کشورهایی مانند بنگلادش، بحرین، کلمبیا، افغانستان، عراق، پاکستان و لبنان نیز آثاری به دبیرخانه همایش ارسال شده است.
به گزارش رسا، آیت‌الله اعرافی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: احیای سنت‌های پژوهشی و علمی حوزه مورد اهمیت ما است که در میانه این دو نیز افراط و تفریط وجود دارد زیرا عده‌ای در روش‌های جدید هضم می‌شوند و میراث هزار ساله را کوچک می‌شمارند و کسانی نیز در آن سنت‌ها می‌مانند و نسبت به روش‌های جدید آشنایی ندارند.
وی با تأکید بر حفظ و استفاده از میراث تاریخی متقن و برآمده از تجربه های تاریخی حوزه، اظهار داشت: باید ضمن مهم شمردن آثار تاریخی حوزه افق ذهنمان را برای بهره‌گیری از تجربه‌های جدید گشوده نگه داریم؛ اگر یک تعامل روان علمی را پایه‌ریزی نکنیم از زمانه عقب می‌مانیم.
تقدیر از شخصیت علمی و انقلابی آیت‌الله نوری همدانی
در این مراسم ضمن تقدیر از آثار برگزیده، شورای علمی کتاب سال حوزه، از ۸۰ سال مجاهدت علمی آیت‌الله نوری همدانی و مقام علمی این مرجع تقلید در عرصه تحقیق و تألیف آثار فاخر و دفاع عالمانه از حریم اهل بیت(ع) تقدیر به عمل آورد و ایشان را به عنوان شخصیت ممتاز علمی و فقیه انقلابی حوزه‌های علمیه معرفی کرد.