kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
امیرعبداللهیان:

بحران اوکراین نتیجه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو است بر راه‌حل سیاسی تأکید داریم

 

سرویس سیاسی-
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به بحران اوکراین نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد، ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی با اشاره به بحران اوکراین نوشت: «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش‌بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.»
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پی تحولات صحنه اوکراین، دیروز جمعه در تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف ضمن اطلاع از اوضاع میدانی در اوکراین، از آخرین وضعیت ایرانیان مقیم در آن کشور و همچنین دیپلمات‌های کشورمان و خانواده‌های آنها کسب اطلاع کرد.
وی در این گفت‌وگوی تلفنی توصیه‌های لازم در خصوص ایرانیان مقیم، خصوصاً دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین و ضرورت ارائه خدمات 24ساعته سفارت به هم‌میهنان مقیم را مورد تأکید قرار داد.
امیرعبداللهیان همچنین در زمینه ایجاد تسهیلات لازم در زمینه مهر خروج دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین، فارغ از دستورالعمل‌های موجود و با توجه به وضعیت اضطراری پیش‌آمده، دستورات لازم را به سفیر کشورمان در اوکراین ابلاغ کرد.
خطیب‌زاده: ایران با نگرانی عمیق
تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کند
در پی تحولات اخیر در اوکراین، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی ضمن ابراز تأسف از آغاز اقدامات نظامی و شدت گرفتن درگیری‌ها، گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کند. متاسفانه ادامه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است.
تاکید ایران بر ضرورت توقف درگیری‌ها و آتش‌بس
خطیب‌زاده عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش‌بس برای مذاکره فوری به منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت کرده و ضرورت رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه در درگیری‌های نظامی را مجدانه یادآوری می‌کند.
وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین نیز بیان کرد: مهمترین ماموریت فعلی وزارت امور خارجه رسیدگی کامل و عاجل به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین است که در چارچوب پیش‌بینی‌های انجام شده با استفاده از همه ظرفیت در جریان است.
وی گفت که سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین کاملا فعال بوده و مطابق دستورالعمل‌های قبلی ارسالی به طور
۲۴ ساعته در خدمت دانشجویان و ایرانیان مقیم در این کشور است.
تلاش برای اختصاص چند پرواز
به منظور خروج ایرانیان از اوکراین
گفتنی است خطیب‌زاده پنج‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه خبر اعلام کرد: اطلاعیه سوم وزارت امور خارجه توسط سفارت در اوکراین منتشر شد مبنی بر این‌که همه ایرانیان اوکراین را ترک کنند و در عین حال کانال‌ها و کریدورهای خروج ایرانیان را فراهم می‌کنند، یک خط ۲۴ ساعته در تهران و یک خط ۲۴ ساعته در داخل سفارت برقرار است. سفیر ما در کی‌یف از جمع ایرانیانی که نگران بودند با من تماس گرفت و الحمدلله مشکلی به ما درباره ایرانیان گزارش نشده است.
وی یادآور شد: ولی تمام تلاش خود را می‌کنیم که ایرانیان بتوانند خروج آرام از اوکراین داشته باشند و با هر دو طرف ماجرا در تماس هستیم و تأکید کردیم که وضعیت ایرانیان اولویت اول برای جمهوری اسلامی ایران در این بحران خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره مسیر بازگشت ایرانیان نیز عنوان کرد: طی ۱۰ روز گذشته هیچ کشوری موفق نشده پروازی برای خروج اختصاص بدهد، علت آن هم مشکلاتی است که برای انجام این کار وجود داشته است. البته مرزهای اوکراین با کشورهای همسایه و کریدورهایی که به ایرانیان برای خروج پیشنهاد شده، وجود دارد.
وی افزود: وزارت امور خارجه در تلاش است اجازه چند پرواز اختصاصی را دریافت کند که ایرانیان را از برخی مناطق اوکراین خارج کند، ولی ما معطل این داستان نخواهیم بود و به صورت میدانی تمامی اقدامات را انجام می‌دهیم. برای دانشجویان تسهیلات کنسولی در مورد خروج و مهمور کردن گذرنامه‌های آن فراهم شده و تقریبا هیج موضوعی نداریم، به جز اینکه اراده ایرانیان برای خروج شکل بگیرد.
خطیب زاده گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف به هموطنان ایرانی توصیه کرد از هر امکانی برای خروج از اوکراین استفاده کرده و از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب کنند.
سخنگوی دولت: تکیه بر دیپلماسی
برای توقف درگیری‌ها در اوکراین ضروری است
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم با اشاره به درگیری‌ روسیه و اوکراین تأکید کرد تکیه بر گفت‌وگو و دیپلماسی برای توقف درگیری‌ها ضروری است.
وی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی نوشت: «‏دغدغه‌های امنیتی درباره روند فزاینده و تحریک‌آمیز گسترش ناتو به شرق برای همه کشورهای مستقل و مخالف سلطه آمریکا، قابل درک است. در عین حال، پایبندی به حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه و تکیه بر گفت‌وگو و دیپلماسی برای توقف درگیری‌ها ضروری است.»
او همچنین پیش از این نوشته بود: «‌جنگ راه حل نیست، تکیه به آمریکا امنیت‌آور نیست.»
رایزنی دستیار وزیر خارجه
با سفیر اوکراین در تهران
مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در دیدار سفیر اوکراین در تهران ضرورت حفظ امنیت اتباع و دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین، دیپلمات‌ها و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف را مورد تاکید قرار داد.
علیرضا حقیقیان با بیان اینکه «ما نگران امنیت و سلامت کلیه اتباع ایرانی هستیم» به سفیر اوکراین یادآوری کرد که دولت این کشور تمام تدابیر لازم را در این خصوص، از جمله فراهم آوردن زمینه خروج امن اتباع ایرانی از این کشور را مدنظر قرار دهد.
مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه خواستار آن شد که با توجه به بسته بودن حریم هوایی اوکراین، امکان خروج اتباع ایرانی از مرز زمینی کشورهای همسایه از جمله لهستان فراهم شود.
حضور سفیر در محل اسکان دانشجویان ایرانی
در اوکراین
در پی انتشار برخی کلیپ‌ها و ابراز نگرانی از سوی دانشجویان ایرانی مستقر در اوکراین پس از تحولات و بحران اخیر در اوکراین، «منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی یف شب پنجشنبه با سرکشی به محل اسکان برخی دانشجویان ایرانی مقیم کی‌یف از نزدیک با آنها گفت‌وگو کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.
در همین خصوص نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این سفارتخانه کماکان به ارائه خدمات به هموطنان و کمک در جهت تسهیل وضعیت آنها ادامه می‌دهد و آماده پاسخگویی و رسیدگی به درخواست‌های آنها است.
شمخانی: بحران اوکراین
می‌تواند عبرتی پندآموز باشد
غرب مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هاست
علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی با اشاره به وضعیت روابط اوکراین و روسیه نوشت: «سقوط بازارهای مالی و افزایش قابل توجه قیمت انرژی به دلیل ایجاد بحران در شرقی‌ترین بخش از جغرافیای اروپا، نشان داد که بی‌ثباتی و ناامنی در تمام اشکال آن در نیم کره شرقی جهان آسیب‌های جدی را متوجه منافع غرب خواهد کرد. بحران اوکراین می‌تواند عبرتی پندآموز باشد.»
وی در پیام دیگری نوشت: «هیچ چیز نفرت‌انگیزتر از جنگ نیست، اما وقتی غرب با روش‌های مختلف به دنبال ضربه به امنیت ملی کشورهاست، عملا مسئول مستقیم جنگ‌ها و بحران‌هایی است که با هدف ایستادگی در برابر راهبرد غرب شکل می‌گیرد.»
کارشناس مسائل بین‌الملل:
مردم اوکراین چوب اعتماد دولتشان
به آمریکا و اروپا را می‌خورند
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به درگیری‌‌ها در اوکراین گفت: بازنده اصلی بحران امروز اوکراین مردم اوکراین هستند این در حالی است که دولتمردان این کشور به غرب اعتماد کردند و مردم این کشور در این زمینه کاری نکردند اما آنها چوب اعتماد مسئولان بلندپایه کشورشان را به آمریکا و اروپایی‌ها می‌خورند.
ایزدی تصریح کرد: غرب و به ویژه آمریکا دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم بر اوکراین وارد کردند و در نهایت منجر به بروز درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه شدند؛ از روز اول هم آمریکا، غرب و اروپا به دنبال عدم استفاده از راه‌حل‌های صلح‌آمیز در بحران اوکراین و روسیه بودند و آنها مستمراً از بهانه‌های مختلف برای تشدید این بحران استفاده می‌کردند.
وی گفت:‌ قطعا در درازمدت بازنده اصلی بحران اوکراین و روسیه آمریکا و اروپا خواهد بود زیرا آنها هزینه‌های بیشتری را در حوزه انرژی می‌پردازند و استمرار درگیری و بحران می‌تواند هزینه‌های نظامی و اقتصادی بیشتری را به آنها تحمیل کند.
کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تأکید کرد:‌ عامل اصلی بحران اوکراین و روسیه، آمریکا است و مردم اوکراین بزرگ‌ترین ضررکننده این موضوع هستند.
مقصر اصلی جنگ علیه اوکراین آمریکاست
منوچهر محمدی، معاون اسبق وزارت امور خارجه و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به تحولات اخیر اوکراین و موضع‌گیری و دیپلماسی غیر انفعالی جمهوری اسلامی در این زمینه اظهار داشت: ما در درجه اول باید ببینیم که علت این بحران و ماجرا چه بوده اما تردیدی نیست که مقصر اصلی در این ماجرا دولت آمریکاست که اصرار داشته در گسترش ناتو به سمت شرق پیش برود و روسیه را در موقعیت گوشه رینگ قرار دهد.
وی اظهار داشت: عکس‌العمل روسیه در این زمینه به‌نوعی عکس‌العمل پیشگیرانه در مقابل این حرکت تهاجمی ناتو و آمریکا بوده است.
معاون اسبق وزارت امور خارجه درخصوص سیاست جمهوری اسلامی در قضیه جنگ اوکراین تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی در این زمینه بی‌طرفی فعال بوده است؛ به این معنا که ما هم تأیید کرده‌ایم در این ماجرا مقصر اصلی آمریکاست و هم اینکه از روسیه خواسته‌ایم که خویشتنداری کند.
تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بی‌طرفی فعال و دیپلماسی فعال ایران کاملاً درست و اصولی بوده است، تأکید کرد: اگر واقعاً روسیه در این نقطه کوتاه می‌آمد، حرکت بعدی آمریکا در گسترش ناتو به سمت گرجستان و ارمنستان و در همسایگی جمهوری اسلامی صورت می‌گرفت و بعد هم آذربایجان و محاصره روسیه انجام می‌شد که در چنین شرایطی ایران هم از ناحیه شمال دچار تهدید می‌شد.
محمدی درخصوص نحوه تأمین منافع ملی کشورمان در مناقشه اخیر روسیه و اوکراین، گفت: من معتقدم مسئله ما در این موضوع امتیاز گرفتن است و نکته مهم این است که جمهوری اسلامی همان‌طور که با جنگ موافق نیست، در عین حال با پیشروی ناتو به سمت شرق هم موافق نیست.
وی با تأکید بر لزوم امتیاز گرفتن از طرفین در این موضوع آن را یک امر ثانویه تلقی کرد و اظهار داشت: اینکه چگونه بتوان در این موضوع امتیاز گرفت، بستگی دارد به حرکت‌هایی که آمریکا در رابطه با هسته‌ای و روسیه با توجه به تهدیدهایی که خواهد شد، می‌خواهد انجام دهد لذا ممکن است از ما کمک بخواهد که باید از این مورد استقبال کنیم.
معاون اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه امتیاز گرفتن از طرفین مناقشه به قوت خود باقی است، درباره تأثیر احتمالی جنگ اوکراین و روسیه بر روی مذاکرات وین، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمریکا دو ضربه در سطح بین‌الملل خورده است؛ یکی جریان افغانستان که آمریکا با آن فضاحت مجبور شد بیرون برود و دیگری در رابطه با حمایت از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین که آن هم ناکام ماند؛ بنابراین اگر در مورد هسته‌ای هم نخواهد با جمهوری اسلامی کنار بیاید و خواسته‌های برحق ایران را بپذیرد، سومین شکست را هم در سیاست خارجی دولت خود متحمل خواهد شد.