kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶

گزارش سازمان ملل از رها کردن کودکان آواره سوری توسط دولت فرانسه!

سازمان ملل، فرانسه را متهم کرد، چرا که این کشور حقوق کودکانی را که در شرایط «غیرانسانی» در سوریه نگهداری می‌شوند نقض کرده است.



دیده‌بان سازمان ملل اعلام کرد که فرانسه حقوق کودکان فرانسوی را با رها کردن آنها در شرایط غیرانسانی و ناگوار در اردوگاه‌های سوریه نقض کرده است. چندین اردوگاه در شمال سوریه احداث شده که محل نگهداری خانواده مظنونان به عضویت در گروه تکفیری و تروریستی داعش است. در میان این افرادی که در این کمپ‌ها نگهداری می‌شوند، شهروندان غربی نیز دیده می‌شوند.کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد اعلام کرد که فرانسه مسئولیت و قدرت حفاظت از کودکان فرانسوی در اردوگاه‌های سوریه را در برابر خطرات قریب‌الوقوع برعهده‌دارد و باید آنها را فوراً به کشور بازگرداند. به گزارش شفقنا، این سازمان در بیانیه‌ای تاکید کرد که حبس طولانی مدت کودکان قربانی در شرایط تهدید‌کننده زندگی نیز به منزله رفتار یا مجازات غیرانسانی و تحقیرآمیز است.
«آن اسکلتون»، عضو این کمیته هشدار داد: کودکان در شرایط بهداشتی غیرانسانی زندگی می‌کنند، فاقد نیازهای اولیه از جمله آب، غذا و مراقبت‌های بهداشتی هستند و با خطر مرگ قریب‌الوقوع مواجه هستند. وی خاطرنشان کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حداقل ۶۲ کودک در کمپ‌ها به دلیل شرایط ناگوار جان خود را از دست داده‌اند.
گفتنی است بسیاری از کشورهای غربی حاضر به پذیرش اتباع خود از سوریه نیستند. بستگان مظنونان به عضویت در گروهک‌های تکفیری، از جمله کودکان، در تعدادی از اردوگاه‌های منطقه نگهداری می‌شوند که بزرگترین آنها «الهول» است که حدود ۵۶۰۰۰ آواره و پناهنده دارد.