kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

دستور وزیر راه و شهر‌سازی برای انتقال سریع ایرانیان مقیم اوکراین

وزیر راه و شهر‌سازی از تمهیدات لازم دولت برای انتقال ایرانیان مقیم اوکراین از طریق پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی در توئیتر در واکنش به اتفاقات اخیر اوکراین نوشت: در سریع‌ترین زمان ممکن برای حفظ امنیت و انتقال هموطنان عزیز مقیم اوکراین از طریق پرواز هما اقدام خواهیم کرد. با همکاری وزارت امور خارجه در حال رایزنی با همتایان خود در کشورهای روسیه و اوکراین هستیم. صیانت از جان و امنیت ایرانیان عزیز در اولویت دولت مردمی است.
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدی‌بخش؛ رئیس‌سازمان هواپیمایی کشوری در شبکه خبر درباره اعزام هواپیما برای بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین اظهار داشت: برابر دستور معاون اول رئیس‌جمهور تمهیدات لازم برای بخش ترابری هوایی اتباع ایرانی مقیم‌ اوکراین انجام‌ و یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تردد آنها در نظر گرفته شد‌.
وی تأکید کرد: به محض صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان هواپیمایی اوکراین و شروع فعالیت پروازی آنها این امکان وجود دارد که به کیف پرواز کنیم اما در غیر این صورت اگر ایرانیان مقیم اوکراین خود را به کشورهای همجوار اوکراین برسانند، ما می‌توانیم برای آنها پروازی داشته باشیم و بلافاصله از طریق هوایی به کشور منتقل
می‌شوند‌.
رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تمهیدات لازم برای این پرواز در هما انجام شده است، اظهار داشت: ما هواپیما را از چرخه عملیاتی خود خارج کرده و به محض صدور مجوز کمتر از سه ساعت آماده عملیات پروازی خواهیم بود اما شرط آن، صدور مجوز از سوی نهادهای بین‌المللی است‌.
محمدی‌بخش ادامه داد: در این باره رایزنی‌ها از طریق وزارت امور خارجه، سفارت ایران در اوکراین و همچنین سازمان جهانی هواپیمایی کشوری انجام شده است تا مجوزهای انجام این پرواز را دریافت کنیم.
او درباره آخرین وضعیت پروازهای تهران-کی‌یف گفت: طی دو سال گذشته پروازی به اوکراین نداشته‌ایم اما با توجه به اینکه مسافران ایرانی در اوکراین درخواست بازگشت به کشور را دارند اعلام آمادگی کردیم تا اگر اوکراین مجوز آن را صادر کند شرکت هواپیمایی «ایران ایر»
پروازی را برای بازگشت ایرانیان انجام
دهد.
پروازهای تهران- مسکو برقرار است
رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری درباره پروازهای تهران- مسکو تصریح کرد: پرواز تهران-مسکو
همواره از مسیر هوایی رشت، آذربایجان، گرجستان، جنوب روسیه به مقصد مسکو تعریف شده بود که به دلیل ممنوعیت اعلام شده از سوی روسیه مجبور شدیم مسیر پروازی را از روی دریای خزر انجام دهیم.
همچنین حسین جهانی؛ مدیرکل روابط عمومی ایران ایر اظهار داشت: در حال حاضر آسمان اوکراین کلییر است اما اگر مجوزی برای پرواز هما طبق قوانین صادر شود و سازمان هواپیمایی کشوری مجوز را صادر کند، ایران ایر آماده بازگرداندن هموطنان است. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پروازی به اوکراین و کیف ندارد.
بنابراین گزارش با افزایش مناقشات بین روسیه و اوکراین، سفارت ایران از ایرانیان در اوکراین خواسته است از این کشور خارج شوند.
‌حسن خوش‌خو؛ معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی درباره انجام پروازها بین ایران به روسیه، اظهار داشت: ما هفته‌ای دو پرواز مسافری به روسیه توسط شرکت ماهان داریم که با توجه به تحولات و مناقشاتی که بین روسیه و اوکراین وجود دارد اما‌ پروازهای ما به مسکو برقرار است و متوقف نشده. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مناقشات اوکراین موجب افزایش پروازهای عبوری از فضای ایران شده است؟ گفت: پروازهای عبوری از کشور ما در دو کریدور شمال و جنوب است که قطعا این کریدور شمالِ ما، تأثیر می‌پذیرد به هر حال آسمان اوکراین کلییر شده است و انتظار داریم در 24 ساعت آینده برخی پروازهای عبوری به سمت فضای کشور ما شیفت کند.
معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: کریدور جنوب ما که قطر و امارات از آنجا پرواز می‌کنند از نظر ظرفیت فول است، اما پیش‌بینی ما این است که برخی پروازهای عبوری با مناقشات روسیه و اوکراین به سمت فضای کشور ایران متمایل شود.