kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
نمایندگان مجلس تأکید کردند

مجلس به دنبال امنیت کسب و کارهای مجازی است نه بستن اینترنت

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت.


به رغم آنکه بارها تاکید شده که در طرح فضای مجازی هیچ‌بندی به بستن شبکه‌های مجازی و محدود‌سازی اینترنت اختصاص ندارداما متاسفانه باز دیروز در فضای مجازی عده‌ای به این امر دامن زدند که این طرح به دنبال بستن شبکه‌های مجازی است. به نظر می‌رسد عواملی چند در این مورد دخیل هستند. یکی از آنها این است که چنین طرح مهمی بدون پیوست رسانه‌ای مطرح شد و از سمتی دیگر نمایندگان و مجلس در مورد این طرح چنانکه باید روشنگری نکردند و عده‌ای با سوءاستفاده از فضای ناآگاهی جامعه از این طرح به شبهه آفرینی پرداختند.
اما از همه بدتر سوءاستفاده یکی دو نفر از نمایندگان از این فضا بود تا به این واسطه خود را سوپرمن و قهرمان نشان دهند. روز گذشته بخشی از تذکرهای نمایندگان در این باره بود.
در بخشی از جلسه،‌هادی بیگی نژاد هم در‌باره حواشی ایجاد شده در مورد طرح مقررات فضای مجازی گفت: زمانی که بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در مجلس مطرح شد، نمایندگان رأی دادند که بررسی این طرح در کمیسیون مشترک پیگیری شود. مجدداً جلسه‌ای غیرعلنی برگزار شد که بررسی این طرح به صحن علنی بازگردد که باز هم در آن جلسه غیرعلنی نمایندگان رأی دادند که بررسی این طرح در همان کمیسیون مشترک ادامه پیدا کند.
وی متذکر شد: متأسفانه امروز برخی از دوستان سوپرمن بازی درمی‌آورند و حرف‌های دیگری می‌زنند و سؤال بنده این است که چرا با دست خودمان، داریم خودمان را نابود می‌کنیم؟ چقدر باید جواب یک مسئله را بدهیم؟
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده از شخص رئیس‌مجلس و تیم رسانه‌ای مجلس گله مند هستم و باید درباره این موضوع توضیحات لازم داده شود تا این اتفاقات رخ ندهد.
همچنین ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: ما به دنبال امنیت مردم در فضای مجازی و اطمینان برای برای کسب و کارهای‌شان در این فضا هستیم؛ ما طرفدار اینترنت امن و پرسرعت هستیم و کمیسیون نیز آماده شنیدن نظرات کارشناسان در بررسی جزئیات طرح است.
تصمیم­‌گیری هیئت­‌رئیسه
درباره طرح فضای مجازی
سید نظام‌الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به حواشی ایجاد شده پس از تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، گفت: بررسی طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی براساس رأی‌گیری در جلسه علنی مجلس به کمیسیون ویژه سپرده شد.
وی اضافه کرد: این کمیسیون با بهره بردن از نظرات اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس، موضوع را دنبال کرد، آنچه در این کمیسیون مصوب شده، قانونی است، چرا که نمایندگان پیگیری طرح را به این کمیسیون سپردند. البته مصوبات این کمیسیون مقطعی است، به این معنا که مصوبات کمیسیون در یک بازه زمانی مشخص به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
موسوی تأکید کرد: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، آنچه کمیسیون ویژه باید بررسی کند، حتماً باید مطابق همان طرحی باشد که مجلس به این کمیسیون ارجاع داده است، معاونت قوانین مجلس ایراداتی به روند تصویب کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی گرفته است، باید هیئت‌رئیسه مجلس طبق گزارشی که معاونت قوانین ارائه کرده است، در این باره تصمیم‌گیری و و اعلام نظر کند.
وی اظهار کرد: مجلس در حال حاضر مشغول بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است و مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس، باید به صورت دو شیفت لایحه بودجه را بررسی کند؛ منتظر هستیم تا جلسه هیئت‌رئیسه مجلس تشکیل و گزارش معاونت قوانین بررسی تا در این باره تصمیم‌گیری شود.
متن نامه رهبر انقلاب به قالیباف
درباره تکالیف بانک‌ها در بودجه 1401
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز متن پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به مجلس درباره تسهیلات بانک‌ها را قرائت کرد که به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف
رئیس‌محترم مجلس شورای اسلامی
نامه شماره ۱۴۰۰.۳۴۴۶۰۰ مورخ 1400/11/27 رئیس‌کل محترم بانک مرکزی درخصوص تکالیف شبکه بانکی در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ و آثار آن در تشدید ناترازی بانک‌ها و افزایش پایه پولی به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رسید؛ مرقوم فرمودند:
بسمه تعالی
جناب آقای قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
«مقتضی است به این هشدار توجه لازم بشود.»
رئیس‌مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: این پیام حضرت آقا در رابطه با تسهیلات بانکی بود که بنده عیناً همان را قرائت کردم.