دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هم اکنون ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که بعضاً تعدادی از این سهمیهها با هم متناقض هستند.
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور کبگانیان در حاشیه صد و پنجاه و نهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تأکید بر اینکه این جلسه درباره سهمیههای پذیرش آزمون سراسری بود، اظهارداشت: در ماده ۷ مصوبه سیاستها و ضوابط سنجش و پذیرش، به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تکلیف شد که در مدت ۶ ماه سیاستها و سهمیههای کنکور را بررسی و کامل کند.
کبگانیان با بیان اینکه در این جلسه همه مسئولان مرتبط با بحث سهمیههای کنکور حضور داشتند، افزود: موضوع امروز معطوف به ساماندهی سهمیههای کنکور بود، نکتهای که به عنوان مقدمه همه تأکید داشتند این بود که در سالیان دراز ما مصوبات متعددی برای سهمیههای مختلف در کنکور به اقتضا و اضطرار داشتیم، کمبود فضای دانشگاهها، اقتضائاتی را ایجاد میکرد و لازم بود بعد از گذشت سالیان دراز جمعبندی و ساماندهی
شود.
تعدادی از سهمیههای کنکور با هم متناقض هستند
وی با تأکید بر اینکه سهمیههای کنکور ساماندهی میشوند، نه حذف، خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که اکثرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی هستند، بعضا تعدادی از این سهمیهها با هم متناقض هستند یا بعضا از حیز انتفاع خارج شده است و باید بازنگری شوند، بنابراین یک بازآرایی در بحث سهمیهها لازم بود، نکته دیگر اینکه عموم مردم چنین خواستههایی را از ما دارند که حقوق عامه رعایت شود و همه احساس کنند که عدالت در حال اجرا شدن است.
ساماندهی سهمیههای کنکور مربوط به کنکور ۱۴۰۱ نیست
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ساماندهی سهمیههای کنکور مربوط به کنکور ۱۴۰۱ نیست و تغییر در سهمیهها شاید به سالهای ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ برسد.
کبگانیان با اشاره به ترسیم خطوط راهنما برای ساماندهی سهمیهها در این جلسه، گفت: تجمیع و بهینهسازی سهمیههای متنوع و متعدد و بعضا متناقض برای تقویت ملاکهای علمی سنجش، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودیهای آموزش عالی، برقراری عدالت آموزشی با توزیع عادلانه فرصتها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی، حمایت از مناطق کمتر برخوردار با تخصیص هدفمند ظرفیت و سهمیه، حمایت از جوانان با وضعیت علمی مناسب با تعیین حدنصاب نمره علمی قابل قبول، ایجاد تلفیق فرهنگها و همدلی بین اقوام مختلف، ایجاد رقابت سالم بین داوطلبان و افزایش احساس رضایت در آنها و ایجاد امید به اصلاح و بهبود قوانین و مقررات در افکار عمومی خطوط راهنما برای ساماندهی سهمیههای کنکور هستند.