kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی:

بارش‌های امسال 30 درصد بیشتر از پارسال است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت:‌ میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا 29 بهمن 112 و هشت دهم میلیمتر ثبت شد که 30 و چهار دهم درصد بیشتر از سال گذشته است.
 
 
 
 
صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز در اغلب مناطق کشور جوی نسبتاً پایدار حاکم است و از اواخر وقت، سامانه بارشی جدیدی به تدریج از جنوب‌غرب وارد کشور می‌شود و با ورود این سامانه روز جمعه در شمال‌غرب و غرب کشور بخش‌هایی از جنوب‌غرب، زاگرس مرکزی، بارش باران و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد، رگبار و رعد و برق 
داریم.
وی افزود: روز شنبه هفتم اسفند علاوه بر مناطقی که ذکر شد، در مرکز و شمال‌شرق کشور همچنین استان‌های ساحلی خزر این سامانه بارشی فعال خواهد بود. روز یکشنبه هشتم اسفند در استان‌های ساحلی خزر و شمال‌شرق کشور باران پیش‌بینی می‌شود و در این روز خلیج ‌فارس و دریای خزر مواج 
می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز شنبه هفتم اسفند در بخش‌هایی از مرکز و جنوب کشور و روز یکشنبه در جنوب و جنوب‌شرق کشور وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود، در مناطق مستعد، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا خواهیم داشت.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت بارش‌ها گفت:‌ میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر 1400) تا 29 بهمن 112 و هشت دهم میلیمتر ثبت شد. میزان بارش پارسال در این بازه زمانی 86 و نیم میلیمتر بود که بارش سال جاری 30 و چهار دهم درصد بیشتر از سال گذشته است.
وی در مورد وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران امروز صاف تا قسمتی ابری در برخی ساعات همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود. بیشینه و کمینه دما امروز در تهران 18 و هفت درجه است. امروز اهواز با بیشینه دمای 29 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهر کرد با کمینه دمای سه درجه زیر صفر سردترین مرکز استان است.
پوشش برفی خوب تهران
همچنین به گزارش ایسنا، بهزاد پارسا؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های نرمال از سوی سازمان هواشناسی، امیدواریم با تحقق آن، بخشی از کمبود بارش‌های استان تهران طی ماه‌های گذشته جبران 
شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: حجم آب سدهای تامین‌کننده آب شرب استان تهران در حال حاضر ۳۱۰ میلیون 
مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره ۵۶۶ میلیون مترمکعبی در روز مشابه سال گذشته، حدود  ۲۵۷ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.
پارسا با بیان اینکه از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر امسال) تاکنون بیش از ۱۱۲ میلی متر بارندگی در حوزه عملکردی استان تهران ثبت شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد، تصریح کرد: میزان ورودی آب سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب استان، از ابتدای سال آبی جاری تا‌کنون، حدود ۲۲۲.۹   میلیون متر مکعب می‌باشد که این مقدار در مدت مشابه سال آبی گذشته  بیش از ۳۳۲ میلیون متر مکعب بوده است‌.
وی با اشاره به اینکه میزان ورودی آب به این سدها نسبت به روز مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است خاطرنشان کرد: با این حال نتایج برف‌سنجی نشان می‌دهد که ارتفاعات استان تهران از پوشش برفی نسبتاً مناسبی نسبت به سال گذشته برخوردار است.
گفتنی است، باید بررسی شود که چرا با وجود بارش‌های سیلابی و کولاک برف، همچنان صحبت از خشکسالی می‌شود. یک دلیل آن فقدان سدهای فصلی در مناطقی است که بارش‌های سیلابی فصلی رخ می دهد.