kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

رشادت دو خلبان شهید ارتش در تبریز مانع از بروز فاجعه شد

هواپیمای اف ـ 5 آموزشی ارتش، ساعت 8:50 صبح روز گذشته در بازگشت به پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز دچار اشکال فنی شد. دو خلبان پاکباخته با اینکه می‌توانستند از صندلی پران استفاده کنند، با فداکاری و مردانگی از این قابلیت چشم پوشیدند، هواپیما را به منطقه خالی از سکنه هدایت کردند و خود شهادت را در آغوش گرفتند و به دیدار خدا شتافتند.
 
 
سرویس سیاسی- 
 
رشادت، شجاعت و از خودگذشتگی دو خلبان هواپیمای آموزشی پایگاه دوم شکاری شهید فکوری ارتش، مانع از برخورد این هواپیما به منطقه مسکونی شد.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه دوم شکاری شهید فکوری، این هواپیما در منطقه یکه‌دکان، حوالی خیابان انقلاب (۴۲ متری) به دیوار یک مدرسه خالی از سکنه برخورد و سقوط کرد.
به گزارش فارس، سرهنگ دوم صادق فلاحی از بهترین استاد خلبانان پایگاه شهید فکوری تبریز و سروان علیرضا حنیفه زاد از خلبانان جوان این پایگاه در این سانحه به شهادت رسیدند و همچنین یکی از هموطنان عزیزمان نیز جان خود را از دست داد.
روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تسلیت شهادت این دو خلبان عزیز و جان باختن یکی از هموطنان گرامی، اعلام کرد، علت سانحه توسط تیم‌های بررسی سانحه پایگاه شهید فکوری و ستاد نیروی هوایی ارتش در دست بررسی است.
نجات جان مردم با ایثار و چشم‌پوشی
 از خروج اضطراری
امیر حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی پیامی شهادت دو تن از خلبانان نیروی هوایی ارتش را تبریک و تسلیت گفت.
به گزارش مهر، در این پیام آمده است: یکبار دیگر عهدنامه سربازی ما در نیروی هوایی ارتش به خون طاهر دو نفر از خلبانان غیرتمند و شریف این سرزمین امضا شد و از سرزمین رشادت و شهادت، تبریز قهرمان و پایگاه شکاری شهید فکوری که در سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن به‌ویژه در مردم‌یاری‌های نیروی هوایی در حوادث طبیعی، نشان خوشنامی بر سینه ستبر آن می‌درخشد به اعلی علیین پر کشیدند.
وی خاطرنشان کرد: بدیهی است فرزندان این سرزمین در نیروی هوایی ارتش در تمام مأموریت‌های پروازی، جان خود را برای دفاع از امنیت و آسایش ملت شریفمان در کف گرفته‌اند و اقدام شجاعانه خلبانان شهید سرهنگ صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه‌زاد سلمانی برای چشم‌پوشی از خروج اضطراری از هواپیمایی که دچار نقص فنی شده بود، با هدف پیشگیری از برخورد هواپیما با منطقه‌ای پرتراکم و مسکونی، ایفای عملیِ عهدی است که با جان عزیز خویش به سرانجام رساندند.
درگذشت یکی از هموطنان در این سانحه
در ادامه این پیام آمده است: این حقیر با افتخار به وجود همکاران عزتمندی این‌چنین که از سال‌های دفاع مقدس تا به امروز، در میدانِ دفاع از زن و مرد و پیر و جوان این مرز و بوم از بذل جان خویش دریغ نورزیده‌اند، به معلمان پیشکسوت ایشان برای پرورش مردانی این‌چنین غیرتمند دستمریزاد گفته و شهادت ایشان را به محضر حضرت بقیهًْ‌الله الاعظم ارواحنا فداه، فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران، همکارانم و به‌ویژه خانواده‌های معزز ایشان که تا به امروز در همراهی مومنانه با نام‌آوران این سرزمین و از این پس نیز در زمره خانواده‌های معزز شهدا با صبوری زینب‌وار در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره این دو شهید سعید نقش خود را با آبرومندی ایفا خواهند کرد، تبریک و تسلیت عرض نموده و به خون پاکشان سوگند یاد می‌کنیم راهی که برای اقتدار و امنیت ایران عزیز در پیش داشتند را با عزمی جزم‌تر از پیش ادامه خواهیم داد. علاوه‌بر این، درگذشت یکی از هموطنان عزیزمان در این سانحه را به خانواده ایشان و هموطنان شریف و نجیب تبریزی تسلیت عرض می‌نمایم.
امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور پیامی شهادت این خلبانان پاکباخته را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: اگرچه شهادت دو تن از خلبانان غیور ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه‌زاد برای همه ما ضایعه‌ای جبران‌نشدنی است، امّا در سیره‌ی عاشورایی فرزندان ستم‌ستیز ملت، به فضل الهی این خون‌های پاک، سوگند سرخِ ما برای حراست از این مرز و بوم خواهد شد؛ چرا که شهادت، شناسنامه شیعه است و آموزه‌های دینی به ما آموخته‌اند که شهادت در مکتب اهل بیت(ع) عین کرامت است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: این دو شهید تیزپرواز پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز با وجود اینکه می‌توانستند از صندلی پران استفاده کنند و جان خود را نجات دهند، امّا با از جان‌گذشتگی و فداکاری بی‌بدیل خود دست از این اقدام شسته و در حرکتی مثال‌زدنی هواپیمای خود را از یک منطقه پرجمعیّت به منطقه‌ای خالی از سکنه هدایت کردند تا از وقوع فاجعه‌ای بزرگ جلوگیری شود. اینجانب، هجرت ملکوتی این دو خلبان شهید را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج)، فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، همرزمان شریف ایشان در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های معظم‌شان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
ما ملت شهادتیم
به گزارش فارس، کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های فراوانی به فداکاری خلبانان داشتند.
کاربری نوشت: کارهایی که در فیلم‌های ‌هالیوودی نشون می‌دهند رو شیر دل‌های ایران زمین در واقعیت آن را انجام می‌دهند. اونا قهرمان می‌سازند در حالی که قهرمان‌های سرزمین من در گمنامی کنار مردم زندگی می‌کنند و تا لحظه پرپرشدنشون هم کسی حتی اسم این عزیزان را نمی‌داند.
فعال دیگری نیز نوشت: و این مملکت هنوز پر از عباس دوران‌ها و عباس بابایی‌هاست.
شهادت دو خلبان جنگنده تبریز و فرد در صحنه رو به مردم فداکار ایران و خانواده‌هایشان تسلیت عرض می‌کنم.
کاربر دیگری نیز نوشت: مردونگیه بتونی ایجکت کنی اما واسه مردم وطنت بمونی و بسوزی... حادثه سقوط جنگنده اف ۵ تبریز را که منجر به شهادت دو خلبان آن شد به مردم و هم دوره‌های عزیزم تسلیت میگم...
فعال دیگری نیز آورده است: گاهی یک شغل برای تو یک هدف و آرمان است یک راه پر ارزش است درست مثل خلبان  حادثه سقوط هواپیمای نظامی در تبریز که حاضر نشد به قیمت نجات جان خودش، جان دیگران را به خطر بیندازد و با هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه جان خود را فدای دیگران کرد... درود بر شرفت مرد.