kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
نهادهای مسئول پاسخگو باشند

سفر آموزگار تورات یا افسر موساد به تهران؟!

سفر یک خاخام صهیونیست به ایران در حالی صورت گرفت که ابهامات و سؤالات درباره چرایی و چگونگی این سفر تا کنون بی‌پاسخ مانده است. 
 
 
 
 
بیست و ششم بهمن ماه، «ژاکوب یسراییل هرتزوگ» صهیونیست سرزمین اشغالی فلسطین اولین عکس از حضور خود در ایران را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. عکسی که او را به تنهایی در کنیسه واقع در یوسف‌آباد نشان می‌دهد و تنها توضیح این عکس محل آن است که به سه زبان انگلیسی، عبری و فارسی درج شده است. آخرین تصویری که هرتزوگ از حضورش در ایران منتشر کرده 29 بهمن است. او در این بازه زمانی تصاویری از حضورش در استر و مردخای همدان، بیمارستان دکتر سپیر در تهران و بازار تهران منتشر کرده است. نکته قابل توجه دیگر آنکه رسانه‌های متعدد رژیم صهیونیستی هم چندین گزارش مکتوب و تصویری از این سفر منتشر کرده‌اند.
هرتزوگ که خود را یک رابی (معلم تورات) معرفی می‌کند، با همسر و هشت فرزندش ساکن بیت‌المقدس بوده و علاوه‌بر پاسپورت رژیم صهیونیستی، پاسپورت آمریکایی نیز دارد. وی تا کنون حداقل 5 بار به عربستان نیز سفر کرده و پس از ترک ایران نیز بار دیگر راهی عربستان شده است. 
به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» هرتزوگ با پاسپورت آمریکایی و نام واقعی خود به ایران سفر کرده است. رسانه‌های صهیونیستی درباره هدف این سفر اظهارات مختلفی را منتشر کرده‌اند. برخی گفته‌اند این سفر هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و برخی دیگر آن را در راستای مسائل مربوط به جامعه یهودیان ایران دانسته‌اند. خود هرتزوگ به دلیل حساسیت این سفر، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.
نکته جالب توجه آنکه طبق قوانین رژیم صهیونیستی، سفر به کشورهای متخاصم مانند ایران جرم بوده و افراد در صورت ارتکاب به آن، بازداشت و مجازات خواهند شد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد هرتزوگ در این زمینه نگرانی خاصی ندارد. 
بازنمایی سفرهای هرتزوگ به عربستان سعودی، حکایت از ماموریت امنیتی-سیاسی وی برای عادی‌‌سازی روابط کشورها و جوامع مسلمان با رژیم صهیونیستی دارد و به نظر می‌رسد سفر وی به ایران نیز تلاشی در همین راستاست. پروژه عادی‌‌سازی رسمی و پیش از آن غیررسمی، یکی از پروژه‌های کلان رژیم صهیونیستی است که در دوره اخیر با ابعاد گسترده و پیچیده‌تری در حال پیگیری است. برای نمونه ندی پیش یک سایت داخلی به بهانه انتقاد از رژیم صهیونیستی با یک افسر اطلاعاتی این رژیم مصاحبه کرده بود. با این تفاصیل، وزارت امور خارجه به عنوان مرجع صدور روادید و همچنین نهادهای امنیتی باید نسبت به این سفر و موارد مشابه آن حساس و پاسخگو باشند.