kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

اعلام آمادگی آمریکا برای رفع نگرانی‌های پوتین؛ رهبران دو کشور با یکدیگر دیدار می‌کنند

 
 
 
سرویس خارجی-
در میان گفت‌و‌گو‌های رهبران اروپا با سران روسیه بر سر بحران اوکراین، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد آماده است تا نگرانی‌های پوتین را رفع کند. کاخ سفید نیز بلافاصله از آمادگی بایدن برای دیدار با همتای روس خود خبر داد. جنگ اوکراین به صورت محدود و بدون حضور مستقیم روس‌ها آغاز شده است.
 درگیری‌ها در شرق اوکراین بین نیروهای دولتیِ این کشور و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه کمتر از یک هفته‌ای است که آغاز شده و هر از چندگاهی اخباری از خسارات یا تلفات نه چندان زیاد طرفین منتشر می‌شود. تاکنون چیزی نزدیک به 950 هزار نفر از غیرنظامیان غالبا روس تبار به سمت روسیه‌گریخته‌اند و در همین راستا جدایی طلبان «دونتسک» و «لوهانسک» از حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به مواضعشان در طول روز یک شنبه 
خبر می‌دهند. 
شبکه «راشا تودی» روسیه دیروز از وقوع تیراندازی‌های گسترده در شرق اوکراین میان نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان 
روس تبار خبر داده بود.  این شبکه تلویزیونی از قول جدایی طلبان 
گزارش داد که حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به مواضع آنها در طول روز یک شنبه ادامه داشته اما در عصر و اوایل شب شدت آن بیشتر بوده است. راشا تودی همچنین گفته نمی‌تواند به صورت مستقل ادعای جدایی طلبان را تایید کند. خبرگزاری رویترز هم به نقل از شاهدان عینی از وقوع یک انفجار در شهر دونتسک که تحت کنترل جدایی طلبان است خبر داده است.
علی‌رغم  این حملات، رئیس‌جمهور اوکراین که با فضا ‌سازی 
غرب چندی است خود را در تنش با روسیه قرار‌داده، بعد از ظهر یکشنبه خواستار برقراری آتش بس در منطقه جدایی طلب «دونباس» شد. «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین نیز شامگاه یکشنبه گفت که صحبت از تهاجم روسیه به این کشور طی روزهای آینده بی‌مورد است: «امروز و تا این ساعت، روسیه هیچ نیروی تهاجمی در هیچ یک از شهرهای اطراف اوکراین تشکیل نداده است. بنابراین از دیدگاه من، بی‌مورد است که در این باره حرف زده شود که فردا یا پس فردا حمله انجام می‌شود». اظهارات وزیر دفاع اوکراین در حالی است که طی روزهای گذشته سران آمریکا و انگلیس بارها اعلام کرده‌اند حمله روسیه به اوکراین قطعی بوده و طی روزهای آینده اتفاق خواهد افتاد.
دیدار سران روسیه و آمریکا
همزمان با درگیری‌ها در شرق اوکراین رایزنی‌های دیپلماتیک بین روسیه و غرب نیز برای حل و فصل بحران ادامه دارد. به دنبال تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در روز یک شنبه، کاخ سفید نیز از تماس تلفنی ماکرون با 
«جو بایدن» خبر داد. شبکه تلویزیونی«بی اف ام »درفرانسه نیز با بیان اینکه ماکرون یک شنبه با سران اوکراین، آمریکا، روسیه، آلمان و انگلیس درباره بحران اوکراین رایزنی کرده است گزارش داده که ماکرون یک شنبه دو بار با پوتین تماس تلفنی برقرار کرده است که تماس دوم آنها یک ساعت به طول انجامیده است. کاخ الیزه شامگاه یکشنبه اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با ماکرون به وی اطمینان داده که نظامیان روس پس از پایان رزمایش، از بلاروس باز می‌گردند. مقامات کاخ سفید نیز اعلام کرده‌اند رئیس‌جمهور این کشور برای دیدار با همتای روس خود برای کاهش تنش‌ها در اوکراین آماده است. به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی، زمان دیدار بایدن و پوتین یقیناً پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور و در صورتی که روسیه به اوکراین حمله‌ای نکند، انجام خواهد گرفت.
دغدغه‌های پوتین را می‌پذیریم
در نشانه‌ای دیگر از عقب‌نشینی آمریکا در مقابل روسیه سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) غروب یکشنبه به وقت تهران گفت که آمریکا پیشنهادهای جدی برای امنیت روسیه دارد و مایل است روسیه به آنها پاسخ دهد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» «جان کربی» سخنگوی پنتاگون در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «ما پیشنهادات جدی ارائه کرده‌ایم که بدیهی است که روس‌ها به صورت متقابل با آن‌ رو‌به‌رو می‌شود. اما ما پیشنهادات جدی در مورد راه‌هایی ارائه کرده‌ایم که می‌توانیم کارهایی که در اروپا انجام می‌دهیم را تغییر دهیم تا به وضعیت آنجا رسیدگی کنیم و برخی نگرانی‌های ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه رفع شود.» کربی افزود: «پیشنهادات جدی ارائه کرده‌ایم و می‌خواهیم روس‌ها نیز به آن پاسخ دهند. در عین حال، ایالات متحده اعلام کرده که مسئله عضویت اوکراین در ناتو، موضوعی برای اوکراین و ناتو است. این موضوعی نیست که پوتین به سادگی بتواند مانع آن شود»وزیر خارجه آمریکا نیز روز  یکشنبه از آمادگی رئیس‌جمهور آمریکا برای همکاری با همتای روس خود همزمان با بحران در شرق اروپا و در منطقه بالتیک خبر داد.«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا آماده همکاری با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در هر زمان است، این مهم است که از جنگ جلوگیری کنیم.
هشدار مسکو
خبر دیگر اینکه «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل روز یکشنبه درخصوص پیامد چشم بستن کشورهای غربی بر گلوله‌باران «دونباس» توسط نیروهای ارتش اوکراین هشدار داد. وی در این خصوص تصریح کرد:« با توجه به این واقعیت که همکاران غربی ما تلاش می‌کنند چشمان خود را بر آنچه در شرق اوکراین اتفاق می‌افتد ببندند، آنها از همان ابتدا بمباران این مناطق توسط اوکراین را انکار می‌کردند و ادعا می‌کنند که هر اتفاقی در آنجا رخ می‌دهد، در نتیجه تحریک روسیه است؛ قطعا چنین جسارت‌بخشی بسیار خطرناک است و ممکن است برخی افراد در اوکراین وسوسه تحریک شورشیان (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) را داشته باشند.»این دیپلمات روس افزود: بنابراین، اگر همکاران فرانسوی ما بتوانند بر ذهن تشکیلات اوکراین تأثیر بگذارند تا آنها را متقاعد کنند که باید به توافقات مینسک پایبند باشند و نباید به سمت جمعیت صلح‌جو در دونباس آتش بگشایند، این می‌تواند خوشایند باشد. سفیر روسیه در آمریکا نیز تأکید کرد که کشورش برنامه‌ای برای تصرف سرزمین‌های دیگر را نداشته و منطقه دونباس را بخشی از خاک اوکراین می‌داند.