kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۷۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

کوتاه از سراسر جهان



استرالیا
رویترز: به گفته وزارت دفاع استرالیا، یک هواپیمای گشت دریایی پنجشنبه گذشته هنگام پرواز بر فراز نواحی شمالی استرالیا توسط لیزر یک کشتی نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق روشن شد و به طور بالقوه جان افراد به خطر افتاد. «اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا در واکنش گفته است که دولتش از پکن جواب می‌خواهد. او گفته: «این را نمی‌توان طور دیگری به غیر از تلاش برای ایجاد رعب و وحشت نگاه کرد... یک عمل بی‌دلیل و بی‌جا. و استرالیا هرگز چنین اقداماتی برای هراس‌افکنی را نمی‌پذیرد.»
عراق
میدل ایست نیوز: «حاکم الزاملی»، نائب رئیس‌اول مجلس عراق از دستگاه قضایی عراق خواست «علی علاوی»، وزیر دارایی را ممنوع الخروج کند. الزاملی در نامه‌ای به دستگاه قضایی عراق خواسته است با توجه به وجود پرونده‌های متعدد مربوط به تخلفات مالی و قانونی وزیر دارایی عراق که از سوی مجلس در دست بررسی است و وی از حضور در مجلس امتناع کرده، ممنوع الخروج شود. وی خواسته است که برای حفظ اموال عمومی و تا زمان تعیین تکلیف پرونده‌ها و اعلام از سوی مجلس، علاوی ممنوع الخروج باشد.
اراضی اشغالی فلسطین
باشگاه خبرنگاران جوان: منابع عبری زبان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، اعلام کردند که مقامات صهیونیستی با ترس از تکرار نبرد «شمشیر قدس» در ماه رمضان قصد ندارند در شهر بیت المقدس ایست بازرسی برقرار کنند. روزنامه عبری زبان «هاآرتص» در این باره نوشته است: «پلیس رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که در ماه مبارک رمضان در صحن باب العمود در شهر بیت المقدس ایست بازرسی ایجاد نکند و دلیل آن عبرت گرفتن از درگیری‌هایی بود که سال گذشته پس از نصب ایست بازرسی پلیس در این محل رخ داد.»
لبنان
راشاتودی: «نبیه بری»، رئیس‌پارلمان لبنان، در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام به تحولات اخیر لبنان اشاره کرد و گفت: «لبنان به یک کرونای سیاسی مبتلا شده که هیچ کس این انتظار را نداشت. لبنان به عنوان سوئیس شرق شناخته می‌شد و همه کشور‌های عربی آن را دوست داشتند. با این حال ما تاکنون ورشکسته نشده‌ایم، زیرا منابع غنی و فراوانی داریم، اما نقدینگی نداریم.» او از محاصره لبنان توسط کشور‌های عربی انتقاد و اعلام کرد که لبنان دچار یک کرونای سیاسی شده است. وی همچنین گفت که بهترین روش مقاومت در برابر هر دشمنی به خصوص رژیم صهیونیستی وحدت داخلی لبنان است. نبیه بری با اشاره به اینکه چرا در کشورهای عربی به روی لبنان بسته و به روی اسرائیل باز است تاکید کرد که از یک سانتی متر حق لبنان در مرزهای دریایی کوتاه نمی‌آییم.
عربستان
تسنیم: شهرداری جده به تخریب منازل ساکنان جده در عربستان ادامه می‌دهد. به گزارش روزنامه «المدینه»، سعودی‌ها به تخریب محله‌ها و منازل خود اعتراض دارند و آن را بخشی از تاریخ می‌دانند. فعالان رسانه‌ای ویدئوهایی را از تخریب‌های ناگهانی خانه‌ها در جده منتشر کردند که خشم بسیاری را برانگیخت و بسیاری از آنها هشتگ‌هایی را در فضای مجازی راه‌اندازی کردند. فعالان شبکه‌های اجتماعی با دو هشتگ «تخریب جده» و «تهدید جده»، بر اینکه یک فاجعه بشری، اجتماعی و اقتصادی دست کم به بیش از یک میلیون نفر لطمه خواهد زد، تأکید کردند.