kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
با اجرای طرح درج قیمت کارخانه روی کالا

۲ هزار قلم از 7 هزار کالا ارزان شد

 

رئیس سازمان حمایت از کاهش قیمت 20هزار قلم کالا با اجرای طرح درج قیمت کارخانه روی کالا خبر
داد.
عباس تابش اظهار داشت: از هفت هزار قلم کالایی که تاکنون مشمول طرح درج قیمت تولیدکنندگان شده‌اند، دو هزار قلم آن کاهش قیمتی پنج تا ۶۵ درصدی داشته است.
وی افزود: به طور مثال قیمت نوشابه از حدود ۱۵ هزار تومان پس از اجرای این طرح در ابتدا به حدود ۱۱ هزار تومان و سپس به حدود ۱۰ هزار تومان و اکنون ۹۵۰۰ تومان رسیده است و اگر ۳۰ درصد سود آن را محاسبه کنیم قیمت مصرف‌کننده آن حدود ۱۲ هزار و ۳۵۰ تومان شده است لذا فقط در هر نوشابه حدود ۳۵۰۰ تومان به نفع مصرف‌کننده
می‌شود.
رئیس سازمان حمایت گفت: توزیع‌کننده در کالا‌های مصرفی ۳۰ درصد و در کالا‌های سرمایه‌ای ۲۰ درصد مجاز به افزایش قیمت است. وزارت صمت در سه فاز طرح درج قیمت کارخانه روی اقلامی ‌را آغاز کرده است. بر این اساس توزیع‌کننده نیز باید احتساب
10 تا 30 درصدی سایر هزینه‌ها و سود را در هنگام توزیع روی قفسه کالاها درج کند. مردم نیز با رویت قیمت کارخانه و قیمت عرضه کالا می‌توانند گرانفروشی را به سازمان حمایت گزارش کنند.
همچنین رئیس اتاق اصناف تهران با‌ اشاره به اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده، گفت: مهم‌ترین نتیجه طرح درج قیمت تولید‌کننده بر روی کالا خرید شفاف است.
قاسم نوده فراهانی افزود: هدف تولید‌کننده کسب درصدی سود از کالای تولیدی است بنابراین قیمت تمام شده کالا برمبنای آنالیزی که ارائه می‌دهد  مورد تایید سازمان حمایت قرار می‌گیرد و تولید‌کننده بر آن اساس قیمت را بر روی کالا درج و عرضه می‌کند. برای عرضه کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی توسط اصناف و توزیع‌کنندگان نیز درصد سود مشخصی تعیین شده که عرضه‌کننده مجاز است آن درصد تعیین شده را به علاوه قیمت تولیدکننده کند و کالا را عرضه کند.
وی گفت: در طرح درج قیمت تولید‌کننده بر روی کالا قیمت کالا درب کارخانه، حق‌الزحمه شرکت‌ها، سود بنکداری و سود خرده‌فروشی کاملاً مشخص است و لذا کالا با سود کاملاً مشخص و تعیین شده عرضه می‌شود.  
نوده فراهانی با تأکید بر اینکه سود عرضه‌کننده کاملاً مشخص است، گفت: بنابراین در صورت تمایل به تخفیف، فروشنده می‌تواند درصدی از سود مشخص خود را کسر و به‌عنوان تخفیف در نظر بگیرد و لذا دیگر امکان اعمال تخفیف‌های غیرواقعی 40 و 50 درصدی
وجود ندارد. 
وی با بیان اینکه خرید شفاف، مهم‌ترین نتیجه طرح درج قیمت تولید‌کننده بر روی کالا است، افزود: هنوز کارشناسی دقیق و نهایی در مورد این طرح انجام نشده، اما اگر همه دست به دست هم بدهند تا این طرح به بهترین شیوه ممکن اجرا شود، طرح خوبی است.