kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا:

لوازم خانگی در صدر کشفیات قاچاق قرار دارد

 

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده‌ها را دارد در حوزه لوازم خانگی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی پورکاظم شایسته درخصوص قاچاق کالا و میزان و روند آن تصریح کرد: روند قاچاق در کشور از سال 1393، حدود 25 میلیارد دلار برای کالای ورودی و خروجی تخمین ‌زده شد و طی سال‌های 94، 95 و 96 نیز حدود 10 میلیارد دلار از حجم قاچاق کشور کاسته شد.
او افزود: مشخصه سال 1397 و 1398 و 1399 با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این بود که ما در قاچاق خروجی نیز به تعبیری دارای مزیت شدیم چون در گذشته به طور سنتی فقط قاچاق سوخت انجام می‌شد اما با توجه به تغییراتی که در پول ملی و همچنین در حوزه ارز صورت گرفت بخش عمده کالاها و مایحتاج داخلی هم مزیت پیدا کرد که از کشور خارج شود. سیر قاچاق ورودی و خروجی در حال حاضر نزولی است اگرچه با وجود این وضعیت اقتصادی کشور و مشکلاتی که داشتیم قاچاق کالا می‌توانست چند برابر میزان فعلی باشد.
وی با‌ اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب در سال 1381 مبنی بر لزوم مدیریت و برخورد با قاچاق از پیش از مبادی تا سطح عرضه گفت: اگر ما بر اساس ماده 13 قانون، شناسه و کد رهگیری کالا به‌ویژه در مورد کالاهای حجیم و بزرگ و لوازم خانگی را انجام دهیم دیگر نیازی به برخورد با مغازه‌دار هم نخواهیم داشت.
شایسته از برخورد هماهنگ‌شده با چند باند سازمان‌یافته و کلان در حوزه قاچاق لوازم خانگی در غرب و جنوب کشور خبر داد و گفت: حجم قابل‌توجهی از این انبارهای قاچاق مصادره شد. اولین کالایی که بیشترین حجم کشفیات قاچاق و پرونده‌ها را دارد در حوزه لوازم خانگی است.
او با بیان اینکه 14 و سه دهم درصد از لوازم خانگی در سال 1399 قاچاق بوده گفت: ما امسال و سال 1401 باید این حجم از قاچاق را به زیر 10 درصد برسانیم.