kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان

جنگ در اوکراین از غرب اصرار از روسیه انکار

 
سرویس خارجی-
تحولات در اوکراین با سرعت بالایی جریان دارد و این در حالی است که غرب به رهبری آمریکا همچنان اصرار دارد روسیه همین هفته به اوکراین حمله خواهد کرد و روسیه نیز این اظهارات را «جنگ رسانه‌ای و روانی غرب» علیه خود می‌داند. 
اوکراین کشوری در اروپای شرقی است که این روزها خود را از یک طرف در برابر اصرار کشورهای غربی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به «کیف» می‌بیند و از سوی دیگر در برابر روسیه‌ای قرار دارد که دائما اتهامات مبنی بر حمله نظامی را رد می‌کند. اوکراین بعد از روسیه و با فاصله زیاد بزرگترین ارتش اروپا (به لحاظ تعداد نیروها) را دارد و همچنین پس از روسیه بزرگترین کشور وسیع اروپایی است. اما چه مسئله‌ای ماجرای اوکراین را به این نقطه رسانده است؟ 
ماجرا از آنجا آغاز شد که کشورهای غربی اعلام کردند تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده این است که روسیه نیروهای خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است. آمریکا چند ماه پیش اعلام کرد که روسیه احتمالا فوریه (بهمن ماه) به اوکراین حمله خواهد کرد. البته روسیه تمام این اتهامات را رد کرده و مرتب تاکید داشته که کشورهای غربی به این بهانه به دنبال استقرار بیشتر نیروهای نظامی در اطراف روسیه هستند. 
اگرچه ناتو توانسته بعد از فروپاشی شوروی کل بلوک شرق را به عضویت بگیرد و روسیه نیز تا پیش از اوکراین عضویت کشورهای عضو بلوک شرق سابق را تحمل کرده ‌اما عضویت اوکراین و کشورهای دیگر را یک تهدید برای خود محسوب می‌کند. به ویژه اینکه معتقد است اگر اوکراین عضو ناتو شود، موشک‌های استراتژیک در خاک اوکراین مستقر خواهد شد و این امنیت روسیه را تهدید می‌کند. روسیه نیز به همین دلیل برای اوکراین اهمیت قائل شده و یک صد هزار نیرو را در نزدیکی مرزهای خود به این کشور مستقر و چندین رزمایش برگزار کرده است. آمریکا با درخواست مسکو برای ملحق نکردن اوکراین و گرجستان به ناتو و همچنین عقب‌نشینی موشک‌های خود از رومانی و بلغارستان مخالفت کرده و همین مسئله روس‌ها را نگران می‌کند.
در این میان، کشورهای غربی آنچنان خطر حمله روسیه را واقعی جلوه داده‌اند که صدای مقامات اوکراینی را هم درآورده‌اند. 
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، روز ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) را برای وقوع حمله ادعایی روسیه به اوکراین پیش‌بینی کرده است. برخی رسانه‌های آمریکایی مثل «بلومبرگ» و «پولیتیکو» نیز همین هفته را زمان حمله روسیه عنوان کرده و بعضا تیتر «روسیه به اوکراین حمله کرد» را هم آماده کرده‌اند! روسیه اما بارها این خبرها را «پروپاگاندای غرب» دانسته و آن را رد کرده است. نگاهی به روند حوادث در ساعات گذشته نشان دهنده نوعی بلاتکلیفی در مسئله اوکراین است. بسیاری از کشورها از اتباع خود خواسته‌اند تا خاک اوکراین ار ترک کنند و همین مسئله از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان اعلام «ساعت صفر حمله» تفسیر شده است.
انگلیس: حمله روسیه بسیار محتمل است
«بن والاس وزیر» دفاع انگلیس اما در گفت‌و‌گو با «ساندی تایمز» مدعی شده به رغم ضمانت‌های مسکو مبنی بر عدم تهدید سایر کشورها، روسیه ممکن است هرلحظه به اوکراین حمله کند. به ادعای این مقام انگلیسی، تهاجم روسیه به اوکراین بسیار محتمل است و هر لحظه بیم انجام چنین حمله‌ای وجود دارد.
والاس همچنین تهدید کرده که در صورت تحقق چنین احتمالی، تمرکز قوای ناتو در امتداد مرزهای روسیه بیشتر شده و اعضای این پیمان، بودجه‌های نظامی خود را افزایش می‌دهند. وزیر دفاع انگلیس در ادامه ادعاهای خود، تلاش‌های غرب را برای جلوگیری از تهاجم قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، به مماشات‌های بیهوده آنها با آلمان نازی تشبیه کرد که به هر حال نتوانست مانع از وقوع جنگ جهانی دوم شود.
گفت‌و‌گوی یک ساعته پوتین و بایدن
کاخ سفید نیز روز شنبه به وقت محلی پس از گفت‌و‌گوی یک ساعته بایدن و پوتین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن با ولادیمیر پوتین در مورد افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین گفت‌وگو کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده: «بایدن به صراحت بیان کرد که اگر روسیه تهاجم بیشتری به اوکراین انجام دهد، آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود قاطعانه به این اقدام پاسخ خواهند داد و هزینه‌های سریع و شدیدی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.» 
همچنین بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی کرملین، ولادیمیر پوتین در جریان گفت وگوی تلفنی با جو بایدن، انتشار اطلاعات غلط درباره حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده است: «پوتین به بایدن در یک گفت‌وگوی تلفنی گفت که غرب فشار کافی به اوکراین برای اجرای توافقات مینسک را اعمال نمی‌کند.» 
دلیل خروج کارمندان سفارت آمریکا
همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که خطر حمله نظامی روسیه به اوکراین آن‌قدر زیاد و قریب‌الوقوع است که این مسئله خروج بسیاری از کارکنان سفارت آمریکا در «کیف» را توجیه کند. بلینکن همچنین تاکید کرده که مسیر دیپلماتیک با روسیه بر سر اوکراین همچنان باز است و راه‌حل این مسئله این است که مسکو از تنش‌ها بکاهد.
در مقابل دیمیتری پولیانسکی معاون اول هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل می‌گوید احتمال حمله آمریکا به اوکراین را در ادامه کارزار ایجاد رعب و وحشت از روسیه، بعید نمی‌داند. وی با اشاره به گمانه‌زنی‌های «جیک سالیوان» مشاور امنیتی کاخ سفید مبنی بر قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین گفت: «با توجه به اینکه نیروهای روسیه همچنان در قلمرو سرزمینی این کشور هستند، از خود می‌پرسم مبادا آمریکا خیال دارد خودش به اوکراین حمله کند.»
نظر مردم آمریکا
ادعاهای غرب در مورد حمله روسیه به اوکراین در حالی است که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها از «عدم مداخله» کشورشان در بحران اوکراین حمایت کرده‌اند. همچنین ٢٠ درصد از مردم نیز رویکرد جو بایدن در قبال بحران اوکراین را «بیش از حد خصمانه» ارزیابی کرده‌اند. شبکه «سی بی‌اس نیوز» که این نظرسنجی را انجام داده، اعلام کرده: «ایده عدم مداخله در بحران اوکراین در میان جمهوری‌خواهان و مستقل‌های زیر ۶۵ سال ایده‌ای محبوب است در حالی که دموکرات‌ها و ٦٥ ساله‌ها به بالا معتقدند که عمدتاً حمایت از اوکراین درست است.» 
زیردریایی آمریکا ‌گریخت
وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروهای این کشور به یک زیردریایی آمریکایی نزدیک جزیره کوریل آب‌های سرزمینی مسکو هشدار خروج دادند که به تَرک منطقه از سوی آمریکایی‌ها منتهی شد. در مقابل وزارت دفاع آمریکا از اساس ورود زیردریایی کشورش به آب‌های سرزمینی روسیه را تکذیب کرد. بر اساس این گزارش، کاپیتان «کایل رینز» سخنگوی ارتش آمریکا گفته: «صحت ادعاهای روسیه در مورد عملیات ما در آب‌های سرزمینی این کشور را رد می‌کنم...نیازی به اظهارنظر درباره محل دقیق زیردریایی‌هایمان نیست اما ما در آب‌های بین‌المللی، پرواز و دریانوردی می‌کنیم و عملکرد ایمنی داریم.»