kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
شورش علیه محدودیت‌های کرونایی و مشکل اقتصادی 

پلیس فرانسه با خودروهای زرهی و باتوم به جان مخالفان افتاد

 
سرویس خارجی-
در حالی که کمتر از دو ماه به انتخابات سرنوشت‌ساز برای «امانوئل ماکرون» باقی مانده، هزاران معترض به محدودیت‌های کرونایی و منتقدین وضعیت اقتصادی خیابان‌های اصلی پایتخت فرانسه را مسدود کردند و پلیس با باتوم، ماشین‌های آب‌پاش، خودروهای زرهی و گاز اشک‌آور به سرکوب آنان پرداخت. اعتراض‌های مشابهی نیز در کانادا جریان دارد.
در میانه زد و خورد پلیس با معترضان و شلیک گاز اشک‌ور به سمت تظاهرکنندگان، یک کاروان معترض به محدودیت‌های کرونایی موانع پلیس فرانسه را زیر پا گذاشت و به سمت مرکز پاریس حرکت و عبور و مرور اطراف «طاق پیروزی» و «خیابان‌ شانزلیزه» را مختل کرد. با وجود هشدار مقامات پاریس مبنی بر ممانعت از ورود خودروهای این کاروان به پایتخت، معترضان با الهام از تظاهرات «کاروان آزادی» در کانادا بوق‌زنان با اتومبیل، تراکتور و وسایل نقلیه دیگر از اواخر روز جمعه از لیل، پرپینیان، نیس و دیگر شهرها به پاریس حرکت کردند.
پلیس ضد شورش فرانسه به تظاهرکنندگان که در میانشان «جلیقه زردها» نیز حضور داشتند و نیز مخالفان قوانین کرونایی و واکسن اجباری، کسانی که به «امانوئل ماکرون» و هزینه زندگی اعتراض داشتند، نارنجک‌های گاز اشک آور پرتاب کرد. طبق اعلام پلیس، در خیابان شانزلیزه، پلیس تا عصر از گاز اشک‌آور استفاده کرد و درگیری‌های پراکنده ادامه یافت. براساس گزارش‌های منتشر شده در این بین یک نفر از بلندی، روی پیاده‌رو سقوط کرد و به بیمارستان منتقل شد.
ماجرا از این قرار است که فرانسه مردم را وادار کرده برای ورود به مکان‌های عمومی مانند کافه‌ها، رستوران‌ها و موزه‌ها مدرکی مبنی بر واکسیناسیون نشان دهند و برگه «آزمایش منفی»، دیگر برای افراد واکسینه نشده کافی نیست. این قوانین خشم برخی از مردم فرانسه را به دنبال داشته است. پلیس فرانسه مدعی است در جریان این اعتراض‌ها- که در واقع ملغمه‌ای از اعتراض‌های مختلف است- ۵۴ نفر را دستگیر و برای ۳۳۷ نفر جریمه نقدی صادر کرده و ۵۰۰ وسیله نقلیه را که قصد ورود به پاریس را داشتند نیز متوقف کرده است. وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرده حدود ۳۲۰۰۰ نفر در اعتراض‌های سراسری شرکت کرده‌اند که ۷۶۰۰ نفرشان در پاریس بودند.
پلیس فرانسه بیش از ۷۰۰۰ مامور را بسیج کرده، ایست‌های بازرسی ایجاد کرده و نفربرهای زرهی و ماشین‌های آب پاش را برای مقابله با تظاهرات مستقر کرده است. پلیس همچنین اعلام کرد که به طور جداگانه، پنج معترض را در جنوب پاریس که دارای گلوله، چکش، چاقو و ماسک ضد گاز بودند، دستگیر کرده است.
کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت ماکرون مصمم است تا از تبدیل شدن اعتراضات به تظاهرات گسترده مانند شورش ضد دولتی جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ جلوگیری کند. این جنبش به عنوان اعتراضی علیه مالیات بر سوخت آغاز شد و به اعتراضات گسترده‌تر تبدیل شد که شاهد برخی از بدترین خشونت‌های خیابانی در دهه‌های اخیر بود و قدرت سرکوب دولت ماکرون را به آزمایش گذاشت. نارضایتی‌های ابراز شده توسط معترضان فرانسوی در کاروان آزادی فراتر از محدودیت‌های کرونایی بود و خشم ناشی از کاهش استانداردهای زندگی در بحبوحه افزایش تورم را نیز شامل می‌شد.
اعتراض‌های مشابه در کانادا
در کانادا نیز معترضان به اجباری شدن واکسیناسیون کرونا و اعمال محدودیت‌‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا، علیرغم آنکه مجبور شدند به دستور پلیس کانادا، روز شنبه وسایل نقلیه خود را از پل مرزی آمریکا-کانادا موسوم به «پل سفیر» منتقل کنند، اما اعتراضات را به دیگر شهرهای سراسر کانادا کشاندند. در پی حکم دادگاه کانادا، اواخر روز گذشته، پلیس کانادا یک معترض کانادایی را به جرم مسدود کردن پل سفیر که دیترویت و وینسور آنتاریو را به هم متصل می‌کند، بازداشت کرد. روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش می‌‌دهد که «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا روز شنبه، در جریان دیدار با مشاوران ارشد خود درخصوص هرگونه مسدود شدن گذرگاههای مرزی و تجاری هشدار داد و گفت تمامی گزینه‌ها روی میز است و هیچ گذرگاه مرزی نباید مسدود باشد.
در «اتاوا» پایتخت کانادا، معترضان که تعداد آنها به چند هزار نفر می‌رسید، علیه سیاست‌های ترودو و محدودیت‌های کرونایی شعار سرمی‌دادند و خواستار توقف محدودیت‌های مرتبط با کرونا شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان روز شنبه حصاری را که مقامات در اطراف بنای یادبود جنگ ملی پایتخت دو هفته پیش پس از ادرار کردن تظاهرات‌کنندگان بر روی آن نصب کرده بودند، از بین بردند و شعار «آزادی» را سردادند. در طرف دیگر کشور کانادا، معترضان عملیات در گذرگاه مرزی دیگر بین «سوری» بریتیش کلمبیا و «بلین» واشنگتن را مختل کردند اما مقامات گفتند که این گذرگاه مسدود نشده است. دو گذرگاه مرزی دیگر در آلبرتا و مانیتو نیز مسدود شد. اعتراضات در دیگر شهرهای کانادا نیز در جریان بود اما در تورنتو پلیس با مسدود کردن جاده‌ها و یک بزرگراه اصلی برای جلوگیری از ورود هر کاروان احتمالی به مرکز شهر، از خارج شدن تظاهرات از کنترل جلوگیری کرد.
سقوط محبوبیت ترودو
تحولات اخیر در کانادا در پی سیاست‌های «اتاوا» در اجباری کردن واکسیناسیون کرونا و اعمال محدودیت‌های مرتبط با کرونا تا حد زیادی محبوبیت «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا را کاهش داده است. این نظرسنجی نشان داد که تنها ۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تأیید کردند که ترودو آنطور که یک نخست‌وزیر باید عمل کند، عمل کرده است و ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تأکید کردند که او در حد نخست‌وزیر کانادا نیست.