kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
بر اساس گفته رئیس اتحادیه کفش‌های دست‌دوز

صادرات کفش می‌تواند 8 برابر شود

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز تهران صادرات فعلی کفش را  ۱۲۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت که ظرفیت صادرات این کالا ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است‌.
 
رسول شجری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تولید کفش، اظهار کرد: توان تولید کفش برای بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در کشور وجود دارد، اما مصرف حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون جفت کفش است. 
این مقام صنفی میزان تولید کفش در حال حاضر را بیش از ۲۵۰ میلیون جفت عنوان کرد و گفت: بخشی از این تولید مازاد، حدود ۱۲۰ میلیون دلار، صادر می‌شود، اما ظرفیت صادرات بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است. صادرات کفش وجود دارد، اما امکانات و شرایطی که تولیدکنندگان بتواند در کشورهای منطقه فعالیت مثمرثمر داشته باشند مهیا نیست. بنابراین بر اساس گفته‌های رئیس اتحادیه کفش‌های دست‌دوز، صادرات کفش می‌تواند بیش از هشت برابر شود اما برخی مشکلات اجازه نمی دهد. وضعیت تامین مواد اولیه در ایران برای تولید انواع کالا، با چالش‌هایی از جمله گرانی، تغییر قیمت، عدم ترخیص و عدم تامین مکفی مواجه بوده، مسئله‌ای که تولیدکننده را روز به روز ناتوان‌تر کرده است.
بررسی‌ها نشان داد که تولید صنعتی در ایران مشکلات متعددی دارد ولی مهمترین مشکلات تولید را شاید بتوان در ۹ سرفصل «مقررات و قوانین مخل و تصمیمات خلق‌الساعه»، «تامین اجتماعی»، «قیمت‌گذاری دستوری»، «تامین مواد اولیه»، «نظام بانکی»، «اشکالات سیستم حمل‌ونقل کشور»، «بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی»، «تامین نقدینگی» و «مالیات» عنوان کرد.  یک عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در مورد وضعیت تأمین مواد اولیه داخلی، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در مورد تأمین مواد اولیه داخلی، تورم است. وقتی که قیمت‌ها به صورت تکرارشونده افزایش می‌یابد تأمین مواد اولیه داخلی و کالاهای بسته‌بندی با مشکل مواجه می‌شود. حسن فروزان‌فرد افزود: تولیدکنندگان باید نقدینگی قابل توجهی را برای تأمین ماده اولیه و کالاهای بسته بندی در اختیار داشته باشند تا به مشکل نخورند. قسمت عمده‌ای از نقدینگی را باید از مؤسسات اعتباری یا بانک تأمین کند یا باید تخفیف بدهد تا نقدینگی را از سمت فروش جذب کند؛ بنابراین هزینه تأمین مواد اولیه برای تولیدکننده بالا می‌رود. همچنین محمدرضا حسینا؛ رییس مجمع فعالان اقتصادی کشور دو روز پیش گفت: شبکه بانکی کشور تمایل چندانی به همکاری و همراهی با واحدهای تولیدی ندارد و حتی تسهیلات مصوب ‌شده این واحدها را نیز در زمان‌های طولانی پرداخت می‌کند.
او ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به اینکه چیزی به پایان سال نمانده واحدهای تولیدی بیش از هر زمانی برای تأمین نقدینگی به تعامل با شبکه بانکی نیاز دارند.
رئیس مجمع فعالان اقتصادی کشور افزود: در سالی که با عنوان پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نامگذاری شده است، باید کارها در این حوزه سرعت گیرد و روند پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی و تأمین نقدینگی این واحدها تسهیل شود اما متأسفانه چنین نشده و اکنون تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی باعث شده است که تمامی واحدها با مشکل تأمین نقدینگی جهت پرداخت تمامی هزینه‌های جاری، مواد اولیه و تعهدات خود نسبت به اشخاص ثالث روبه‌رو شوند.
حسینا ادامه داد: واحدهای تولیدی و صنعتی در سال جاری با انواع و اقسام مشکلات روبه‌رو بودند و به طور حتم در شرایط کنونی که در پایان سال جاری قرار داریم، مواردی همچون پرداخت حقوق اسفندماه، عیدی و... به پرسنل کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی می‌تواند فشارهای بیشتری را به تولیدکنندگان وارد کند.